• Kawa81

BF januari 2024

GravidTillSlut

Nu e jag nästan avundsjuk 🤭😂
    Frukt å grönt har jag enklast för å ingen aptitlöshet utan snarare konstant hungerskänsla men just biten å tillaga själv känner jag är svårast.
    Kan känna mig hungrig men inte hitta nåt/tänka ut nåt i stunden tillräckligt intressant å beger jag mig då sen ut nånstans å känner dofterna av mat vill man äta allt de har.. 😂
    Har du sköna tips på måltider av alla dess slag mottages de tacksamt.. 🥰 
    Just me brösten va likadant med sonen så det är väl nåt sådär typiskt för just mig antar jag..

• Kawa81
    Gulrödaäpplen skrev 2023-07-06 11:15:27 följande:

Hej gänget! Idag fick vi se vårt mirakel! Blev framflyttade en dag så 13v+1 dag  u, det vill säga beräknad 9/1 ❤️ Vi har gjort KUB och allt ser normalt och bra ut, låg risk för missbildningar och havandeskapsförgiftnin. Så otroligt skönt! Helt sjövild på ultraljudet men fick oväntat fina bilder ändå 😍

För denna lilla filur kan jag absolut kräkas några veckor till om det är så ❤️
    //

Åååh... 😍🥰

Så himla märkligt ändå, jag blev framflyttad första ultraljudet 15/6, 3dg från v9+6 till v10+2 å fick nytt bfdatum så istället för 12/1 blev det den 9/1 å jag är i v13+2 idag 🤭😂
    Himla häftigt iaf att vi har samma.. ❤️
  • Kawa81
    Gulrödaäpplen skrev 2023-07-06 11:15:27 följande:

Hej gänget! Idag fick vi se vårt mirakel! Blev framflyttade en dag så 13v+1 dag  u, det vill säga beräknad 9/1 ❤️ Vi har gjort KUB och allt ser normalt och bra ut, låg risk för missbildningar och havandeskapsförgiftnin. Så otroligt skönt! Helt sjövild på ultraljudet men fick oväntat fina bilder ändå 😍

För denna lilla filur kan jag absolut kräkas några veckor till om det är så ❤️
    //

Tror btw utifrån fina bilden att du nog har en liten kille därinne.. 😁🥰
  • Kawa81
    Gulrödaäpplen skrev 2023-07-07 07:31:33 följande:

Va roligt att vi har samma datum! 🤩😁 åh vad baserar du det på? Har ju själv känslan av kille men sambon tror ju verkligen tjej haha.

Och mina vänner tror definitivt tjej eftersom jag kräks så mycket (12 p på PUQE skalan, på gränsen att börja få mer läkemedel mot min kräkningar). 

Ja det blev helt plötsligt lite spännande.. 🤩🤭
    Hur stor var din lillkrabat?.
    Enligt nubteorier går det bl.a å utröna könet utifrån hur skalle/panna är formad.
    Pojkar ska ha mer "platt" å längre medan flickor något mer oval/rundad form..
  • Kawa81
    svansmamman skrev 2023-07-07 08:44:47 följande:

ÄNTLIGEN kom svaret på NIPT, allt ser bra ut men döm om min förvåning när de sa att det är en liten pojke - vi som varit heeeelt säkra på en flicka. Det kändes nästan som att få reda på graviditeten på nytt, då vi helt uteslutit pojke. Jösses så kul våra grabbar kommer ha tillsammans om sisådär ett år, vilket röj! 🙈😂❤️

