-
Fast bara för att du inte klarade av att hålla på dina principer så betyder ju inte det att andra inte klarar det?Anonym (som det kan bli) skrev 2023-05-01 13:23:25 följande:Det sa jag också en gång...så blev det inte, och så kände jag inte efteråt heller.
-
Du vill, precis som du ville vara otrogen då?.... allt kanske inte alltid handlar om vad man själv vill just nu? Och vad man själv vill är kanske inte alltid det bästa för alla? Ibland behöver man kanske tänka lite längre än vad man vill just nu?Anonym (Stort misstag) skrev 2023-05-02 00:28:32 följande:Kanske har du rätt. Men jag vill vara med honom ändå, han är mitt livs kärlek.
Förstå mig rätt nu, jag tycker det är bra att ni vart tillsammans igen, och funkar det är det bara bra, det jag försöker säga är att det kanske är just den mentaliteten "jag vill" som kanske är själva grunden till varför man var otrogen i första taget och kanske främst det man borde fokusera på?
En relation handlar ju inte bara om en själv och vad man själv vill just nu. Speciellt inte när det finns barn med i bilden. Det finns ju en hel del andra saker att tänka på än "jag vill".
Hur mår ens partner av relationen?
Är relationen bra eller är den skadad?
Litar man på varandra längre?
Hur påverkas barnen av relationen? -
Det där kallas för:Anonym (som det kan bli) skrev 2023-05-02 17:09:44 följande:
"Den som inte gör dumheter som ung gör dem som gammal."
Stämmer på mig, dessvärre.
Projicering... dvs man vill gärna tro att alla gör lika duma saker man själv gör för att normalisera och förminska sitt beteende. Genom att göra så så får man sig själv att framstå som normal och alla som inte beter sig som rövhål som onormala.
Och...
Kognitiv dissonans.... när man gör saker som strider mot hur man vill se sig själv så kan man få skuldkänslor och det vill man ju inte ha så då anpassar man istället sin inställning till saker så att det matchar ens handlingar. För om det man gjort helt plötslig blir rätt istället för fel så har man ju inte gjort nåt fel och då finns ju ingen anledning att känna skuld och tadaaa så slipper man må dåligt. Men det är ju inget annat än självbedrägeri.
NEJ, alla springer inte runt och är otrogna vare sig som unga eller gamla. ålder har inte ett dugg med saken att göra. Att det stämmer på dig beror inte på ålder utan snarare på att du helt enkelt inte var stark nog att kunna leva upp till dina värderingar. Men bara för att du inte var stark nog för det så betyder inte det att alla är lika svaga. -
Inte genetiskt ärftligt men värderingar och beteende går ofta i "arv". Barn vänjer sig och lär sig av sina föräldrars beteende, det blir det normala för dem och kommer ofta bete sig likadant i sina gena relationer som vuxna.Anonym (som det kan bli) skrev 2023-05-14 12:21:24 följande:Min far är också notoriskt otrogen. Man undrar om det kan vara något ärftligt med det, det har jag faktiskt inte sett några studier om.
Växer man upp med att ärlighet och trohet inte är så viktigt och att det är helt ok att svika och ljuga så är risken större att man kommer agera likadant som vuxen än om man växte upp med andra värderingar. -
Jag tror att du missuppfattat vad norm och normalt betyder, norm är det som de flesta gör och om 10-25% är otrogna och 75-90% INTE otrogna så kan man ju inte påstå att otrohet skulle vara "normalt".Anonym (som det kan bli) skrev 2023-05-14 09:31:44 följande:Alla är klart inte otrogna, men definitivt tillräckligt många för att man ska kunna säga att det ligger inom normalt beteende. Enligt undersökning Yougov/Metro 2015 hade 10% varit otrogna mot sin nuvarande partner, 25% mot en tidigare.
www.doktorn.com/artikel/unders%C3%B6kning-s%C3%A5-m%C3%A5nga-har-varit-otrogna/
Så nej, otrohet är INTE ett normalt beteende oavsett hur mycket de som själv beter sig så vill tro det. -
Nja, "dramatiken" kring det har minskat i den mån att numera är det enkelt att skilja sig och när ens partner då får för sig att ha en "tillfällig sexuell upplevelse utanför relationen" så behöver man inte göra så mycket drama kring det utan man skickar bara in en ansökan om skilsmässa och drar så är det klart. Sverige är trotts allt en av de länder i världen där man skiljer sig mest.Anonym (ja ibland) skrev 2023-05-16 14:37:30 följande:Tillfälliga sexuella upplevelser utanför relationen är nog ganska vanligt och det har kommit att bli allt vanligare med tiden.
