Inlägg från: Eurydike |Visa alla inlägg
  • Eurydike

Rituella inlägg och subliminala budskap

fultextad användarhandbok skrev 2024-11-19 21:07:26 följande:
    Tack för ditt svar, jag uppskattar skarpsinnigheten och insikterna! Det hela föregicks av flera dagar med kraftig oro och ångest och knappt någon mat heller. Samt en oförmåga att tänka och resonera klart och så småningom smittade det av sig till mer existentiell ångest, och rädsla att ha fått någon hjärnskada av något anfall kanske då jag kände mig som jag gjorde.

Det blåser upp och man måste läsa av vågorna och vinden, känna båten, se efter om annan trafik finns i närheten, och där ute finns ingen hjälp att få. Det viner i riggen, kanske piskar regnet och mörkret faller. Paradoxalt nog kan ett sorts koncentrerat lugn uppstå, där bara där och då finns. Läsa av, tänka och agera. 

En av mina svaga sidor, bland många andra, är att jag inte vet hur jag ska förhålla mig till det. Kanske handlar det om att ändra inställning. Att inte värdera så mycket, men värderar man inte är det värdelöst och det leder in på djupa filosofiska och existentiella tankebanor. Inte mig emot, men jag tror att förmågan att kunna värdera, tycka om och älska är viktig. En värdering om värderingar. Kanske snarare genom att försöka komma runt det och gå med på att förlora något. Ber om ursäkt för mitt utbrott och delande av de tråkiga tankarna.
    Jag förstår hur det byggdes upp. När man är hårt ansatt på flera plan så är det lätt att bryta ihop ibland. Det är naturligt och jag har brutit ihop många gånger. Som tur är har jag numrerat fjädrarna, så jag vet hur jag sätter ihop mig själv igen. Men det jag ville säga var att i princip alla hade känt på samma sätt i din situation. Det är inte konstigt alls.

Kan tänka mig att segling är både uppslukande och avkopplande på samma gång. Det närmaste jag kan komma är nog min erfarenhet av hästar. Där sitter man i lugn och ro på hästryggen, fast egentligen ger man massor av små signaler till hästen och är hela tiden lite beredd på att den kan hoppa till vilken sekund som helst.

Tror du behöver tillåta dig att känna alla möjliga känslor just nu. Att prova olika strategier för hur du ska hantera den nya livssituationen du ställts inför. Det är också viktigt att komma ihåg att du inte valde det här, utan drabbades av det, och att det inte är ditt fel. Därför är det så viktigt att förlåta sig själv för alla olika typer av reaktioner. Och du behöver absolut inte be om ursäkt! Det var bra att du delade med dig och jag pratar gärna om problem och dras inte ner av det, även om jag såklart lider med dig.
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-10 17:04:24 följande:
    Förlora och vinna, något försvinner, något tillkommer, något övergår i något annat. Är det vad vi kallar tid kanske? Det kanske är övergångarna vi kallar för upphörande och tillkommande, förändringar.

Så du kan måla också! Någon mental blockering som gör att det inte går? Säkert har du redan försökt hitta nyckeln eller lösenordet som skulle kunna låsa upp det. Det är imponerande med er som kan måla och skulptera. Hur gör ni för att forma streck i olika riktningar och vinklar och få fram alster som ser tredimensionella ut på tvådimensionella ytor? Skulptur likaså, att ha den kontrollen att kunna forma något så som man vill. Komma på idéer hur och vad man vill uttrycka med infallsvinklar som en annan inte hade kommit på.

Man får försöka ta ut en ny kurs eller riktning. Förändringens osäkerhet. Ibland känns det som att jag motarbetar mig själv med mina rädslor. Men kanske kan det bli bra igen.

Kexchoklad är nu inte så dåligt det heller! Men så klart, äran är mycket värd, och redan där fick du också bekräftat ditt estetiska sinne, det är bra, framgång som leder till framgång.
    Ja, det låter som passande begrepp och beskrivningar! Kanske var det var tiden som kom emellan mig och måleriet. Konstskolan, eller jag själv, spann en väv runt mig och efter två år kom jag ut som någonting annat. Borta var måleriet. Färgerna försvann, men formerna stannade kvar. Jag blev skulptör. Förr kunde jag måla, men nu är det nog omöjligt tyvärr. Inte ens färgerna stannar kvar på mina dukar. Ena motivet rann igenom duken och försvann, precis innan utställningen. Jag ställde ut tavlan ändå och tänkte att konst ju är föränderlig och att konstverket (det tänkta) fortfarande fanns där, fast på baksidan där ingen kunde se det. Jag blev intervjuad om mitt verk och höll masken. Andra tavlan flyttade ut på balkongen. Där skaffade den sig ett säreget utseende, präglat av väder och vind. Sedan bröt jag sönder den och omvandlade den till flisor med orden ?Fy fan vad skönt!?. Om det är en mental låsning så har jag nog inte nyckel för att kunna låsa upp den ännu 😅
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-10 17:04:24 följande:
    Förlora och vinna, något försvinner, något tillkommer, något övergår i något annat. Är det vad vi kallar tid kanske? Det kanske är övergångarna vi kallar för upphörande och tillkommande, förändringar.

