Inlägg från: sommar2020regn |Visa alla inlägg
  • sommar2020regn

BF januari 2024

Ellika123 skrev 2023-05-11 09:44:12 följande:
    Utifrån den information jag fått (och läst) så kan man tidigast se hjärtaktivitet i vecka 6, men oftast först i vecka 7 och senast i vecka 8. Så just när det kommer till den biten tänker jag att du måste tänka på att du gjorde ultraljudet i vecka 5+5 och att det kan vara av den anledningen att det helt enkelt var för tidigt för att se hjärtaktiviteten. Jag förstår dock att du blir orolig och att det kanske är en klen tröst, men försök ändå tänka att statistiskt sett så ska det inte gå att se någon hjärtaktivitet hos ditt barn förrän först i vecka 7.

Angående att man inte kunde se något annat än en hinnsäck har jag dessvärre ingen koll eller erfarenhet av, finns det någon annan i gruppen som har mer input angående det? :/

Jag ser att du gick till Norrlandskliniken i Umeå, jag ska också gå dit på tidigt ultraljud. Jag bokade in en tid i vecka 9 (8+3) just för att jag vill vara på "säkra sidan" att jag gör ultraljudet i den vecka då man senast ska kunna se hjärtaktivitet. Jag valde att göra så just för att få det svart på vitt; om ingen hjärtaktivitet kan upptäckas så blir det ju klarställt att fostret inte utvecklats som det ska och något gått snett (vilket skulle vara väldens största sorg, vill inte ens tänka tanken) och om hjärtaktivitet kan upptäckas så blir det klarställt att risken för missfall minskat drastiskt (upp till 65% som jag förstått det) vilket naturligtvis är det jag hoppas på.

Samtidigt känns det som en evighet till vecka 9 (8+3) men jag tänker att det ändå är rätt beslut för mig att vänta tills dess med att göra tidigt ultraljud, för jag känner mig själv och jag vet att om jag skulle göra det tidigare och få "tvetydiga resultat" så hade det gett mig ännu mer huvudspöken och oro än vad jag redan har. Så jag får gått vänta tills dess tänker jag, även om väntan dit känns tuff att sväva i ovisshet.

Hur tänker ni andra kring tidigt ultraljud? Är det något ni ska/vill göra och när tänker ni att ni ska göra det och varför just då? :)
    Jag kommer göra UL på måndag, borde vara i 6+4 då :) Kollar primärt för att jag fick tvillingar sist och har en tendens att släppa flera ägg. 
  • sommar2020regn
    Ruter skrev 2023-05-11 22:03:24 följande:
    Japp tog ett imorse också inget sträck. Eller kanske kunde ana ett jättejättesvagt streck dock syndes det först efter 10 minuter. Men inget som gick att ta foto på. I tisdags såg testet ut såhär inom 1 minut. Så tolkade det som positivt men tycker testen borde fortsätta vara positiva om det inte är missfall på g.
    Så inget streck alls idag? :( Jag vill inte vara den som kommer med dåligt besked men det verkar ju faktiskt vara en kemisk graviditet om det inte blivit starkare streck än det på fotot, och dessutom helt borta nu :( beklagar :(
  • sommar2020regn
    Lummis skrev 2023-05-12 09:55:36 följande:
    Hej :)

Det är min första graviditet, är 6+2 och ska på inskrivning om en vecka 19/5. Jag tror bf kommer vara 2-4 januari 2024. 
    Har inte alls förstått att vi är preggers än. 
    Men jag förstod att något hade hänt när jag bad min kille smaka av en sås jag hade gjort och han svarade, ?om en liten stund jag har precis tagit ett tuggummi och behöver bara neutralisera smaken i munnen? - varpå jag började stört tjura 😂.  Hello hormones! 
    I övrigt håller mina pattar på att sprängas men mår inge illa alls + har dem märkligaste drömmarna everrr.

Skickar varm och ljus energi till alla ❤️ 
    Å då har vi BF typ samtidigt!!! Spännande o hormonerna exist in överflöd , yes ;p
  • sommar2020regn

Illamåendet har fångat mig nu också, och igår var jag på mitt första ultraljud. Fick backa två dagar fr 6+4 till 6+2, men ett tydligt foster med tickande hjärta + en gulesäck fanns där. Jag har varit orolig för tvillingar igen eftersom de inte rekommenderar mig att bära det då jag födde så himla tidigt sist pga för mycket vatten hos bägge, så det här var en sån lättnad att jag slapp ta några tuffa beslut :) 

• sommar2020regn
    svansmamman skrev 2023-06-06 20:08:39 följande:

Det är nog dags för mig med att hoppa in här nu. 