Jag tycker att dramatiken omkring detta har minskat betydligt i takt med att de flesta inser att det blir allt vanligare när samhället och vardagen har ändrats så otroligt mycket under senare tid.
Så har det varit sedan länge i flera andra länder. En tillfällig sexuell upplevelse, eller att ha älskare/älskarinna, anses inte alls som särskilt märkligt eller ovanligt och bedöms inte alls lika allvarligt som i det gamla Sverige.
Men också Svenskarna och det svenska samhället blir nog alltmer internationaliserade, vi blir mer upplysta, blir mer öppna i sinnet och därmed närmar även vi oss en mer internationell syn och därmed också en mer internationell livsstil.
För inte alls länge sedan var många människor i jämförelse ganska lite upplysta och hade en ganska begränsad världsbild.
Se bara en sådan detalj som att internet och sociala medier har faktiskt inte varit vanligt så särskilt länge.
Kvinnor är också otrogna.
Det har vi alltid varit, men är det mycket oftare i dag.
Jag själv tror att gifta kvinnor som har en tillfällig sexuell upplevelse faktiskt är vanligare än det är bland gifta män. Eller åtminstone minst lika ofta som män.
Men jag tror också att många av oss kvinnor är mycket duktigare på hemlighålla och att förneka otroheten. Duktigare på att förneka den både för sig själv och andra.
Eller kanske är bättre på att finna naturliga orsaker till otroheten och då räknas den inte på samma sätt och det är inte lika allvarligt?
Myten om att otrohet skulle vara lika accepterat som att gå toa i "andra länder" är som sagt inget annat än en myt. I vissa mer konservativa länder har det varit mer acceptera att gubbarna springer runt och knullar allt som har en puls för att 1) Kvinnor varit väldigt beroende av gubbarna, 2) Det är/har varit väldigt svårt och komplicerat att skilja sig. Men det existerar inga länder där svek, lögner och manipulation är accepterat för tro det eller ej.... få människor på planeten är ok med att bli manipulerade och ljugna för.
Att folk blivit mer benägna att springa runt och svika och ljuga för varandra har nog ingen med "upplysning" att göra för det finns ju inget upplyst i narcissistiskt beteende. Faktum är att det snarare är extremt omoget och korkat för svek, lögner och manipulation främjar ju sällan ett gott samarbete mellan människor. Den verkliga anledningen är nog snarare att samhället generellt sett blivit mer narcissistiskt. Mycket tack vare sociala medier där människor ständigt målar upp en falsk fasad.
www.scienceabc.com/social-science/are-we-all-becoming-narcissists.html
Ja kvinnor är oxå otrogna, faktum är att kvinnor passerat männen i många länder. Vilket iof inte är så förvånande eftersom kvinnor får betydligt fler inviter än män får och är inte längre lika beroende av männen som de var förr. -
Nejdå, folk blir precis lika sårade och söndertrasade som förr av att bli svikna, och det är ju ganska självförklarande vem fan gillar att bli lurad och manipulerad?Anonym (ja ibland) skrev 2023-05-16 17:08:40 följande:
Jag tycker att dramatiken omkring detta har minskat betydligt i takt med att de flesta inser att det blir allt vanligare. Samhället och vardagen har ändrats otroligt mycket.
I flera andra länder anses det inte alls märkligt eller ovanligt och bedöms inte alls allvarligt med en tillfällig sexuell upplevelse, eller att ha älskare/älskarinna
Jag har berättat vad jag tycker, får jag det? Du får tycka vad du vill, men har dessa förändringar undgått dig?
Vi blir nog alltmer internationaliserade, mer upplysta, öppna i sinnet och därmed närmar vi oss också en mer internationell syn och därmed också en mer internationell livsstil.
För inte alls länge sedan var många människor i jämförelse ganska lite upplysta och hade en ganska begränsad världsbild.
Lever du fortfarande så och du försöker hålla dig kvar i den gamla tiden?
Otrogna människor vill gärna TRO på myten om att otrohet skulle vara accepterat i andra länder för att människor som gör saker de vet är fel ALLTID gärna vill normalisera sitt beteende så mycket det går, men det är som sagt ren BS. Jag menar, det är ju ganska befängt att tro att människor i andra länder gillar att bli lurade och manipulerade mer än svenskar gör.
