Inlägg från: Eurydike |Visa alla inlägg
  • Eurydike

    Rituella inlägg och subliminala budskap

    fultextad användarhandbok skrev 2024-04-19 17:34:47 följande:

    Bland de lyckade känner du ditt misslyckande. Bland de smarta känner du dig osmart. Vad har du? Din enkelspårighet, din enfald och din feghet. Tack.

    Elden brinner i öppna spisen , sprakar rogivande, men snart ska hemma säljas och du ligger framför brasan och tittar in i lågorna. Inom dig brinner också en eld. Som liten var öriket ditt allt, du var somrarnas barfotaflicka. Gästhamnen, affären, alla hemliga platser, allt kände du till. Vänskap med sommargäster, barn från fastlandet. Du såg höstarna komma, såg ödsligheten. Stod under stjärnklara himlar och undrade var allt kom ifrån. Så växte du upp och flyttade och elden började behärska dig, du blev en varg utan flock, en svältande omgiven av mat, en udda existens i vars inre längtan brann. Du fann din flock, på vågtopparna, i dalarna, i stormens urgamla vansinne, i utmattningens sömn i en enkel koj där havet rullade dig fram och åter. Du fick äta dig mätt på de långa skridskoturerna, allt längre och längre ut, över is och råk. Vad fann du, vad blev du? Du fann frid, fann lycka, du blev ensamhetens vaggsång som du lyssnat till så många gånger. Som du fick kämpa. Äventyrens älskvärdhet.

    Nu försöker du lära dig att behärska elden, göra något uppskattat av den. Fast nog vet du vad elden vill. Skapa ett sådant leverne att när det är dags bara lägga dig ner i naturens sköte och uppgå i det du kom ifrån. Fungerar dina naiva tankar i praktiken? Du vet inte. Elden falnar och du tittar in i glöden.


    Nu har jag favoritat den här tråden ☺️


    Ja, upplevelsen av jaget är relativ. Man framstår på olika sätt i relation till andra människor eller miljöer. Mitt bästa jag var jag tillsammans med min katt för tjugo år sedan, efter det har det gått utför 🥲

    Att hemma ska säljas låter tungt. Jag kan förstå det, men genom gamla minnen. Hemma, för mig, är där mina saker är för stunden. En gång var hemma en gård på landet, där jag och mina djur bodde. Familjen bodde där också. Sedan är hemma överallt, men jag minns att försäljningen av det första hemmet, det som var hemma, var väldigt dramatisk. Nu hoppas jag att jag en dag ska hitta ett nytt hem och det tror jag faktiskt att jag kommer göra, men inte här, där jag bor nu. Jag var också somrarnas barfotaflicka och kan fortfarande namnen på alla de vilda blommorna 🌸

    Att lära sig behärska elden är svårt. Om den flammar upp för mycket bränner man sig och annars riskerar den att slockna. Nu sitter jag här med brännskadade armar och försöker att inte elda på den för mycket igen, att ta det lite lugnt 🔥

    Hoppas du var ute och tittade på någon eld idag!

  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-05-02 21:19:35 följande:
    Vad trevligt!

    Ja, man gör så. Fast det där med katten låter trevligt!

    Fast jag kan förstå det också, det är kanske lite krångligt att ha det kvar om man ändå inte ska tillbringa tid där tillsammans och hur ska man göra då och så vidare. Så du kommer också utanför stan! Åtminstone från början. Vad för djur hade ni? Vad gäller vilda blommor kan du lätt betydligt fler än jag. Din inställning till var hemma är är nog sund, enkel och okomplicerad. Var skulle du vilja bo?

    Försiktigt, lägg om dina armar med tant fultextads dekokt av kallgräs från Karelen, förenat med drakblomma och hopp och önskan om trygga lågor, inte tärande, förisktigt.

    Jag har på känn att vårt valborgsfirande kanske skiljer sig åt åtminsone på detaljnivå. Här säger man ju glada vappen, eller klara vappen, eller hyvää vappua, beroende på. Och så har vi ju sima, en dryck som helt missvisande översätts som mjöd. Jag och så munkar till det, och struvor. Annars brukar det vara kanske lite mer fokus på brasa, som vi kallar kokkobrasa, till midsommar, lokala variationer förekommer. I övrigt skulle jag tro att det är ganska likt, utan att ha någon mer insikt eller erfarenhet av just svenskt valborgsfirande. Jag tog det lugnt, har blivit svag och och fått halsont då jag anstränger mig, också varit hos läkaren då jag hade smärtor som gått över nu vad det verkar. Inte har jag brukat bli dålig av ansträngning, hoppas att det bara är något tillfälligt.

    Önskar dig glad valborg, eller glada vappen, i efterhand!

