Inlägg från: Anonym (Bekant) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bekant)

Jag väger nästan 130 kg

Anonym (Fatso) skrev 2023-05-01 18:17:19 följande:
    Ja. Precis. 
    Vad i det är det som skrämmer dig? Rädslan för misslyckande, rädsla för hunger, att folk ska bli överhurtiga i peppandet, "tvång" att lyckas, rädsla för träningsvärk eller vad? Vad skulle få dig att våga? 
  • Anonym (Bekant)
    Anonym (Fatso) skrev 2023-05-01 18:24:02 följande:
    Allt. Allt är katastrof och det som inte redan är det kommer bli det. Jag vågar inte ens gå ut på min egna altan för då säger min hjärna att den kommer rasa. 
    Då är det inte viktminskning du ska koncentrera dig på i första hand utan terapi. Du lever uppenbarligen ett liv i bur både fysiskt och psykiskt och är absolut värd nåt bättre än det! Alla resor börjar med ett steg. Hur litet det än är. Och ett steg innebär ett steg närmare målet.
  • Anonym (Bekant)
    RaYzLeR skrev 2023-05-01 18:26:41 följande:

Vill du inte göra en magsäcksoperation då för att gå ner i vikt? En av mina bästa vänner väger runt 160 kilo, men han verkar trivas med det och vill inte göra något åt saken.

Det är inte bara att opereras och sen tro att man går ner till normalvikt och stannar där. Om man inte kommer åt matberoendet går alla upp igen.
  • Anonym (Bekant)
    RaYzLeR skrev 2023-05-01 18:36:11 följande:
    Ok, jag är inte så insatt. Jag trodde att en magsäcksoperation skulle göra en mätt, men visst, om man börjar äta igen så kanske man töjer ut magsäcken igen.
    Nej, det räcker absolut inte bara med en operation och så är problemet löst. Matmissbruket måste kommas åt före operationen egentligen. Vilja, insikt och ett helt annat matbeteende. Jag har följt tv-serien My 600Lb-life i många år. Där väger de betydligt mer än ts, men grunden är densamma för alla. Mat fyller andra behov. Och när de inser det kan de bryta beteendet. Den som lyckades bäst gick ner 280 kg! Ja, du läste rätt. Hon vägde 360 när hon började i programmet. Hon gick från att ha varit helt sängliggande i flera år till att leva ett aktivt liv.
Svar på tråden Jag väger nästan 130 kg