Ja du får gärna tro på myter om du vill men det gör det inte mer sant för det.
På vilket sätt menar du att gå bakom ryggen på, ljuga, manipulera och missbruka andras förtroende skulle det vara detsamma som att vara "mer upplyst"? Är du själv ok med att andra beter sig så mot dig i andra sammanhang? Du bli såklart jätteglad när någon blåser dig och tycker personen är modern och "upplyst"?
Jag lever i nuet och i nuet är det ingen annan är skithögar själva som tror att deras beteende är accepterat. Men det lustiga är att de själva verkar ta väldigt illa vid sig när någon lurar dem vilket rimmar ganska illa med deras påstådda acceptans och moderna "upplysning". Man skulle nästan kunna tro att de snarare är hycklare som gillar att göra saker mot andra som de själva aldrig skulle acceptera. -
Japp och de flesta beter sig oxå efter det vilket bekräftas av siffrorna du lade fram. Normen i samhället är att svika och ljuga INTE är ok, och 75-90% gör heller inte så, sen finns tyvärr en minoritet på 10-25% som tydligen gör så ändå men de är ju fortfarande en minoritet och inte en majoritet... alltså kan man inte påstå att otrohet skulle vara norm varken i teorin (samhällets förväntningar) ELLER i praktiken (hur folk faktiskt gör).Anonym (som det kan bli) skrev 2023-05-16 18:08:40 följande:En norm är hur samhället eller gruppen anser att man bör leva eller göra.
I biologin finns det mer än ett beteende som ligger inom ramen för det normala. När ett beteende förekommer genomgående hos många arter så är det normalt förekommande även om det inte utgör majoriteten av alla fall.
Promiskuitet är regeln i naturen. Endast 3-10% av däggdjur är socialt monogama, beroende på vilka källor man läser, och även "monogama" djur är otrogna.
Däremot vill de där 10-25% väldigt gärna TRO att alla gör som dem för att normalisera sitt beteende men det stämmer ju inte med statistiken.
Ja djur knullar gärna allt som har en puls, men människor är ju inte som vilket djur som helst. Djur skiter även där de stå, men det gör ju inte människor normalt sett. Djur har ger sig på varandra när de blir arga men det gör inte människor normalt sett. Så bevisligen verkar människor kunna kontrollera sina impulser när de vill, och kan man kontrollera sig när man blir skitnödig eller arg så borde man ju rimligtvis kunna kontrollera sig när man blir kåt med. -
Fast det är ju inte ett tyckande, ditt påstående är ju ganska irrationellt. Jag menar tror du på allvar att svenskar skulle vara ensamma i världen med att ogilla att bli lurade och manipulerade?Anonym (ja ibland) skrev 2023-05-16 18:16:31 följande:Du får tycka vad du vill.
Men du måste acceptera att andra människor inte tycker som du och du har bara att acceptera att vi är många som inte bryr oss ett smack om vad du tycker i din egen lilla inskränkta värld.
Du har ingen förmåga annat än att utgå från dig själv och du verkar lyckas inbilla dig att alla skulle vara skyldiga att tycka och tänka som du.
Innan du ens resonerar med mig, framförallt innan du låter din egen mun bajsa ur sig skit och alla dessa okvädningsord som du verkar älska att göra, så måste du skaffa dig en förmåga att se något annat än dina egna inskränkta tankar.
För det första, om min man skulle ha en tillfällig sexuell förbindelse med någon annan så skulle jag inte alls bli sårad, söndertrasad, känna mig sviken och absolut inte känna mig manipulerad eller lurad.
Jag skulle inte vilja veta om min man hade en sexuell upplevelse med någon annan, jag skulle utan tvekan vara ok med att inte veta något. Jag skulle inte uppleva det som att han gick bakom min rygg, inte att han ljög eller missbrukade mitt förtroende, jag skulle inte alls känna mig blåst.
Jag är mycket glad i relationen med min man, han gör mig jätteglad. Om han hade en tillfällig sexuell relation utan att jag visste något så skulle jag självfallet vara precis lika glad. Jätteglad.
Om du ska resonera med mig så ska du ha förmåga att ta det till dig och begripa dessa förutsättningar som gäller för mig.
Du får gärna berätta vad som gäller om dina egna förutsättningar, om det söndertrasade, om du vill det.
