Eurydike skrev 2025-02-25 21:45:35 följande:
Det är svårt att svara på vad som hör till måleriets konst! När jag har varit på Konstfacks slututställning så har jag hittat både skisser, jordhögar och brända små bitar av trä. Ja, det var en speciell upplevelse att ställa ut tavlan! Jag kände mig lite som den där kejsaren i sagan, som tror att han har kläder på sig fast han är naken. Fast jag visste att jag var naken 😅 Av någon anledning blev en journalist särskilt intresserad av mitt verk och jag var verkligen inmålad i ett hörn, både bildligt och bokstavligt talat. Jag hade hängt min tavla i ett hörn och det var svårt att komma undan. Hon blev intresserad av min konst och ville skriva om den. Tydligen skulle det bli en följetong 🥹 Jag spelade med och hörde aldrig av mig till henne efteråt och tur var väl det. Det var som om hon kände på sig att något var skumt med mig och min tavla. Kanske ville hon bara skämta lite och skrämmas? 👻 Tack för ditt råd! Det var en bra idé och annars kan man fundera kring om ett konstnärskap måste vara för alltid, eller om det är förbi, förbi.
Ja, ibland, eller ofta, är det ju själva idéerna bakom som gör det till konst. Saker eller händelser i ett sammanhang de inte passar in i egentligen, det vill säga funktionellt eller associationsmässigt. Jag kan tänka mig att det kan vara utlämnande att vara konstnär med. Blotta sina idéer, sina talanger och bli granskad av både intresserade och kritiska blickar. Kräver ett gott självförtroende och styrka! Men det där är ändå ett gott betyg, att få en intresserad journalist bland betraktarna, som dessutom ville följa upp det. Hon såg något, potentialer och möjligheter, kanske kombinerat med något annorlunda, något som var värt att investera tid och arbete i. Såg i efterhand att mitt råd nog vad väldigt naivt, en sådan låsning övervinner man nog inte bara så där rakt av, då hade man talat om något lättare problem kanske. Du har rätt, vad är egentligen statiskt? Konstnärsskap är väl också ett begrepp som omfattar mycket mer än enkom måleri. Jag har besökt Kiasma ibland, bland annat, ett museum. Konst är ett intressant ämne, tror att jag har boken Dada är allt, av Tristan Tzara, någonstans också. Läste den med välbehag, dadaismen var väl något av en antikonst kanske i och för sig. Du kan det där bättre än jag.