• xnfsm

Gränslöshet på sociala medier

Vill börja med att säga att jag uppskattar sociala medier och att folk delar med sig av sina liv, erfarenheter, lycka, sorg, framgång, nederlag etc. Uppskattar kroppspositivsm och verklighet också. Men vissa är så gränslösa! 

Tex föräldrar som lägger ut ALLT om sina barn. Allt från kräksjuka, bilder på munhålor när barnet tappar tänder, utslag och diverse nakenhet, till videos när barnet gråter eller har raseriutbrott. Barnets integritet? Finns inte. Och så dessa unga tjejer som lägger ut porr ? på Instagram etc. och tjänar multum på kåta män bakom skärmar. Samtidigt tjänar sjuksyrror och andra som bär upp hela samhället, småpengar i jämförelse. 

Detta provoceras jag av. Vad stör ni er på, i sociala medier? 

• Svar på tråden Gränslöshet på sociala medier
  • Carolatom07

Jag provoceras av att åldriga SD:are och förnekare av människans påverkan på klimatet, Greta-hatare m.m. sprider sitt hat och sina konspirationsteorier varhelst de kommer åt att göra det. Alltid dessa tröttsamma och enformiga kommentarer av avundsjuka och bittra människor var liv inte verkar ha blivit som de tänkt sig.

• Tow2Mater

Inget tror jag. Brukar inte följa eller läsa det som stör mig. Brukar inte följa ens någon jag inte känner.

• Fröken Allvar

Jag uppskattade att följa med i människors liv när jag hade ett Facebookkonto. Några bekanta blev med tiden vänner. Det som var svårt var att upptäcka människors självbild och hur den kom fram genom det de delade. Jag upptäckte också att jag egentligen inte hade de relationer jag trodde att jag hade genom vad andra delade, och att de inte återgäldade mina interaktioner. Till exempel var en konstig sak att flera personer undvek att svara på min födelsedagshälsning till dem, trots att de skrev saker på mitt konto under samma tid. Det fick mig att känna mig dum.

Vad störde mig? Egentligen ingenting av det personliga. Jag kunde titta på hundra korvtallrikar och soluppgångar, däremot tyckte jag att andra människors integritet inte alltid respekterades, även om jag tycker att människor är intressanta. Men kanske lite såhär: Hej, kom och hjälp mig med mitt jobb/köp min lägenhet/ kom och köp mina gardiner, när jag aldrig såg några andra poster från dem. De kontona brukade jag dölja/a följa. 

Ett problem med sociala medier är att man kan tro att andra resonerar som man själv. Jag till exempel känner mig stalkad om någon hela tiden läser men aldrig säger något, medan den som gör så utgår ifrån att alla gör så. 

Politiska poster och delningar var stort under en tid. Då kändes det som en press att stötta till exempel demonstrationer och insamlingar som man kanske inte egentligen stod bakom fullt ut. 

"Tigg" om saker och om hjälp upprepade gånger störde mig också om jag bara såg detta.

Skärmdumpar i hatsyfte är obehagligt när folk lägger ut. Anklagelser mot mig på min egen profil gjorde att jag blockerade någon en gång som sedan stalkade mig via sin partners konto.

Att ett par personer börjar bete sig i en annans kommentarsfält som om det vore på Aftonbladet och inte gör skillnad på offentlig diskussion och privat.

• Fjäril kär

Stör mig på folks totala avsaknad av källkritik när det gäller att posta länkar, bilder statistik etc. Vem som helst kan idag med mobilens hjälp manipulera inlägg så det ser ut som att det kommer från en "säker" källa.. Att det sväljs som en sanning av foliehattar, konspirationsteoretiker och annat löst folk utan att ens ifrågasätta det gör att jag ifrågasätter folks intellekt... 

• Fröken Allvar
    Fjäril kär skrev 2023-04-29 13:08:41 följande:

Stör mig på folks totala avsaknad av källkritik när det gäller att posta länkar, bilder statistik etc. Vem som helst kan idag med mobilens hjälp manipulera inlägg så det ser ut som att det kommer från en "säker" källa.. Att det sväljs som en sanning av foliehattar, konspirationsteoretiker och annat löst folk utan att ens ifrågasätta det gör att jag ifrågasätter folks intellekt... 

Sociala medier är världens bästa plats för bondfångeri. Det är ju bondfångeri som influerarna lever på. 
    Jag läste nyligen om att man inte ska bete sig som en influerare om man inte är det. Influerare och bondfångare har alltså blivit ett så pass respekterat sätt att förtjäna sitt levebröd att man numera kan uppfattas som en wannabe om man använder hashtags. 
  • Pimpinellan

Påhopp och svar som inte efterfrågats. Som tex när nån frågar i en trädgårdsgrupp vilken växt det är och folk svarar att den är giftig. 

Svar på tråden Gränslöshet på sociala medier