Så du kan måla också! Någon mental blockering som gör att det inte går? Säkert har du redan försökt hitta nyckeln eller lösenordet som skulle kunna låsa upp det. Det är imponerande med er som kan måla och skulptera. Hur gör ni för att forma streck i olika riktningar och vinklar och få fram alster som ser tredimensionella ut på tvådimensionella ytor? Skulptur likaså, att ha den kontrollen att kunna forma något så som man vill. Komma på idéer hur och vad man vill uttrycka med infallsvinklar som en annan inte hade kommit på.

Man får försöka ta ut en ny kurs eller riktning. Förändringens osäkerhet. Ibland känns det som att jag motarbetar mig själv med mina rädslor. Men kanske kan det bli bra igen.

Kexchoklad är nu inte så dåligt det heller! Men så klart, äran är mycket värd, och redan där fick du också bekräftat ditt estetiska sinne, det är bra, framgång som leder till framgång.
    Det är svårt att beskriva hur det går till, men skulpturen sitter nog i fingrarna för mig. Jag jobbar gärna med händerna. Fingrarna och naglarna är faktiskt mina favoritverktyg. Sedan använder jag tandläkarverktyg, penslar för att städa upp och sandpapper för att få vissa ytor riktigt släta.

Ja, förändring kan medföra mycket osäkerhet. Och om det inte är en förändring som man själv har valt så känner man kanske motstånd också på samma gång. Man vill gå tillbaka till det som var förut, men den dörren är stängd. Vilken dörr ska man öppna då? Inte alls konstigt att man blir rädd när man ställs inför en sådan ovisshet.
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-10 17:12:53 följande:
    Det var skönt att läsa, trots att det var tråkigt att du också har genomlevt de där känslorna. Åtminstone är jag då inte helt tokig. Men ja, det blev för mycket helt enkelt.

Hästar är riktigt fina, fast det är lätt att backa lite ibland då de frustar eller så, tills man läs sig att läsa av dem lite bättre. Kommunikationen mellan häst och människa, att synkroniseras med omgivningarna, med miljön, det låter faktiskt riktigt trevligt och meditativt, utan att ha någon närmare erfarenhet av det. Har du mycket erfarenhet av det?

Ja, jag försöker, det är så svårt att överge gamla spår om hur man associerar att det ska vara, hur man ska göra. Men ja, strategier måste man hitta, eller skapa. Tack, jag vill ju inte vara den som ligger andra till last annars! Jag borde våga slappna av mer, inte vara rädd att bli övermannad av ångest. Borde vara duktig och ta medicin mot ep. Borde inte sakna allt fint som varit, utan glädjas åt det. Så svårt att genomföra bara, då ens intuitiva jag inte instämmer i det. Och framtiden då, jag vet inte, vågar inte tänka så mycket framåt. Kanske man skulle flytta om det går? Jag vet inte det heller, kanske är det bara att jaga efter något som inte finns, jag vet faktiskt inte.
    Det kan kännas fint att inte vara ensam om känslor! Även om man inte har upplevt exakt samma sak eller ens något liknande, så är reaktionerna ofta allmänmänskliga. Man kan känna sig mindre ensam genom att veta att andra har känt samma sak.

Jag har en del erfarenhet av att kommunicera med djur på så vis att jag upplever att vi förstår varandra. Ordlös kommunikation kan innefatta mycket. Till exempel kan kärlek uttryckas genom att någon lägger en tröstande mule mot ens kind och blåser varm luft när man är ledsen. Eller att någon, utan undantag, vill sova bredvid en i sängen och spinner sig till sömns. Det kan också visa sig genom att någon börjar hoppar på bakbenen av glädje när den får syn på en. Annars fungerar ord och teckenspråk också bra. När man rider styr man ju hästen vis ordlös kommunikation och jag har använt mig av teckenspråk (inte traditionellt) till både katter, hundar och möss. Möss är faktiskt väldigt pratsamma. Min mus Natt brukade springa hela vägen upp på min arm och sticka in nosen i örat och prata med mig.
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-10 17:12:53 följande:
    Det var skönt att läsa, trots att det var tråkigt att du också har genomlevt de där känslorna. Åtminstone är jag då inte helt tokig. Men ja, det blev för mycket helt enkelt.

