Rengöring glasögon
Vad ska jag tvätta mina glasögon med, skulle Lactacyd funka, många rekommenderar diskmedel, men vilket isåfall?
Vad ska jag tvätta mina glasögon med, skulle Lactacyd funka, många rekommenderar diskmedel, men vilket isåfall?
Produkter som är gjorda för att använda på huden (tvål, handsprit m.m.) brukar inte fungera bra på glas. De lämnar liksom kvar en hinna.
Själv använder jag oftast ljummet vatten och en mikrofiberduk till glasögonen. Ibland tar jag en liten droppe handdiskmedel (vilken sort det är spelar ingen roll) och ljummet vatten.
Använd aldrig hett vatten på glasögonen! Det kan förstöra ytbehandlingen på glaset.
Det finns även alkoholbaserat rengöringsspray och våtservetter för glasögon. De funkar väldigt bra men kostar en del.
En droppe diskmedel och ljummet vatten fungerar utmärkt.
Man hör ofta att man inte skall använda tvål utan diskmedel till glasögonen p.g.a. att tvålen innehåller hudvårdande ämnen - fett! - men min optiker sa nyligen att flera diskmedel numera också innehåller sådant och att man gott kan ta tvål.
Själv kör jag sedan många år nu med varmt (inte skållhett!) vatten och tvål. Visst är diskmedel bra, men tvålen får jobbet gjort och är skonsammare för mina händers väldigt torra hud. Har aldrig märkt av någon hinna på glasögonen - och jag är noga med att glasögonen skall vara r e n a.
Jag har också sådana där våtservetter för glasögon, men de funkar inget vidare för mig. När jag är på språng och behöver rengöra använder jag den lilla rengöringsduken som följde med glasögonen vid köpet. Är det riktigt smutsigt får det bli tvål och vatten på någon toalett e.d.
Jag har en särskilt glasögontvättvätska som jag fick hos optikern. Den tar jag då och då när glasögonen behöver det. Däremellan oftast bara vatten och trasa...
Produkter som är gjorda för att använda på huden (tvål, handsprit m.m.) brukar inte fungera bra på glas. De lämnar liksom kvar en hinna.
Själv använder jag oftast ljummet vatten och en mikrofiberduk till glasögonen. Ibland tar jag en liten droppe handdiskmedel (vilken sort det är spelar ingen roll) och ljummet vatten.
Använd aldrig hett vatten på glasögonen! Det kan förstöra ytbehandlingen på glaset.
Det finns även alkoholbaserat rengöringsspray och våtservetter för glasögon. De funkar väldigt bra men kostar en del.
T-röd