Rituella inlägg och subliminala budskap
Det blåser upp och man måste läsa av vågorna och vinden, känna båten, se efter om annan trafik finns i närheten, och där ute finns ingen hjälp att få. Det viner i riggen, kanske piskar regnet och mörkret faller. Paradoxalt nog kan ett sorts koncentrerat lugn uppstå, där bara där och då finns. Läsa av, tänka och agera.
En av mina svaga sidor, bland många andra, är att jag inte vet hur jag ska förhålla mig till det. Kanske handlar det om att ändra inställning. Att inte värdera så mycket, men värderar man inte är det värdelöst och det leder in på djupa filosofiska och existentiella tankebanor. Inte mig emot, men jag tror att förmågan att kunna värdera, tycka om och älska är viktig. En värdering om värderingar. Kanske snarare genom att försöka komma runt det och gå med på att förlora något. Ber om ursäkt för mitt utbrott och delande av de tråkiga tankarna.
Kan tänka mig att segling är både uppslukande och avkopplande på samma gång. Det närmaste jag kan komma är nog min erfarenhet av hästar. Där sitter man i lugn och ro på hästryggen, fast egentligen ger man massor av små signaler till hästen och är hela tiden lite beredd på att den kan hoppa till vilken sekund som helst.
Tror du behöver tillåta dig att känna alla möjliga känslor just nu. Att prova olika strategier för hur du ska hantera den nya livssituationen du ställts inför. Det är också viktigt att komma ihåg att du inte valde det här, utan drabbades av det, och att det inte är ditt fel. Därför är det så viktigt att förlåta sig själv för alla olika typer av reaktioner. Och du behöver absolut inte be om ursäkt! Det var bra att du delade med dig och jag pratar gärna om problem och dras inte ner av det, även om jag såklart lider med dig.