Men du vet inte ett skvatt om mig, om min man och om vår relation. Och du vet inte ett skvatt om vad som gäller för andra människor.
Det måste du försöka ta in och förstå, åtminstone till någon grad.
Om du känner dig sviken, sårad och söndertrasad så gäller det för dig själv.
Men det gäller inte för mig. Inte för min man. Det gäller inte för några andra medlemmar eller andra människor. Försök ta in det om du vill resonera.
Söndertrasad gäller bara för dig själv.
För mig gäller att livet är underbart och jag är jätteglad!
Varför skulle du inte vilja veta något som du själv beskriver som modernt och upplyst? Om det nu är så modernt och upplyst att vara otrogen så borde du väl snarare bli glad och stolt över din partner?
Och tror du på allvar att jag skulle vara den enda personen på planeten som skulle bli sårad och förnedrad över att bli sviken och manipulerad av någon jag litat på? Med tanke på att du skriver att du inte skulle vilja veta om din man gjorde så så verkar ju du heller inte tycka att det skulle vara en trevlig upplevelse.
Hela din argumentation bygger ju på att svek, lögner och manipulation är det normala, modernt och upplyst och att inte gilla sånt beteende onormalt, gammaldags och sällsynt. Märkligt att du själv inte inser hur ofattbart irrationellt det är. -
Ännu en rad innehållslösa floskler... men väldigt lite sakliga argument.Anonym (ja ibland) skrev 2023-05-16 20:44:51 följande:
Men du menar att jag, och alla som tycker som jag, inte får vara glada och nöjda med livet?
Du vill att vi ska känna oss söndertrasade för att du är det?
Om min man skulle ha en tillfällig sexuell förbindelse med någon annan så skulle jag inte alls bli sårad, söndertrasad, känna mig sviken och absolut inte känna mig manipulerad eller lurad.
Jag skulle utan tvekan vara ok med att inte veta något.
Jag är mycket glad i relationen med min man, vi älskar varandra på en nivå som du säkerligen aldrig ens kan föreställa dig, han gör mig jätteglad. Om han hade en tillfällig sexuell relation utan att jag visste något så skulle jag självfallet vara precis lika glad och älska honom precis lika mycket.
Om du vill försöka förbjuda mig och andra människor att vara glada, om du vill pådyvla oss att vi är tvingade att känna oss söndertrasade för att du känner dig söndertrasad, så är du helt fel ute.
För din egen skull, och för andra medlemmars skull, så borde du börja jobba med dig själv och förmå dig själv att tänka om. Börja öva dig i att inte jobba mot andra människor, öva dig i att vara åtminstone lite mindre otrevlig i ditt användande av okvädningsord riktade mot andra människor.
Aldrig att jag skulle tillåta någon som du att få mig må dåligt.
Jag är lika glad och lycklig alldeles oavsett vad du tycker och tänker.
Jag väljer aktivt att inte umgås med sådana människor som uttrycker sig så illa som du gör, sådana energitjuvar och sådana människor som sprider en negativ aura omkring sig väljer jag bort.
De flesta människor blir sårade när de bli svikna av någon de litat på, det är liksom ganska naturligt, och det verkar inkludera dig med eftersom du tydligen inte vill veta om din man knullar nån annan... men det vill du tydligen inte gå in på eftersom du besvarar frågan om varför du inte vill veta om att din man gör något som enligt dig bara är modernt och upplyst med att återigen påpeka att "du är ok med att inte veta något"... dvs ett ickesvar.
Och med tanke på hur du sidsteppar den frågan verkar ju resten av ditt floskelbingo vara totalt irrelevant eftersom du verkar själv inte tro på det du propagerar för -
Ehm, det var snarare jag som valde bort en person som inte gick att lita på och hon som bönade och bad om att bli förlåten så dina försöka att snacka person istället för sak faller ju ganska platt.Anonym (ja ibland) skrev 2023-05-17 12:55:00 följande:
Jag väljer aktivt att inte umgås med sådana människor som uttrycker sig så illa som du gör, sådana energitjuvar och sådana människor som sprider en negativ aura omkring sig väljer jag bort.
Du är bortvald.
För att återgå till det som faktiskt diskuterades, förklara gärna varför du inte vill veta om din partner gör något som du själv beskriver som modernt och upplyst?
Jag menar... om otrohet nu är så bra som du påstår....varför vill de som ägnar sig åt det inte att deras partner ska få reda på det? Eller i ditt fall, inte få reda på att din partner gör så?
