Inlägg från: Anonym (R) |Visa alla inlägg
  • Anonym (R)

hur tänker en som är otrogen??

Hemma man skrev 2023-04-28 13:57:36 följande:
    hur tänker en som är otrogen??

Undrar om nån kan hjälpa mig förstå.
    Varför använder en person som anledningar.
    Menar hon sa efter jag kom på henne,efter ljugit flera år.
    Första svar.
    Jag var en idiot.
    Har inte med dig att göra.
    Det var dåligt mellan oss just då.
    Det var bara sex.
    Inga känslor.
    Förstår inte riktigt varför man ger sånna anledningar.är det nått försvar?
    Känner själv efter sagt så.
    Aså det gör ingen skilnad.
    Är det ett sätt försöka förminska sveket.
    Få mig känna mig bättre?

Synnerligen vanligt händelseförlopp.

Den otrogne vet innerst inne att den gjort fel, men för att döva sitt egen samvete är det en undermedveten försvarsmekanism att baktala den som blivit bedragen. På så sätt framstår det man själv gjort inte så illa.

"Det var ju för att h*n är så hemsk. Egentligen för nog h*n skylla sig själv, jag har inte gjort så illa."

Det finns någon term för detta, men den har jag glömt bort.

• Anonym (R)
    Anonym (Bara sex) skrev 2023-05-05 10:05:08 följande:
    Varför gör du dig så mycket besvär med att försöka förklara? Jag vet varför jag är otrogen iallafall när det har hänt. Jag är kåt helt enkelt. Sen kan man tycka hur illa om det som man själv vill.
    Har man blivit lurad och sviken är det inte konstigt att man ifrågasätter och försöker förstå. Att finna någon sorts förklaring kan vara en liten tröst och ett steg på vägen att kunna gå vidare i livet.

Det som är ett litet nöje för den ena kan orsaka kris för den andre.
  • Anonym (R)
    Anonym (Bara sex) skrev 2023-05-05 11:37:31 följande:
    Att försöka förstå under en begränsad tid kan jag ha förståelse(!) för. Jag tror dock att ältandet äter upp en inifrån om det får hålla på för länge.

Det har garanterat gjort det för vissa. Ingen nämnd ingen glömd.
    Tyvärr kan det bli så. Något man borde tänka på innan man vänstrar. Vad kan konsekvenserna bli för den jag bedrar?
  • Anonym (R)
    Anonym (Bara sex) skrev 2023-05-05 13:23:47 följande:
    Jag har tänkt på och haft omsorg om andra hela livet. Vad har jag fått tillbaka? Nada.

Sätter mig själv i främsta rummet nu. Det blir bäst så.
    Du kanske passar bäst som singel då, eller med en annan partner?

Då du är trött på omtanke och omsorg utan få något tillbaka. Och för att det inte rör dig i ryggen om du sårar din partner djupt.

• Anonym (R)
    Anonym (Bara sex) skrev 2023-05-05 13:39:20 följande:
    Om det inte rör mig i ryggen att jag sårar min partner varför skulle jag då göra mig omaket att bli singel? Läste du ens mitt inlägg?
    Jag förstår. Du skiter fullständigt i hur din partern mår. Det är dock en dålig grund för en relation, och vad får egocentrerade du ut av den då? Mat och städat hem?

• Anonym (R)
    Anonym (Bara sex) skrev 2023-05-05 15:26:57 följande:
    Nej du har inte förstått alls. Jag får ju precis det jag vill. Jag tar det jag vill ha. Jag har ett underbart liv. Härlig sex när jag vill, ett bra familjeliv när jag vill. Min fru är glad när jag kommer hem, barnen är glada.

Du kan kalla det egocentrerat, jag kallar det underbart Solig
    Att du inte har minsta omtanke om din frus välmående låter ledsamt. Både för henne och för dig, och för barnen.

• Anonym (R)
    Anonym (Kär och Galen) skrev 2023-05-05 19:01:05 följande:
    Vad jag menar är att det inte gör saken bättre att fundera över varför, om man kunnat göra på något annat sätt för att det inte skulle ha hänt osv.
    Tror du att den bedragne föredrar att sitta och grubbla och fundera?

När man har blivit så sviken av den som stod en närmast, den man litade mest på i hela världen är det svårt att agera så som de otrogna tycker är rationellt.
  • Anonym (R)
    Anonym (Kär och Galen) skrev 2023-05-08 12:48:35 följande:
    Att förlåta är ju något man gör för sin egen skull. När den bedragne förlåter så är det för att man inte orkar gå omkring med de jobbiga känslorna längre. 

Jag tror inte att man kan sätta pris på förlåtelsen utan tror att det handlar om att bestämma sig för att förlåta eller inte. Om man vill vara vänner eller inte är också något man bestämmer sig för.

Man måste också själv bestämma sig för om man vill vara kvar i relationen eller inte.

Nja, de jobbiga känslorna försvinner inte bara för att man tror sig förlåta. Jag tror snarare att åtskilliga bedragna försöker hantera situationen så, att genom att försöka intala sig själva att de förlåter tror de att de ska slippa jobbiga tankar. Men sopa under mattan funkar nog inte i allmänhet.

Den otrogne är den som ställt till det. Tyvärr går det inte att få det ogjort, men att själv ta på sig ansvaret för det man gjort är det minsta man bör göra. Kom inte med (halvkassa) undanflykter som mest verkar vara ett försök att komma undan eller döva ditt eget samvete.
  • Anonym (R)
    Anonym (Kär och Galen) skrev 2023-05-09 19:39:13 följande:

Att fastna i en oändlig loop av anklagelser och hat förpestar ens liv och gör att man inte kan gå framåt. 

Jag hoppas ärligt att ni tänker på detta, ni riskerar att bli bittra och därmed väldigt svåra att leva med

Tyvärr är det som du skriver, men har man hamnat där så är det svårt att komma ur.

Detta är snarare någon den otrogne bör ha i åtanke innan h*n orsakar det hela. Vad kan konsekvense bli? Vill jag verkligen min partner detta? Är mitt snedsex så mycket viktigare än min partners hälsa?

• Anonym (R)
    Anonym (kvinna) skrev 2023-05-11 19:39:16 följande:
    Han får vad han vill ha. Resten får en annan.
    Får han en trogen partner?

Svar på tråden hur tänker en som är otrogen??