Inlägg från: Anonym (Dåligt område?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dåligt område?)

Är det verkligen någonsin värt att köpa bostadsrätt?

Menar du att den sjunkit i pris sen du köpte den för fem år sen? Det är i så fall ovanligt. Är det ett oattraktivt område? 

• Anonym (Dåligt område?)
    Hjelm skrev 2023-04-24 09:48:03 följande:
    Anonym (Dåligt område?) skrev 2023-04-24 07:58:31 följande:

Menar du att den sjunkit i pris sen du köpte den för fem år sen? Det är i så fall ovanligt. Är det ett oattraktivt område? 

Inte alls, det är ett "medelattraktivt" område skulle jag säga. Inte vad som anses vara allra bäst, men bra.

Jag hade en mäklare här nyligen som värderade den. Han trodde att den skulle gå för samma pris som jag köpte den för, eller kanske 50 000 mer. Om man då räknar in att kronans värde har minskat påtagligt sedan 2018, kan man ju tala om att det faktiskt är en värdeminskning. När jag dessutom lagt 10 000 på vitvaror samt att mäklaren ska ha arvode vid försäljning - och att 22 procent av eventuell vinst ska betalas av mig i skatt - är det en stor förlust. 

Jaha, vad tråkigt! Men då måste dom höjt avgiften rejält, eller? Rikssnittet för bostadsrätter har ju gått upp 2-3000/kvm sen 2019 enligt svensk mäklarstatistik så om lägenheten stått still sen 2018 så måste det ju bero på något?
Svar på tråden Är det verkligen någonsin värt att köpa bostadsrätt?