-
Jag tror att alla fattat att du försöker normalisera otrohet med väldigt tunna argument.Anonym (som det kan bli) skrev 2023-05-19 18:10:40 följande:Jag tror alla andra utom du förstår att när ett beteende är så vanligt så är det biologiskt normalt, om än inte norm. Men när det går över hälften, kommer du ändå att anse att det inte normalt eller?Which Countries Have the Highest Rates of Infidelity?
There are several countries in which cheating is relatively common. Thailand is an outlier, but it is also at the top of the list. More than half of people in Thailand who are married admit to committing infidelity at least once during the course of the marriage. Then, infidelity is relatively common in Europe. In some situations, there might be relationships where people are allowed to sleep with other people outside of the marriage. In Denmark, close to 46 percent of people admit to sleeping with someone outside of the marriage. Germany and Italy are not far behind, where 45 percent of people who are married in both of these countries admit to committing infidelity. Belgium, Norway, and France also have infidelity rates that are 40 percent or higher.
worldpopulationreview.com/country-rankings/infidelity-rates-by-country
Nej, svek och lögner är absolut inte "naturligt" för människor. Däremot är det väldigt naturligt att ta avstånd från människor som sviker och ljuger. -
Som sagt, oärliga människor vill alltid tro att alla är lika oärliga som dem själva för att normalisera sitt beteende och rättfärdigar gärna sin egen falskhet genom att generalisera grovt kring "människas felbarhet" och hävda att gå mot röd gubbe är samma sak som att knulla frugans bästa kompis i ett par år...Anonym (Kanske) skrev 2023-05-22 18:06:01 följande:
Kanske kan det vara så att vi önskar oss en fulländad värld där människorna är ärliga, hänsynsfulla och felfria. Nu är verkligheten inte den. Vi är inte ofelbara, några är missunnsamma, andra är snåla, många av oss ljuger när det passar och en del är otrogna. Det finns mobbare, översittare och oärliga individer
Om vi ska klara av att leva någorlunda lyckliga liv så måste vi ha strategier för att möta livets realiteter. För egen del ser jag inte otrohet som det värsta som kunde hända mig. Jag har många och större rädslor för fysiskt och psykiskt våld, miljöförstöring och krig.
Du har aldrig funderat på att felbara människor är felbara just för att de normaliserar och rättfärdigar sin felbarhet istället för att jobba med sig själva och bli bättre?
Ja alla behöver lära sig hantera livets hemskheter, men det behöver ju inte innebära att man måste lära sig acceptera andras svineri, det kan lika väl innebära att man helt enkelt gör sig av med människor som beter sig som svin och omger sig själv med bra människor istället. -
Snarare du som blandar ihop saker, homosexualitet handlar INTE om svek och lögner så din liknelse faller ganska platt för NEJ, det är absolut inte normalt att springa runt och svika och ljuga för människor som litar på dig.Ordinär Man skrev 2023-05-25 19:55:40 följande:Du snackar skit. Bara för att du ogillar något kallar du det onormalt. Ungefär som homosexualitet var "onormalt". Siffrorna talar sitt tydliga språk. Otrohet är en folkrörelse.
Ja siffrorna talar sitt tydliga språk, för enkäter visar klart och tydligt att otrogna människor inte alls uppskattar att själva bli svikna och manipulerade av andra så mao verkar de inte ens tro på sitt eget BS själva. -
a) Japp det finns tyvärr många som gillar att göra saker mot andra som de själv aldrig skulle acceptera att andra gjorde mot det. Men då de själva inte gillar att andra gör så mot dem själva som kan det ju knappast kallas för normalt.Anonym (som det kan bli) skrev 2023-05-26 21:04:21 följande:Nej, jag anser att jag har en realistisk syn på
a) människors otrohetsbeteende samtb) tillgängliga sifferfakta kring detta.
Synbarligen skulle någon med din verklighetsuppfattning i så fall kunna gå med på att det är helt onormalt att vara man i Sverige också, då färre än 50% är män.
Är män biologiskt onormala eller anser du att de kan vara en del av det normala fast de inte är i majoritet?
Fundera på det och återkom.
b) Sifferfaktat visar att runt 30% är otrogna vilket betyder att runt 70% då INTE är är det, och vad jag vet så är 70% fortfarande mer än 30% och därmed norm.