Vet definitivt hur det känns.. 🙈 å shit va kul dem kommer ha.. 🙏❤️

När jag väntade sonen å gjorde RUL sa dem att det var en flicka å jag va skitglad å berättade för vänner, familj å hade nästan t.om bestämt namn.. 
    Nån vecka el två senare var jag tbx för ultraljud av mina njurar å de frågade om jag ville se min bebis när jag ändå va där, såklart ville jag det å läkaren hann ente mer än sätta manicken på magen å en liten snabel med en likadan urinstråle uppenbarade sig på skärmen 🤭😅 å läkaren utbrister nämen titta det va visst en liten pojke.. jag blev nästan arg å skitbesviken 🤭, ente för att det var en pojke utan för att man blivit inställd på en flicka, man förväntade sig det å sen bara "lurad" 🙈😂 så jävla snopet lixom 😬🤣
  • Kawa81
    Gulrödaäpplen skrev 2023-07-08 01:17:55 följande:
    Den var ca 7 cm. Om den lille har ?platt? eller mer rundad form på skalle/panna kan jag inte bedöma haha. Inte kollat på så många ultraljudsbilder att jag ser någon större skillnad på dom 🙈
    Aaa.. ca 7cm 🥰, min krabat va ca 6,63cm.. blev lite nojjig att allt ente stod rätt till även om läkaren sa allt va normalt och som det skulle. Vi kunde ente genomföra kub då vår lillskit stod på huvudet å vägra vända sig 🤭 men såg helt orörlig ut så hade jag ente sett hjärtat slå hade jag trott det värsta.. 🥺 läste om nån vars läkare försökte en hel timme men vår provade bara ca 10min sen gav hon upp å ville boka återbesök istället så vi ska dit imorrn å hoppas det går denna gången.

Är med i en fbgrupp för bf-jan24 å där lade admin upp info och referensbilder som utrönade både nub, panna och form på fostret utifrån de olika könen så jag har ente sett så många bilder mer än dem.. 😂
    Tyckte att just själva pannan och fostrets form från huvud till rumpa var rätt så tydliga skillnader mellan könen å just pannan på din bild verkade tydligt platt från typ ögonhöjd å upp till hjässan där den sen vinklar sig medan flickor har mer oval/rundad form från ögonhöjd å upp till själva hjässan if that make sense.. 🤭
  • Kawa81

Hej! Allesammans

Vi var på kub igen igår å såklart skulle lillusen sitta på rumpan denna gången å vägrade vända sig 😂 så det blev vaginalt ultraljud till slut.. Allting såg perfekt ut, 7,4cm lång, nacken precis som den skulle å me ett heartbeat på 166. (V13+4)
    Testet visade på 1:957 primärt pga min ålder så vi blev erbjudna NIPT om vi ville vilket vi såklart tog så nu är det en spännande väntan på å få veta könet.. 🤭🥰

• Kawa81
    Qem skrev 2023-07-15 22:32:41 följande:
    Shit! Blev ni erbjudna nipt med de siffrorna? De är ju jättebra! Jag misstänker att vi kommer få göra nipt också eftersom vi fick det förra gången, men vi hade betydligt sämre (1:57). Tänkte ringa och höra om man kan göra blodprovet innan ultraljudet, så att man får svar lite snabbare, sist ringde de upp mig ett par dagar efteråt och det kändes jobbigt
    Ja skåneregionen har gränsen vid 1000, vet att det skiljer sig radikalt över landet så man är extra glad över å vara skåning i detta sammanhang 🤭
    Oj! förstår att du är orolig men visade ultraljudet något förra gången?.
    Minns att bm berättade att det ofta syns på ultraljudet om barnet sannolikt har downs syndrom då exempelvis näsan, nacken eller kroppen har en specifik form å ofta ente är lika "utvecklade" som de bör vara om barnet inte har det.
    Föddes ditt barn förra gången med eller utan funktionsvariation?.
    Tänker att det kommer spela stor roll för hur de väljer att förhålla sig å ev bevilja blodprov direkt utan ett inledande ultraljud först då det är väldigt dyrt å skicka det på analys samt att själva ultraljudet ger så mycket information redan där som blir värdefullt i sammanhanget..
    Även om sannolikheten är högre om man redan har ett barn med trisomi 21 så betyder det ju inte att även nästa barn får det, ja det är klurigt det där.. 🤭
    Frågan är ju dock alltid gratis 😅 så kör på det absolut..
  • Kawa81
    svansmamman skrev 2023-07-16 09:46:50 följande:

Nu kanske det är skillnad om man betalar för NIPT privat, eller om man får remiss, men när jag pratat med vår klinik om detta har de sagt att de aldrig tar blodprov innan ultraljudet. Utan först gör de ultraljud och ser att allt verkar ok, och sen tar de blodprov. Motiveringen är att blodprovet och analysen av det är så dyrt att man vill vara helt säker på att allt verkar ok med fostret per samma dag som de gör ultraljud. 

