Rituella inlägg och subliminala budskap
Så klart och vackert men samtidigt också lite dunkelt. Är elden längtan? Längtan tillbaka eller bort?
"...men snart ska hemma säljas..." Vad ska säljas? Barndomshemmet? 🤔
(Hej förresten! 😉)
Så klart och vackert men samtidigt också lite dunkelt. Är elden längtan? Längtan tillbaka eller bort?
"...men snart ska hemma säljas..." Vad ska säljas? Barndomshemmet? 🤔
(Hej förresten! 😉)
Nu har jag favoritat den här tråden ☺️
Ja, upplevelsen av jaget är relativ. Man framstår på olika sätt i relation till andra människor eller miljöer. Mitt bästa jag var jag tillsammans med min katt för tjugo år sedan, efter det har det gått utför 🥲
Att hemma ska säljas låter tungt. Jag kan förstå det, men genom gamla minnen. Hemma, för mig, är där mina saker är för stunden. En gång var hemma en gård på landet, där jag och mina djur bodde. Familjen bodde där också. Sedan är hemma överallt, men jag minns att försäljningen av det första hemmet, det som var hemma, var väldigt dramatisk. Nu hoppas jag att jag en dag ska hitta ett nytt hem och det tror jag faktiskt att jag kommer göra, men inte här, där jag bor nu. Jag var också somrarnas barfotaflicka och kan fortfarande namnen på alla de vilda blommorna 🌸
Att lära sig behärska elden är svårt. Om den flammar upp för mycket bränner man sig och annars riskerar den att slockna. Nu sitter jag här med brännskadade armar och försöker att inte elda på den för mycket igen, att ta det lite lugnt 🔥
Hoppas du var ute och tittade på någon eld idag!
@Eurydike: Intressanta funderingar kring va hemma egentligen är. Själv har jag nyligen flyttat, till ett nytt hem i den mindre grannstaden en liten bit norrut, Uppsala. Lägenheten där jag nu bor är mitt nya hem, det måste den bli, jag gör den till mitt hem liksom jag försöker göra Uppsala till min nya hemstad. Jag trivs rätt bra här faktiskt fast på sista april blev det lite för stökigt här för min del så jag drog mig undan efter forsränning, sillunch mm. med 10 000-tals studenter.
@TS: Kallar ni valborg för vappen? Va betyder ordet? 😮
Önskar allt gott till er båda, fina TS & fina Eurydike!
Vi var bara 17 år då. Apropå det här med att ge upp. Det har inte blivit så där mycket talat om det som hände. Försöker lite i text.
Sargad själ tar språnget ut i evigheten. Sargad kropp ligger på regnvåt asfalt, belyst av orange natriumlampor. Allt som föds ska dö. Kanske ska allt som dör födas igen. Livet är en exorbitant kraft som döden aldrig kan rå på, en passacaglia i moll, en sarabande i dur.
Flykten, rörelsen framåt lugnar, tröstar. Tar mig upp på avsatsen där det skedde. Står framför stadens kulisser i tidig skymning, känner vindens ström i ansiktet. Tittar ner i stupet framför tåspetsarna och det suger i magen. Blickar upp mot trofast himmel där moln, ljus och mörker ständigt målar föränderliga tavlor. Frågor leder bara till ekots gensvar. Varandet överträffar icke-varandet.
Världen stillnar, viskar utan röst ditt namn och tystnaden blir öronbedövande. I den framträder tomhetens och ingentings strofer, och så din röst, ditt skratt som genljuder i tidens upplösning och varandet är evigt, därför också du. Du var en som kom och vände åter strax och gick, en som aldrig stanna fick.
Surun tuuli kuiskaa haikeasti. Viimeinen askel hiljenee, seisahtuu. Liekki hiipuu, sammuu. Haluaisin kertoa sanoja joita ei ole. En enää vois, kun olet nukkunut pois. Sinua kaivaten, sanaton ystäväsi.
Ja, det är sant! Och hemmet kanske inte blir samma hem utan människorna som brukade vistas där tillsammans. Precis, jag har bott på fler platser än jag kan räkna (eller orkar räkna just nu 🙃), men från början bodde jag ute på landet. Vi hade fyra hästar och fem katter som mest! Egentligen var det inte våra katter, men det blev det när en ensam katthona vandrade förbi och födde sina ungar hos oss. Bara några veckor senare blev hon påkörd av en bil och kattungarna blev föräldralösa. Det är min mormor som har lärt mig namnen på vilda blommor, alltid med orden ?Det är ju förgätmigej (eller annan valfri blomma), vet du väl?. Så hon utgick från att jag jag redan kunde namnet på alla blommorna. Bra fråga om var jag skulle vilja bo 🤔 Svaret är i Stockholm eller ute på landet. Eller kanske i ett annat land 😊
Nämen, vad fint! Tack för att du tar hand om
mig med en blandning av omtänksamhet, kunskap och magi 🤩 Jag känner mig redan bättre och riktigt rörd. Kallgräs från Karelen och en önskan om trygga lågor var precis vad jag behövde just nu ❤️
Då säger jag Glada vappen i efterskott! 🥳 Tycker du om sima och är det något jag borde prova om jag får chansen? Av struvor och munkar så föredrar jag de förstnämnda, men munkar är också gott. Kul att få ta del av era traditioner! Jag firar oftast valborg genom att titta på en brasa och lyssna på körsång. Dessutom oroar jag mig alltid för igelkottarnas väl och ve, men det är såklart inte en del av firandet. Sedan brukar jag försöka grilla eller ha en picknick eller något annat vårigt 🌸 Så synd att du har blivit svag! Hoppas verkligen att du mår bättre nu och annars får du verkligen krya på dig!