Jag plussade den 9/5, på BIM. Min mens är verkligen som en klocka och har alltid kommit på morgonen när jag vaknat, så när den inte kommit den där morgonen tog jag istället en sticka från RFSU som jag förstod vad positiv. I ren chock tog jag även ett digitalt från cb som jag doppade i samma urin och visst stod det gravid på det. 

Detta är ingen planerad graviditet, tvärtom kom den som en ren chock. Vi har ett barn som fyller 1 år om ett par veckor så paniken över att 1,5 år mellan barnen har varit jobbig, tillsammans med det faktum att jag precis börjat jobba efter fl och dessutom börjat nytt jobb. Den första tiden var alltså inte alls rosenskimrande utan kantades främst av ångest och oro. Jag förstod nog egentligen direkt att avbryta inte var ett alternativ för mig, men likväl kändes beslutet att behålla som en omöjlighet att ta. Jag kan fortfarande ha svårt att känna att jag landat i att vi fattat ett beslut, men det kommer väl. Bf 19/1 om jag inte missminner mig, gravid i vecka 8(7+5). 

Vi ska göra NIPT om ca tre veckor, men jag förstår inte hur jag ska kunna vänta så länge med att berätta för folk då min mage redan är väldigt tydlig. Har det varit så för fler av er som väntar andra barnet (eller tredje, fjärde eller femte med för den delen)? Jag är väldigt smal, så det syns tydligt att kulan putar. Förutom den putande magen har jag börjat gå ner i vikt. Jag mår stundtals väldigt illa, men har hittills inte kräkts. Jag kan heller inte luta mig bak/ligga på rygg, då blir jag yr precis som jag blev förra graviditeten pga tryck mot det stora blodkärlet bak, det kom dock myyyycket senare förra gången. Fler som fått det tidigt? 

Jag är lite orolig för tvillingar, dels pga tidigt och väldigt svullen mage, illamående värre än förra gången, yrsel vid tryck mot ryggen och snabbt stigande HCG. Eller så är det bara såhär det kan bli när man väntar andra barnet, vad vet jag. 🙈

Jag har burit tvillingar och har precis lika stark stegring på HcG-stickorna med tvillingarna som med enling. Magen växte inte snabbare förrän efter v20 med tvillingarna ;)
  • sommar2020regn
    svansmamman skrev 2023-06-09 19:29:58 följande:
    Du anar inte hur skönt det är med dessa VÄLDIGT lugnande ord. Jag tror inte ens jag tänkte tanken på detta sist, men kanske är det just för att känslorna kring att få ett barn till nu känns så jobbiga att man tänker den förbjudna tanken på hur det skulle vara om det då skulle bli två. Jag håller tummarna för att det bara är en, vi vet mer om ca tre veckor. 🙈
    Hoppas det blir som du vill då :) Jag tycker att tvillingar är det mest häftiga man kan uppleva, klart utmanande men jag tror bara att man får den utmaningen om man är ämnad för den. Och nu när de passerat två år så ser jag bara fördelar med två jämnåriga.
  • sommar2020regn
    AllaAnvändarnamnÄrTagna skrev 2023-06-09 13:23:51 följande:

Hej!

35 år och första graviditet. Vecka 7+3 (tror dom) så borde landa på januari om jag räknar rätt.

Har varit otroligt mkt upp och ned såhär i början.

16/5 positivt graviditetstest.

20/5 började jag blöda och fick åka in akut, Vul och blodprov. De trodde på vecka 4, såg inget på vul. (Blöder då med klumpar och allt i ca en vecka)

22/5 ringde en läkare och sa att det tyvärr inte var ett bra besked då hcg endast gått från ca 700-900 på två dagar. De skulle följa mig för att utesluta utomkveds. De bad oss avboka inskrivning hos mvc.

26/5 andra vul och det fanns nu en liten tom hinnsäck. En läkare förklarar att det INTE kan utvecklas till en graviditet och att de endast följer mig för att utesluta utomkveds.

30/5 tredje vul och de sa nu att hcg börjat gå upp som det ska (först till 3000 och sedan 9000) samt att hinnsäcken växt. Men fortfarande otydligt om det var något där inne.

9/6 (idag) fjärde vul och nu finns det en liten på 1cm+ med hjärtslag :) och hcg på 75k+

Så från "detta går inte" av två läkare till att det nu verkar gå trots allt! Vi ska nu boka in en ny inskrivning på mvc.