Som sagt var, det kanske skiljer sig mellan kliniker eller om man betalar privat eller ej, men jag vill ändå lyfta informationen jag fått när du nämnde det. Hoppas det är möjligt för dig att göra blodprovet först, så att du inte får vänta fullt lika länge. För oss tog det prick en vecka tills resultatet kom (vi gjorde ul och blodprov en onsdag, och svaret kom onsdagen veckan efter), dvs fem arbetsdagar. 🥰

Åååh.. hoppas vi har samma tur 😍, dem sa att räkna med 2-3 veckor innan provsvar.. 😒 å vi gjorde vårt förra söndagen.. 😅
    Dem sa ungefär samma sak gällande blodprov å ultraljud på vår klinik å allt har gått på remiss..
    Dem uttryckte också att ambitionen var att alla skulle få möjligheten till nipt så småningom men att det var en bit kvar innan det kunde bli verklighet..

Imorrn går man in i v16 (15+0), shit va tiden gått asså från plusset den där speciella dagen 🙈😂 å först nu börjar det synas liiite.. känns frf helt overkligt å har satt upp bilder på kylskåpet efterhand som man varit å gjort ultraljud som man stannar upp, tittar på å verkligen försöker ta in vad det är som händer.. 🤭
    Beställt några gratis babyboxar å var å hämtade ut en igår å tänkte att en sådan grej skulle göra det mera verkligt men istället blev man bara lite sur över snålheten med innehållet.. 🤣
  • Kawa81

Gått förväntansfull hela denna veckan till brevlådan å hoppats få se det efterlängtade brevet men ack nä.. 🙄😔
    Två veckor som gått nu så får hoppas det dyker upp denna veckan som kommer alternativt att bm på måndagens träff kanske kan åstadkomma något.. 🤭
    Till mina 169,5 cm å 58kg syns nu en liten kula som samtidigt kan tas för att man bara ätit lite extra gott.. 😂
    Nej har faktiskt bara berättat för precis närmsta vänner å familj, känner inget behov alls av å gå ut offentligt me det av nån anledning.. kanske åldern.. 🤭😂
    Kände ente till alls nåt om banyboxar första graviditeten så har ingen tidigare referens men nu har man fått hem två å man är ente impad öht men iaf något.. 🤷?♀️
    Va iväg veckan som va med sonen min å shoppad eliten åt honom å passade då på å kolla lite bland babykläder å blev två bodys å byxor me helfot strl 44 å 50, det va en särskild känsla det där.. 🥰 å samtidigt så ovant.. 😂
    Har ni köpt något till bebis?, kanske t.om namn? 😁🥰

svansmamman skrev 2023-07-17 15:03:20 följande:

Åh nej vad länge, men hoppas det bara handlar om värsta-scenario och att det går betydligt snabbare! Nu gjorde vi NIPT harmony, och jag ringde faktiskt dit och frågade om de har längre analystid under sommaren pga semestrar etc men det hade de inte utan de kör på i full takt hela sommaren. Vi håller tummarna att detsamma gäller för er! ❤️

Jag håller med dig om att tiden verkligen gått undan. Jag väntar andra barnet och på mig syns magen rätt tydligt till mina ynka 165 cm och 50 kg. Det är på ett sätt mysigt med magen, men även lite jobbigt då vi inte gått ut med graviditeten än och inte berättat för alla vi vill. En kollega som har semester såg mig på affären härom dagen och utbrast ?NÄMEN ska ni ha barn??, så jag överväger att strunta i att berätta för folk och bara låta dem lista ut det själva 🙈😂

Våra ultraljudsbilder blev en smärre katastrof så jag har inte så mycket att sukta efter där, så det kan du vara glad för att ni fått fina bilder! Har ni berättat för alla än? 

Hehe jag beställde också babyboxar härom dagen. Jag minns bara de bra grejerna från förra gången (typ filt, flaskor, nappar, blöjor etc) så jag har förträngt allt det dåliga. Vi får se vad jag tycker när de väl kommer. 🤪

Svar på tråden BF januari 2024