Hyvää vappua, tant fultextad! 😉
Tankar om medvetande och existens.
Då detta författas är webbläsaren öppen, symbolen för den är rund, grön, röd, gul och blå och placerad längst ner på skärmen. Betyder det att webbläsaren faktiskt är rund och har ovan beskrivna färger? Nej, symbolen är till för att dölja dess verkliga struktur. Förenklande och förenklande strukturer. Datorn har ett gränssnitt, det har vi med, och de kallas perceptioner. Med hjälp av dessa avkodar vi information och kan agera i enlighet med dem.
Anta att du sitter någonstans med Karolin, du säger något och hon ler. Leendet eller skrattet är inte glädjen, lyckan eller lustigheten. Det är en symbol eller ikon på värt gränssnitt som vi kan uppleva och läsa av. Lite senare avhandlar ni en bok, hon höjer ögonbrynen och säger hmm och andra uttryck, en form av datakompression där massvis med information avkodas. Hur mycket information rymmer egentligen glädje, kärlek, eller känslan av ro? Jag vet inte, men uppenbarligen kan de förmedlas med relativt enkla medel.
Iakttar vi andra arters känsloupplevelser blir det svårare att avkoda information. Ju längre bort vi rör oss i artregistret, från närbesläktade till avlägset besläktade, desto svårare får vi med det. Filosofen Thomas Nagel ställde en gång frågan hur det skulle kännas att vara en fladdermus. Hur känns det att vara en fisk, ett vattenloppa eller kanske till och med en bakterie? Kanske är det så att den faktiska begränsningen finns i vårt gränssnitt, alltså i våra perceptioner.
Nästan all modern vetenskap har utgått från fysikalism, alltså materialism, för att beskriva existens. Medvetandet är kanske en evolutionär biprodukt, eller rent av ett sidospår, något som produceras av hjärnan. Det kanske är så, det är bara det att materialismen aldrig har hittat det neurala korrelatet som ska beskriva medvetandet eller kunnat förklara hur medvetande uppstår och vad det är. En avsaknad av förklaring betyder så klart inte att det inte skulle kunna komma, men kanske är frågan felställd från början. Materialismen som vetenskap kanske snarare beskriver vårt gränssnitt, vilket i så fall skulle vittna om att det är mycket välutvecklat.
Du betraktar en sensommaräng med skimrande blått hav bortom den. Du hör vindens sus och känner solens ljumma strålar mot huden. Du skruvar locket av en flaska, sätter mynningen till munnen och låter den välsmakande vätskan släcka törsten. För att något av det här ska vara möjligt krävs ett medvetande och sinnesorgan. Finns alltså ingen grön sensommaräng om ingen upplever den? Nej.
Utan medvetande kanske endast möjligheter och potentialer som genom medveten upplevare kollapsar till någonting genom olika gränssnitt. För varelser utan seende finns givetvis inget som heter utseende. Så här kan vi fortsätta att plocka bort egenskap efter egenskap. Om inget medvetande finns, vad finns då? Potentialer och möjligheter. Med vad då, finns alltså inte universum då ingen upplever den? Nej, inte så som vi känner den. Att tro att vi upplever allt så som det är kallas naiv realism.
Det här är kanske en sannolikhet. För att de ska kunna existera måste det till en minsta struktur som kallas för mätbart rum, tror jag. Utan det går inte att göra några som helst förutsägelser. En upplevare upplever och förnimmer information, fattar olika beslut och agerar sedan utefter de besluten. Förändringar som alltså är villkorade uppstår, du vill ha en sallad, men känner doften av curry i en vällagad fiskgryta och bestämmer dig för den istället. Den här dynamiken skulle kunna beskrivas med hjälp av en markovkedja, tror jag. Upplevelser skapar förnimmelser, som skapar beslut, som skapar ageranden, som skapar upplevelser osv, där det ena inte finns utan det andra. Typ som en treenighet mellan subjekt objekt och verb.
Döden då, när jag ändå är igång. Döden inträder när en levande varelses metabolism upphör. Vad är det egentligen som skapar jag-upplevelserna? Som en liten jämförelse: Vi-upplevelser består av flera medvetanden som samupplever. Kanske jag-upplevelser i sin tur består av enskilda medvetanden eller mindre aktörer, vilka i sin tur består av mindre byggstenar och medvetanden till en nedre gräns, som till tillsammans bildar jag-upplevelserna, ungefär som jag-upplevelser bildar vi-upplevelser?
Anta att du vandrar i en vacker höstskog någonstans och ser ett träd som fallit omkull och börjat förmultna. Vi säger att trädet är dött, i själva verket befinner det sig i en övergång. Då vi uppfattar tiden linjärt kan vi för enkelhetens skull säga att vi har tillstånd x1 innan trädet fanns till, sedan tillstånd x2 då trädet finns och tillstånd x3 då trädet är dött, alltså då det inte längre har en metabolism. x1=existens av något som har potential och möjlighet att bli ett individuellt träd, x2=individuellt träd, x3=dött individuellt träd och potential och möjlighet att bli ett individuellt träd i x2 igen. Även det individuella trädet är en övergång av det det var tidigare och av det de ska bli. Precis som jag-upplevelsen är en övergång, hade du kunnat jämföra upplevelser från då du var sex år jämfört med nu, hade de tett sig väldigt olika. Ändå finns där en kontinuitet som vi kallas för jag.
Därför, när vi dör, kastar vi då av oss den nuvarande ikonen och fortsätter in i andra potentialer och möjligheter där jag-upplevelsen upphör? Jag vet inte.