Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Är det verkligen någonsin värt att köpa bostadsrätt?

De flesta gör en bra affär om de säljer och har bott ett antal år. Andra som t ex köpt precis före en nedgång gör det inte alltid.

Sedan är det ju låsta pengar, och riskfyllt eftersom investeringen ligger i ett enda objekt. 

Men vill man bo i hus är det bra att börja med bostadsrätt. 

• Anonym (A)
    Hjelm skrev 2023-04-24 09:48:03 följande:
    Ja, har man inga lån är det naturligtvis en väldigt låg månadskostnad. Och en säker investering, åtminstone i storstadsområden.

Jag har aldrig riktigt förstått det där om att amorteringen är att betala till sig själv. Det är ju en skuld till banken som man betalar av. Banken gör vinst på dig som kund på samma sätt som en hyresvärd gör vinst på dig som hyresgäst, väl?
    Anonym (Dåligt område?) skrev 2023-04-24 07:58:31 följande:

Menar du att den sjunkit i pris sen du köpte den för fem år sen? Det är i så fall ovanligt. Är det ett oattraktivt område? 

Inte alls, det är ett "medelattraktivt" område skulle jag säga. Inte vad som anses vara allra bäst, men bra.

Jag hade en mäklare här nyligen som värderade den. Han trodde att den skulle gå för samma pris som jag köpte den för, eller kanske 50 000 mer. Om man då räknar in att kronans värde har minskat påtagligt sedan 2018, kan man ju tala om att det faktiskt är en värdeminskning. När jag dessutom lagt 10 000 på vitvaror samt att mäklaren ska ha arvode vid försäljning - och att 22 procent av eventuell vinst ska betalas av mig i skatt - är det en stor förlust. 

Om du amorterar så minskar din skuld, så naturligtvis är det avbetalning. Men samtidigt så får du ju mer pengar i handen, om du sänker ditt lån, den dagen du säljer. Dessutom idag när räntan är 4-5% så blir det en bättre avkastning än innan när räntan var mkt lägre.
    Så amortering kan även ses som sparande, men det är ett låst sparande.
  • Anonym (A)
    Hjelm skrev 2023-04-24 11:05:23 följande:

Ofta är det väl så att man kan tvingas sälja i fel tid för att man behöver flytta pga jobb.

För mig är det snarare så att jag kan tvingas sälja i fel tid för att jag inte längre har råd med vad boendet kostar mig varje månad. När en jämförbar hyresrätt är två, tre tusenlappar billigare varje månad går det liksom inte att motivera längre.

Jag har förhoppningar om att ta tjänstledigt och studera i höst - om jag kommer in på utbildningen det vill säga - och då vet jag att jag kan hyra ett boende hos en bekant på studieorten. Då hade det naturligtvis varit ett alternativ att hyra ut min bostadsrätt i andrahand en period, för att vänta in en bättre säljtid. Men det är ju samma sak - vem skulle vilja hyra den för nästan 9000 när de hittar en liknande, vanlig hyresrätt för 6500?

Det är en jävla soppa jag har hamnat i.

När du köpte den, räknade inte banken med att du skulle klara en ränta på cirka 7%? Hur tänkte du då, att det aldrig skulle hända?

För varje år vi hade 0-ränta kom vi närmre den dag räntan skulle höjas. För varje år vi hade låg inflation och ökade priser på boende kom vi närmre den dag det skulle bli tvärtom. 

Tyvärr har många inte tagit höjd för ökade kostnader genom att spara/investerat alla dess goda år med reallöneökningar och låga räntor. 

Svar på tråden Är det verkligen någonsin värt att köpa bostadsrätt?