Hästar är riktigt fina, fast det är lätt att backa lite ibland då de frustar eller så, tills man läs sig att läsa av dem lite bättre. Kommunikationen mellan häst och människa, att synkroniseras med omgivningarna, med miljön, det låter faktiskt riktigt trevligt och meditativt, utan att ha någon närmare erfarenhet av det. Har du mycket erfarenhet av det?

Ja, jag försöker, det är så svårt att överge gamla spår om hur man associerar att det ska vara, hur man ska göra. Men ja, strategier måste man hitta, eller skapa. Tack, jag vill ju inte vara den som ligger andra till last annars! Jag borde våga slappna av mer, inte vara rädd att bli övermannad av ångest. Borde vara duktig och ta medicin mot ep. Borde inte sakna allt fint som varit, utan glädjas åt det. Så svårt att genomföra bara, då ens intuitiva jag inte instämmer i det. Och framtiden då, jag vet inte, vågar inte tänka så mycket framåt. Kanske man skulle flytta om det går? Jag vet inte det heller, kanske är det bara att jaga efter något som inte finns, jag vet faktiskt inte.
    Det jag känner när jag läser det sista stycket är att du behöver tid att processa allt. På sätt och vis har du gått igenom ett trauma, likt en olycka, och nu försöker du återhämta dig efter det. Allt har kastats om och förutsättningarna har förändrats. Tänk att alla borden kan vänta och kommer falla på plats så småningom. Jag tror att du behöver ge dig själv tid och förståelse. Du har det tufft nog som det är och behöver inte mer press varken inifrån eller utifrån. Att flytta är säkert bra och genomförbart på sikt! Du kan också försöka tänka att det är okej att känna två saker på samma gång, till exempel både saknad och glädje över det som varit. Ofta är känslor precis så komplexa!
  • Eurydike

Puh! Det blev ett riktigt skrivmaraton från mig! Läs det du/ni har lust med och skit i resten 😅 Med de orden försvinner jag in i slutspurten inför jul och sedan julledigheten. Men jag kommer kolla till min inbox, så vill du prata om något så får du gärna skicka ett meddelande! Annars ses vi snart igen och nej, du är verkligen ingen som ligger andra till last ☺️

• Eurydike

Vakna min vän, vakna! Nu är våren här och det är dags att ruska liv i sig igen. Tror du mig inte kan du kika ut genom fönstret. Just nu är det mörkt, men de första snödropparna och vintergäcken har redan kommit och hälsat våren välkommen 🌼

• Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-21 20:37:38 följande:
    Någonting utkristalliserade sig, något försvann och något blev kvar. Hör även tecknande och skissande till måleriets konst? Haha, ja alltså inte åt dig, utan åt den fantastiska idén att ändå ställa ut tavlan! För det är ju faktiskt sant att konst är föränderligt. Och nog fanns konstverket där, åtminstone som potential. En tavla som fått sin dos av väder och vind kanske man kan kalla för en tavla med patina. Idéerna anser jag vara en del av konsten, en viktig del. Man kan ställa ut diverse tavlor och andra materiella ting, men utan upplevelser finns där ingen konst. Tyvärr har jag inget svar på hur, om du ens vill, försöka komma över den låsningen, eller vad det är. Måla i mörker kanske? Då finns ju inga färger om det är det som är kruxet. Annars tror jag att du vet mycket mer om detta än jag, så att ens försöka ge råd kanske bara skulle bli klumpigt och malplacerat utan att utdela någon faktisk nytta.
    Det är svårt att svara på vad som hör till måleriets konst! När jag har varit på Konstfacks slututställning så har jag hittat både skisser, jordhögar och brända små bitar av trä. Ja, det var en speciell upplevelse att ställa ut tavlan! Jag kände mig lite som den där kejsaren i sagan, som tror att han har kläder på sig fast han är naken. Fast jag visste att jag var naken 😅 Av någon anledning blev en journalist särskilt intresserad av mitt verk och jag var verkligen inmålad i ett hörn, både bildligt och bokstavligt talat. Jag hade hängt min tavla i ett hörn och det var svårt att komma undan. Hon blev intresserad av min konst och ville skriva om den. Tydligen skulle det bli en följetong 🥹 Jag spelade med och hörde aldrig av mig till henne efteråt och tur var väl det. Det var som om hon kände på sig att något var skumt med mig och min tavla. Kanske ville hon bara skämta lite och skrämmas? 👻 Tack för ditt råd! Det var en bra idé och annars kan man fundera kring om ett konstnärskap måste vara för alltid, eller om det är förbi, förbi.
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-21 20:55:51 följande:
    Dessutom tror jag att jag är ganska feg, lättskrämd och har svårt för en del del företeelser. Sant, det ena utesluter inte det andra. Att flytta har bara varit en tanke till och från. Kanske att jag ännu kan komma på någon lösning på allt det här, jag vet inte. Det har blivit en del funderingar åt än det ena, än det andra hållet, men jag vet inte om det har lett till någonting egentligt. 
    Det tror jag inte att du är! Jag tror bara att det skiljer sig åt vad man anser är läskigt och att vissa saker ses som mer ovanliga att uppfatta som läskiga. Ingen feg person skulle till exempel segla till Island ensam och dessutom lyckas ta sig igenom en storm. Hoppas du får hjälp att bolla tankar nu när du går och pratar och att du får svar på frågorna du tänkte ställa! Ibland kan det vara bra att tänka olika på så vis att tankarna kanske lättare leder framåt, men ibland kan det istället vara svårt att nå fram och förstå varandras perspektiv. Vi får hoppas på det första och annars har du i alla fall testat och bara det är ett steg i rätt riktning!
  • Eurydike

Jag nöjer mig med de svaren för stunden! Om du vill att tråden ska falla i sömn igen så låt bli att svara på det jag skrev 😊

• Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2025-02-26 19:25:51 följande:
    Jag återkommer med svar!
    Det låter bra det! Svara när du har tid och lust!
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2025-03-01 21:56:04 följande:
    Har du redan skådat de bägge blommorna! Snart möts vinter och vår. Kallt i vinden, solen står högre, varmt i lä mot södervägg. En vacker årstid i kommande.Solig Hälsningar i lördagsaftonen.
    Javisst! Och häromdagen blev det triss i vårblommor då jag skådade även krokus. Det var en fin beskrivning och jag ser fram emot den vackra årstiden 🌸🌸🌸 Hälsningar i måndagsaftonen!
  • Eurydike

Nu blommar löken! Har velat använda det uttrycket sedan jag hörde Joakim von Anka säga det en gång och nu kom äntligen tillfället jag väntat på, ungefär 30 år senare 😂 Men wow Fultextad! Vad mycket blommor du hittat 🌸🌼🌷🌻🌹 Du vinner lätt över mig i blompoker och om mina blommor var triss så måste det där vara royal straight flush 🤩

• Eurydike

Var det första gången du blev omkringkörd i en lådcykel med elassistans eller har du blivit det fler gånger?

• Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2025-03-08 21:04:56 följande:
    Haha, bra att det kom i bruk här då! Tack så mycket, jag tänkte att din bild var så fin, att något kunde jag väl ge tillbaka. Sedan fuskade jag lite genom att leta i trädgårdsmiljöer och halvt urbana naturområden där jag hade på känn att det kunde finnas.Solig
    Ja, äntligen fick jag en chans att säga det! Smart att leta i sådana miljöer och lite fusk är helt okej i blompoker, så länge vi inte spelar om pengar 😉 Jag var nog lika fuskig jag, för jag strök omkring i en stadspark och råkade hitta mina blommor där 😆
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2025-03-08 21:11:06 följande:
    Det har hänt förut ett par gånger, fast då mest på skoj och för att den var nyinförskaffad, på senare tid också ett par gånger, fast av andra skäl. Passligt till mycket, bland annat om man ska på blomsafari. Var du ut på en cykeltur? De där lådcyklarna är bra att frakta varor i, eller mig ibland. 
    Kan tänka mig att det finns flera skäl till att färdas på det viset och att det är perfekt om man ska på blomsafari 🌸 Hade du bott närmare hade jag kunnat skjutsa dig med min elcykel, men du hade nog inte velat det för jag kör gärna i maxfart och ropar: Se upp i backen fyra hål i nacken! Konstigt uttryck förresten 😅 Jag kom tyvärr inte iväg på någon cykeltur då, men det blev en bergstur till fots idag 🏔️
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2025-03-01 21:52:06 följande:
    Så är det också, men om vi tar normala exempel som referenspunkter är jag nog feg, sådant som är självklart eller trevligt för många andra, kan jag vara eller bli rädd för. Att vara modig är kanske att våga sådant som man är rädd för? Stormar har jag varit i några stycken, och hårt väder många gånger. Där finns ändå något bekant, läsa av, förstå och agera. Kontroll över havet går inte att ha, så att kämpa emot är lönlöst, alltså får man kämpa med. Men då jag inte har varit rädd, har där inte heller funnits något mod? Jag börjar luta åt att jag helt enkelt inte har förmågan att reagera enligt normala referenspunkter. Kanske inte att resonera heller. Finns inga bra lösningar att tillgå, kanske man får nöja sig med de minst dåliga? Fast ja, det är riktigt, det blir ju också ett steg i rätt riktning. Som i sin tur leder till ännu ett steg i samma riktning, och till slut kanske det kan bli bra.
    Detta var intressant! Jag tänker att mod kan ses på båda sätten. Dels som att man vågar sådant som man är rädd för, dels att det finns gemensamma referenspunkter. Var vi båda passar in i pusslet kan man fundera på. Precis som du skriver är du rädd för vissa saker som andra ser som självklara eller trevliga, samtidigt vågar du sådant som andra ser som otäckt eller skrämmande. Att segla ensam till Island i storm är bara ett exempel på det. Många skulle nog se en potentiellt livshotande situation som skrämmande och i deras ögon är du då modig. Du ser inte den typen av situation som skrämmande och är i dina ögon feg. Om det finns en allmän uppfattning om att det är modigt att möta en eventuellt livshotande situation, då måste du ses som modig. Samtidigt är det andra påståendet också logiskt. Att man är modig när man vågar sådant som man är rädd för. Beroende på hur man ser det är både du och jag fega och modiga på samma gång. Det påminner nästan lite om vårt kära dubbelspaltsexperiment, fast inte med platser utan med egenskaper. Vi kanske är modiga och fega samtidigt.
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2025-03-01 21:45:46 följande:
    Ja, ibland, eller ofta, är det ju själva idéerna bakom som gör det till konst. Saker eller händelser i ett sammanhang de inte passar in i egentligen, det vill säga funktionellt eller associationsmässigt. Jag kan tänka mig att det kan vara utlämnande att vara konstnär med. Blotta sina idéer, sina talanger och bli granskad av både intresserade och kritiska blickar. Kräver ett gott självförtroende och styrka! Men det där är ändå ett gott betyg, att få en intresserad journalist bland betraktarna, som dessutom ville följa upp det. Hon såg något, potentialer och möjligheter, kanske kombinerat med något annorlunda, något som var värt att investera tid och arbete i. Såg i efterhand att mitt råd nog vad väldigt naivt, en sådan låsning övervinner man nog inte bara så där rakt av, då hade man talat om något lättare problem kanske. Du har rätt, vad är egentligen statiskt? Konstnärsskap är väl också ett begrepp som omfattar mycket mer än enkom måleri. Jag har besökt Kiasma ibland, bland annat, ett museum. Konst är ett intressant ämne, tror att jag har boken Dada är allt, av Tristan Tzara, någonstans också. Läste den med välbehag, dadaismen var väl något av en antikonst kanske i och för sig. Du kan det där bättre än jag.
    Innan min tavla förstörde sig själv så ägnade jag mig åt självförstörande konst. Det var bara en kort period, i ett speciellt syfte. Jag hade en utställning som handlade om kvinnomisshandel. På väggarna hade jag satt upp tidningsutklipp som handlade om våld i nära relationer. Texten var så liten att man behövde gå in i rummet för att se vad som stod, men golvet hade jag täckt med små sköra gipsfigurer. För att ta del av utställningen behövde man trampa sönder mina skulpturer. Utställningen förändrades under utställningens gång. Den gick i tusen bitar, precis som kvinnorna. Tanken var att tvinga in besökarna i en förövarroll, vilket inte alla tyckte om. Vissa ville inte ens gå in i rummet. Jag tyckte att ditt råd var riktigt bra! Om jag känner för att måla igen så ska jag absolut testa att göra det i mörker. Till dess får jag ägna mig åt mina skulpturer och varför inte läsa den där boken om dadaism. Tack så mycket för tipset! 🤩
Svar på tråden Rituella inlägg och subliminala budskap