    Ja, det är sant! Och hemmet kanske inte blir samma hem utan människorna som brukade vistas där tillsammans. Precis, jag har bott på fler platser än jag kan räkna (eller orkar räkna just nu 🙃), men från början bodde jag ute på landet. Vi hade fyra hästar och fem katter som mest! Egentligen var det inte våra katter, men det blev det när en ensam katthona vandrade förbi och födde sina ungar hos oss. Bara några veckor senare blev hon påkörd av en bil och kattungarna blev föräldralösa. Det är min mormor som har lärt mig namnen på vilda blommor, alltid med orden ?Det är ju förgätmigej (eller annan valfri blomma), vet du väl?. Så hon utgick från att jag jag redan kunde namnet på alla blommorna. Bra fråga om var jag skulle vilja bo 🤔 Svaret är i Stockholm eller ute på landet. Eller kanske i ett annat land 😊

    Nämen, vad fint! Tack för att du tar hand om
    mig med en blandning av omtänksamhet, kunskap och magi 🤩 Jag känner mig redan bättre och riktigt rörd. Kallgräs från Karelen och en önskan om trygga lågor var precis vad jag behövde just nu ❤️


    Då säger jag Glada vappen i efterskott! 🥳 Tycker du om sima och är det något jag borde prova om jag får chansen? Av struvor och munkar så föredrar jag de förstnämnda, men munkar är också gott. Kul att få ta del av era traditioner! Jag firar oftast valborg genom att titta på en brasa och lyssna på körsång. Dessutom oroar jag mig alltid för igelkottarnas väl och ve, men det är såklart inte en del av firandet. Sedan brukar jag försöka grilla eller ha en picknick eller något annat vårigt 🌸 Så synd att du har blivit svag! Hoppas verkligen att du mår bättre nu och annars får du verkligen krya på dig!

    Hyvää vappua, tant fultextad! 😉

  • Eurydike
    flygrl skrev 2024-05-06 22:18:47 följande:

    @Eurydike: Intressanta funderingar kring va hemma egentligen är. Själv har jag nyligen flyttat, till ett nytt hem i den mindre grannstaden en liten bit norrut, Uppsala. Lägenheten där jag nu bor är mitt nya hem, det måste den bli, jag gör den till mitt hem liksom jag försöker göra Uppsala till min nya hemstad. Jag trivs rätt bra här faktiskt fast på sista april blev det lite för stökigt här för min del så jag drog mig undan efter forsränning, sillunch mm. med 10 000-tals studenter.

    @TS: Kallar ni valborg för vappen? Va betyder ordet? 😮

    Önskar allt gott till er båda, fina TS & fina Eurydike!


    Det är intressant att fundera över och ju äldre man blir, desto fler platser har man (kanske) som man kallar hem. Vad spännande att du har flyttat och hoppas du känner dig hemma i ditt nya hem! Jag har inte varit i Uppsala så många gånger, men tycker mycket om den staden. Förutom att besöka domkyrkan så besökte jag det kända fiket Ofvandahls 🧁 Kan tänka mig att det blir lite mycket liv och rörelse med 10 000-tals studenter och forsränning som ketchupen på moset! Puh! Jag förstår att du drog dig undan 😅

    Önskar allt gott till er med och här får du en mjuk lyckospark i baken, som en välgångsönskning inför allt det nya! ☺️
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-25 17:07:01 följande:

    Och så en liten reflektion och evighet och oändlighet. Vad är evighet och oändlighet annat än matematiska konstruktioner? Jag vet inte. Jag vet däremot att ändlighet kan vara större än oändlighet. Exempelvis är 1,9999...ad infinitum oändligt, men mindre än 2 som är ändligt. Ja, jag erkänner att jag är ganska nördig, jag erkänner också att jag är ganska enkelspårig och inte den skarpaste kniven i lådan. Ta hand om er och mot nya äventyr och regniga dagar!Hjärta


    Intressanta reflektioner! Jag tycker om hur du blandar siffror med filosofi. I ditt exempel känns genast 1,9999? större än 2, trots att man vet att det inte är det. När siffrorna rinner över kanten på ettan så tycks de aldrig sina utan fortsätter i ett oändligt flöde, ända tills den torra, en aning trista och mycket precisa tvåan sätter stopp. Så kul ska vi inte ha det, så att vi slänger oss med en massa decimaler 😅 Du är så skarp att om du vore en kniv skulle jag inte våga använda dig. Du skulle få bli besticklådans skådebröd 🥖

    Vet inte om mitt svar var vad du hade tänkt dig, men det känns som att den här tråden har så högt i tak att till och med en långskånk som jag får plats 🦒

    Ta hand om dig också och det regnar faktiskt just nu! ❤️
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-25 17:03:23 följande:

    Döden då, när jag ändå är igång. Döden inträder när en levande varelses metabolism upphör. Vad är det egentligen som skapar jag-upplevelserna? Som en liten jämförelse: Vi-upplevelser består av flera medvetanden som samupplever. Kanske jag-upplevelser i sin tur består av enskilda medvetanden eller mindre aktörer, vilka i sin tur består av mindre byggstenar och medvetanden till en nedre gräns, som till tillsammans bildar jag-upplevelserna, ungefär som jag-upplevelser bildar vi-upplevelser?