Synbarligen vill människor som beter sig som rövhål ofta tro att alla är lika stora rövhål som dem själva för att normalisera sitt agerande och känna sig lite mer normala. Men sifferfaktat säger motsatsen.
Fundera på varför du har ett sånt behov av att normalisera svek, lögner och manipulation. -
Ja posta gärna någon fakta som säger att otrohet är global norm.Anonym (som det kan bli) skrev 2023-05-29 18:18:46 följande:Nu har du skygglapparna på riktigt ordentligt- det står klart och tydligt i länkad info att i andra länder är 45-50+ % otrogna.
Och du har klart inte svarat på det eftersom du inte kan. Precis som en miljöpartist som får frågan hur en modern reaktor fungerar.
Posta gärna någon fakta som visar att de som är otrogna skulle acceptera att deras partner gjorde likadant.
Det är väl ganska självklar att jag inte kan svara på alla dina bisarra förvanskningar och BS. Allt är ju rent påhitt och finns bara i ditt huvud. -
En norm är hur de flesta gör i ett samhälle, och de flesta lever i exklusiva relationer dvs monogami är norm, de flesta är heller inte otrogna vilket innebär att trohet är då norm.Anonym (Kanske) skrev 2023-05-30 13:43:40 följande:
Vad är normalitet?
Vad är normalt i en relation?
Det är väl ändå så att det beror på relationen och människorna i den.
Det som är normalt i din relation kan uppfattas som väldigt udda av andra.
Generellt kan man ändå säga att det är ytterst normalt att problem uppstår i relationer, varav otrohet är ett exempel.
Relationer utan problem tror jag är väldigt sällsynta.
Vad är norm i en relation? Det BÅDA kommit överens om, om BÅDA tex sagt att det är ok att ligga med andra så är det normen för just det förhållandet även om det inte är normen för övriga samhället. Att ljuga för sin partner och säga att man är trogen men ligger med andra i smyg kan då absolut inte kallas för normalt för det man gör då är att man låtsas hålla sig till relationens norm (exklusivitet) men gör lite som man vill i smyg.
Japp normen beror på vad personerNA i relationen kommit överens om, dvs båda INTE vad den ena gör bakom ryggen på den andra.
Ja en relations norm kan uppfattas som udda av andra, men så länge BÅDA är med på det så är det ok, men det är ju inte riktigt samma sak som att hävda att svek, lögner och manipulation skulle vara en global norm. Det som diskuteras här är otrohet (svek, lögner och manipulation) inte öppna relationer som är något båda godkänt.
Ja det är vanligt att problem uppstår i relationer, men att likställa svek, lögner och manipulation med att tex inte gilla samma mat är en väldigt grov generalisering.
Relationer utan problem är säkert sällsynta, relationer utan otrohet är däremot väldigt vanliga, faktiskt betydligt vanligare än de med otrohet. -
Ja precis, finns många olika sorters problem som absolut inte ska generaliseras.Anonym (Kanske) skrev 2023-05-30 16:51:13 följande:Nog finns det betydande problem i relationer allt. Det kan vara stor ojämlikhet mellan parterna. Det kan finnas olika typer av misshandel. Barnlöshet, sjukdomar fysiska och psykiska. Olika typer av missbruk, Ekonomiska problem. Ja listan kan göras väldigt lång,
Allt detta påverkar våra relationer och ställer till med problem. Därför kan otrohet i vissa ögon ses som ett lyx problem.
Vissa händelser kan man lägga bakom sig andra är omöjliga att bortse ifrån. Ibland måste man inse att det finns grader i helvetet.
Ja det finns mycket som kan orsaka problem i en relation men hur var och en sen hanterar sitt missnöje visar ju vad för slags person man är, vissa klarar av att hantera problem på ett civiliserat sätt andra beter som svin. Vissa klarar av att hantera konflikter utan att spöa upp sin partner andra inte, vissa klarar av att att hantera missnöje utan att bedra sin partner andra inte. Problemet ligger alltså inte i det faktum att det kan förekomma problem i livet och relationer utan snarare i hur varje individ hanterar problemen.
Ja människor klarar av att lägga problem bakom sig och gå vidare med sitt liv med det säger ju inte ett dugg om vilket slags beteende som är norm för ett samhälle. En kvinna som blir våldtagen kan säkert lägga det bakom sig med tiden, men det betyder ju inte att springa runt och våldta kvinnor är accepterat och normalt i ett samhälle.