I övrigt så plussade vi efter första försöket (med ägglossningstest). Är i stadiet av konstant illamående och ska nu testa lergigan. Hoppas på att det hjälper!

Å stort grattis, vilken solskenshistoria. Men usch, är så less på okänsliga läkare som slänger sig med sånt som om det vore skrivet i sten. Håller tummarna att du får en fin graviditet nu <3
  • sommar2020regn
    Mamanda90 skrev 2023-06-15 09:48:11 följande:

Jag går in i vecka 11 idag och det börjar närma sig att berätta för familj och vänner. Hur har ni gjort? Har ni berättat ännu? Drömmer
    Detta är vårt tredje barn och ska berätta för barnen först tänkte vi. 

Jag gick också in i v11 idag, BF 3/1?!

Vi har inte heller berättat, kanske borde göra det när alla samlas på midsommar? Samtidigt vill jag typ inte berätta, vet inte riktigt varför? Väntar också nummer 3. 
  • sommar2020regn
    endoabort skrev 2023-06-15 13:16:37 följande:
    Jag är också i vecka 11. Den här gången skickade vi ett sms med bild på det tidiga ultraljudet och skrev att vi väntar tillökning i vinter. 

Inser att jag är i vecka 12 om man pratar så som jag tror att de flesta gör här ;p 

Okej, det var ju ett alternativ. Jag kommer nog suga på karamellen ett bra tag till. Vilket # på barn väntar ni?

• sommar2020regn
    svansmamman skrev 2023-06-29 09:36:26 följande:

Igår gjorde vi NIPT, och blev daterad exakt på dagen ?rätt?, alltså vecka 11(10+6). Alltså inte flyttad alls. Om teorin stämmer är det en liten flicka, men vi vet inte förens om 7-10 dagar. 🙈 Jag är så nyfiken att jag inte vet var jag ska ta vägen, jag vill veta NU! Är det någon fler som gjort NIPT? Någon som hunnit få svar? Hur lång tid tog det i sådana fall för er att få svar? 

Berätta, hur skulle samma BF-datum som man själv anade/ räknade ut som befruktning tyda på tjej? Det var helt nytt för mig :D Alla foster utvecklas ju more or less exakt lika mycket om friska de första månaderna :)
  • sommar2020regn
    Lummis skrev 2023-06-30 17:03:58 följande:

Idag var lilla familjen iväg på KUB och wow va lillen har växt sen vecka 8 när vi såg sparveln sist på ultraljud. 

Vi fick 1/20.000 och det var väldigt skönt att få pusta ut lite, jag kände viss oro innan. 

Vilken otrolig känsla det var att se lillen leka med händerna framför munnen, sträcka på sig, lägga sig på sidan och levde ett väldans liv där inne 🥹. 

Blev fram flyttad några dagar, är nu 13+1 (istället för 12+6) och nytt datum är 3 januari ❤️. 

Happy Friday till alla ❤️

Åh jag har också BF 3/1, hade KUB i onsdags. 
  • sommar2020regn
    svansmamman skrev 2023-08-09 13:44:09 följande:

Vecka 18 (17+1) och jag har gått ner drygt 5 kg, trots att jag inte kräkts något (utan ?bara? mått illa).

Jag har halvdåliga världen på TSH, någon som har erfarenhet om viktnedgång kan bero på det? Jag är orkeslös och trött, men det är svårt att härleda om det beror på att jag jobbar mer än heltid, att jag har en ettåring, att jag bara är gravid eller att jag har dåliga järn respektive TSH-värden. 🤷?♀️

Vad har du för TSH-värde?
    Klart att man kan gå ner pga hypertyreos, dvs lågt TSH och höga T4/T3 men det är inte vanligt att man spontant utvecklar hyper, snarare hypo, tillfälligt under grav.
  • sommar2020regn
    Kawa81 skrev 2023-08-11 14:49:35 följande:
    Herrejävlar 20kg 🙈, det måste vatt tufft å påfrestande för henne å grymt å gå ner allt igen.. inte alla som lyckas med det.. 🙏💜
    Blir me andra ord lite spännande för dig me.. 😂
    Hehe jag gick upp 17 kg sist och födde v 30, dock tvillingar. Gick ner allt extremt fort, så det beror nog lite på hur man går upp och vad man går upp av. För min del var det mycket fostervatten på 5 L och förmodligen en del vätska på slutet som svettades ut direkt när barnen var ute :) 

Är i v 20+0 idag och har gått upp 4.5 kg 
Svar på tråden BF januari 2024