    Anta att du vandrar i en vacker höstskog någonstans och ser ett träd som fallit omkull och börjat förmultna. Vi säger att trädet är dött, i själva verket befinner det sig i en övergång. Då vi uppfattar tiden linjärt kan vi för enkelhetens skull säga att vi har tillstånd x1 innan trädet fanns till, sedan tillstånd x2 då trädet finns och tillstånd x3 då trädet är dött, alltså då det inte längre har en metabolism. x1=existens av något som har potential och möjlighet att bli ett individuellt träd, x2=individuellt träd, x3=dött individuellt träd och potential och möjlighet att bli ett individuellt träd i x2 igen. Även det individuella trädet är en övergång av det det var tidigare och av det de ska bli. Precis som jag-upplevelsen är en övergång, hade du kunnat jämföra upplevelser från då du var sex år jämfört med nu, hade de tett sig väldigt olika. Ändå finns där en kontinuitet som vi kallas för jag.

    Därför, när vi dör, kastar vi då av oss den nuvarande ikonen och fortsätter in i andra potentialer och möjligheter där jag-upplevelsen upphör? Jag vet inte.


    Döden ja, allas följeslagare genom livet. En oinbjuden gäst som kastar en skugga över alltihop. Eller så är det en välkommen gäst, så var det för min farmor. När hon dog hade hon verkligen längtar efter att göra det. Hon kände sig färdig med livet, men inte på något sorgset sätt. För vissa kommer döden mycket mer plötsligt och ovälkommet. Ibland hinner man inte ens ta farväl och ibland gjorde man det, utan att veta att det var sista gången. Vissa gånger tänker man mer på döda personer än på levande, just för att de saknas. Plötsligt är de levande personerna, som man kanske inte tänkte så mycket på, i de dödas skara.

    Döden är också en kontrast till livet, vilket man blir väldigt medveten om under en begravning. Där sitter man, som en åskådare, och har turen att inte ligga i kistan. Ännu en dag, timme eller minut lyckas man klamra sig fast vid livet. Ibland är det det dyrbaraste och enda man har.

    Det är kanske även enda möjligheten man har till att uppleva något alls? Eller så är det som du beskriver, att man fortsätter in i andra potentialer och möjligheter, trots att jag-upplevelsen upphör.
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-25 17:03:23 följande:

    Döden då, när jag ändå är igång. Döden inträder när en levande varelses metabolism upphör. Vad är det egentligen som skapar jag-upplevelserna? Som en liten jämförelse: Vi-upplevelser består av flera medvetanden som samupplever. Kanske jag-upplevelser i sin tur består av enskilda medvetanden eller mindre aktörer, vilka i sin tur består av mindre byggstenar och medvetanden till en nedre gräns, som till tillsammans bildar jag-upplevelserna, ungefär som jag-upplevelser bildar vi-upplevelser?

    Anta att du vandrar i en vacker höstskog någonstans och ser ett träd som fallit omkull och börjat förmultna. Vi säger att trädet är dött, i själva verket befinner det sig i en övergång. Då vi uppfattar tiden linjärt kan vi för enkelhetens skull säga att vi har tillstånd x1 innan trädet fanns till, sedan tillstånd x2 då trädet finns och tillstånd x3 då trädet är dött, alltså då det inte längre har en metabolism. x1=existens av något som har potential och möjlighet att bli ett individuellt träd, x2=individuellt träd, x3=dött individuellt träd och potential och möjlighet att bli ett individuellt träd i x2 igen. Även det individuella trädet är en övergång av det det var tidigare och av det de ska bli. Precis som jag-upplevelsen är en övergång, hade du kunnat jämföra upplevelser från då du var sex år jämfört med nu, hade de tett sig väldigt olika. Ändå finns där en kontinuitet som vi kallas för jag.

    Därför, när vi dör, kastar vi då av oss den nuvarande ikonen och fortsätter in i andra potentialer och möjligheter där jag-upplevelsen upphör? Jag vet inte.


    Angående trädet, så besökte jag en kär gammal vän för någon sommar sedan. Vännen var så förändrad att den inte längre gick att känna igen, men jag visste ändå att det var min gamla vän. När jag var liten hade vi många glada stunder ihop. Jag återsåg min vän varje sommar och sedan tog besöken slut. Det var den tiden i livet då jag flyttade långt bort för att utbilda mig, medan min vän stannade kvar på samma plats och väntade på mina besök. Jag tog inte farväl, utan plötsligt var jag bara borta. Sjutton långa år senare återvände jag och trodde att allt skulle vara som förut, men då hade min vän gått igenom de två sista stegen som du beskriver. Min vän, som jag brukade balansera ut på över vattnet, låg nu i vattnet och hade förvandlats till en murken gammal stock. Det gjorde mig ledsen att se, men min kompis påminde mig om att min vän, det nästan horisontellt växande trädet som sträckte sig ut över vattnet, bara hade övergått i en ny existens. Nu hade det blivit ett hem åt en massa små vattenlevande kryp som behövde någonstans att bo. Det gjorde mig glad att tänka på ☺️
Svar på tråden Rituella inlägg och subliminala budskap