Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Göra bodelningsavtal själva?

Om ni inte är överens så rekommenderas jurist ja. Bohag beräknas utifrån andrahandsvärdet, enklast är om man delar upp det som man vill och att båda är nöjda med. Det blir inte många tusenlappar annars i värde så inte värt att bråka om. Det du haft med dig in i bostaden är dock ditt! Det är BARA det som köpts gemensamt inom samboskapet som ingår.

Om ni inte har något avtal kring renoveringar och handpenning så räknas inte dessa saker, bara bostadens värde samt de saker som du räknade upp med inköpsvärde, marknadsvärde mm.

Det är inte banken som sköter detta nej. De bryr sig bara om hur ni ska dela upp gemensamma konton och om det finns bostadslån mm, alltså sådant som är relevant för deras del. De hjälper INTE till med bodelningen.

• Anonym (S)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-04-21 20:39:57 följande:

Vi har avtalat om hand penning men inte renoveringen. Hon tog större del av renoveringens kostnader då hon hade mer sparat. 

Mycket av saker som finns i bostaden har hon fått av sina föräldrar, vet inte om man ska räkna det som gemensamt bohag. 

Gemensamt inköp, är det när man betalar mer gemensamma pengar? Eller delar upp betalningen på varandra?

Det hon har fått av sina föräldrar är så klart hennes och om rätt ska vara rätt så borde hon kompenseras för renoveringarna.

Gemensamt inköp spelar ingen roll vem som betalat för eller med vems pengar. Ni har en soffa säger vi. Någon betalade den. Halva är din, halva hennes. Ena vill ha soffan och ska kompensera den andra. Hur mycket ska hen betala till den andra? Vad är andrahandsvärdet, ett par tusen max? Då ska den andra personen ha en tusenlapp som kompensation, eller om man kvittar mot andra möbler.
  • Anonym (S)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-04-22 09:05:18 följande:
    Hur avgör man om det är ett gemensamt inköp egentligen? Det som köpts under tiden man bor ihop? Jag köpte min bärbara dator tex när vi bodde ihop, ska man räkna in sånt tex?
    Dina personliga ägodelar räknas inte in. Det går att bevisa inköp genom kvitton och foton. Allt går så klart inte att bevisa så då är frågan hur osams ni är. Det som räknas som gemensamt inköp är sånt som tillhör hushållet så allt från möbler till äggskärare.
  • Anonym (S)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-04-22 11:01:37 följande:
    Om hon fått ett köksbord av sina föräldrar, ska man räkna det till hushållet tro?

Vi är inte så pass osams, mest att hon uppfattat att man bara går till banken och skriver på ett papper och flyttar typ lån. Går visst att göra en snabb fördelning genom att bara dela på nån viss summa (skillnaden mellan inköp och värde).
    Jag skulle inte göra det. Det var ju en gåva från hennes föräldrar, inte något gemensamt inköpt. Man kan säkert hävda att det var för gemensamt bruk men varför tjafsa.

Ja hon får tro det. Banken har redan sagt åt henne att hon hade fel. Nu är det dags att gå till jurist och göra det på riktigt istället. Säg åt henne att det blir bäst så för att det ska bli rätt. Det kostar ett par tusen men hellre det och att någon slipper känna sig förfördelad i efterhand.
  • Anonym (S)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-04-22 16:42:10 följande:
    Vad gör Juristen egentligen? Kommer hen hem till huset och värderar saker eller måste man ha med sig en lista på tillgångar och ägande?
    Hen har ett kontor som ni besöker. Ni får själva ange värdet av det gemensamma bohaget. Kom som sagt ihåg att det är andrahandsvärdet och det blir inte många tusenlappar. Max 10 000:- skulle jag säga, och då har man tagit i en del. Ta med värdering av bostaden som ni fått från mäklaren också. Om ni är överens kring bohaget så måste man inte dela på kronan, bara skriva något om att det gjorts upp i godo. Juristen kan så klart det där.
  • Anonym (S)
    Anonym (H) skrev 2023-04-22 18:43:50 följande:
    Banken kan göra delning av lån, har råkat ut för detta 2 ggr, första gången styrde mitt ex över lånebetalningar på mig sista tiden, hen jobbar på samma bank som lånen var tagna.
    Andra gången sluta medlånaren inte betala sista månader.

Banken fixa till detta vid samband med försäljningen, man styrde om beloppen så allt blev rätt, dvs i bägge fallen fick ex betala det dom inte betalade som medsökande.

Första gången ringde jag nordeas jurister, dom nämnde detta var olagligt, fick sedan frågan av min nya bankman vid ett nytt bostadslån vad som hänt? 
    Mitt ex kollega som utfört ändringen hade skrivit i kommentar att denna person bör ej få lån, min nya bank trodde hen hade rätt, banken får göra som dom vill, men tur hade jag kvar mail från juristen, visa även du har fel, du får ringa din jurist o ifrågasätta, det är samma bank.

Andra gången var ändringarna redan gjorde innan vi ens kom in på banken vid transaktions dag, banken nämnde som det var, vi har inte fått in betalning av ex, varav skilda belopp betalas ut.
    Delning av lån är INTE detsamma som bodelning. Tur att det ordnade sig för dig iaf.
  • Anonym (S)
    Anonym (H) skrev 2023-04-22 19:32:56 följande:
    Visst är det bodelning, anledning första ex gjorde ändring i betalning av lån var just för att mitt företag startades på belåning av fastigheten, men vi var bara sambo i 11 år,  som sambo delar man inte företag. Men lån på fastigheten delas enligt sambolagen. 
    Men bevisa hur pengar använts, vi hade byggnadskreditiv när huset byggdes, lån godkändes av banken allt eftersom kostnader uppstod, att sedan inte banken har koll på vart pengar gick, vi köpte både nya bilar o jag starta företaget, allt på huslånet.

Men man ska inte gråta över det, huset hade tre dubblat sitt värde under dessa 11 år, vinsten var god, och reavinsten blev även den lägre via just att lån till både bilar o företag var inbakade.
    Nej, det kan vara en del av bodelningen men det är inte samma sak.
  • Anonym (S)
    Anonym (H) skrev 2023-04-22 21:09:33 följande:
    Är det största man delar vid en bodelning, sedan vem som får en byrå eller en säng är fickpengar i sammanhanget.

Men har du fått ett värde i företaget på stor belopp, startat via några hundra tusen i investeringar vid start, där man även har ränta på pengar man själv lagt in, dvs pengar lånat på huset, då handlar det om en god affär. Man lyfter ut dessa pengar utan skatt, företaget betalar av sitt lån. dvs till mig och efter vi gått isär.

Som sagt bostaden är det viktigaste du delar. sedan kan det finnas omständigheter som gör att en bodelning inte kan göras på riktigt sätt, som i mitt fall, ex var otrogen, fråga vänner/bekanta hur snäll jag skulle vara, dom berätta, varför ska du vara snäll, när ex bettet sig som en skit.

Även skatteverket gjorde en granskning, dom hitta inte heller hur pengar använts till annat än till huset, banken kan vara snälla när dom inte gör rätt, men det kan bero på att det var personallån, dom har lägre ränta än kundlån samt inte liknande uppföljning hur vi belåna oss och till vad. lokala banken var ut engång, gjorde värdering under loppets gång, det var allt dom gjorde, förutom att betala ut det vi ansökte om.
    Naturligtvis, men en del vill att det ska vara millimeterrättvisa. Hellre spendera ett par tusen på en jurist och få allt på papper. Då kan ingen komma och klaga i efterhand.
Svar på tråden Göra bodelningsavtal själva?