Inlägg från: Anonym (jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jag)

Bedragen hustru

Jag tycker du snarare borde fråga dig varför du öht vill leva med någon som inte älskar dig?

Det går liksom inte att tvinga folk att älska dig, älskar de någon annan istället för dig så får man helt enkelt acceptera det och antingen gå skilda vägar och satsa på att hitta någon älskar dig eller leva i en relation med någon som inte älskar dig.

• Anonym (jag)
    Mandel skrev 2023-04-20 12:13:56 följande:

Börja ha sex kanske? Vill du inte als ha sex med honom eller någon annan i framtiden? Asexuell?

Frågan är väl vad det var som gjorde att han skaffade en älskarinna och det är där ni behöver börja jobba.

Fast TS vill ju att han ska ÄLSKA henne, bara för att han ligger med henne behöver ju inte det betyda att han älskar henne.

Det som gjorde att han skaffade en älskarinna istället för att lösa problemen med TS är väl redan uppenbart? Feghet och sunkiga värderingar. Och hans personliga brister är ju inget de kan jobba på tillsammans.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 12:30:45 följande:
    Vi har haft ett fint liv tillsammans, aldrig bråkat över småsaker och varit överens om det mesta. Vi har ett lugnt liv utan stormande känslor som jag trivs med.

Min man berättade för mig om den där andra kvinnan efter att deras förhållande tagit slut. Det var hon som avslutade det hela vilket tydligen min make tog hårt. 

Vårt äktenskap har aldrig varit speciellt känslofyllt och så här i backspegeln förstår jag att vi aldrig varit speciellt nära varandra. Något som nog passat mig ganska bra. 

Det enda jag vill är att vi ska fortsätta leva vårt liv utan den där skuggan av kvinnan min make tydligen hade känslor för
    Fast vad ni haft tidigare gör ju ingen skillnad på vad som händer nu, han kommer ju inte älska dig mer nu bara för att ni haft det bra tidigare?

Om han är kvar med dig för att den andra kvinnan dumpade honom så är ju du bara ett andrahandsval och någon han är kvar med bara för att det inte finns nåt bättre alternativ tillgängligt.

Om du är medveten om att ert förhållande aldrig varit känslofyllt och att det passar dig bra varför skriver du att du vill att han ska älska dig igen? Om er relation aldrig varit känslofyllt (kärlek är ju en känsla) hur vet du då om han någonsin älskat dig?

Jag förstår att du vill att han ska älska dig mer än han älskade henne trotts att du säger att det passar dig bra att leva i ett känslolöst förhållande. Men det du inte verkar förstå är att det inte går att tvinga andra att känna eller sluta känna saker. Och har ni levt i ett känslolöst förhållande hur vet du att han älskat dig tidigare?

Hela din inställning till relationer verkar ju vara väldigt märklig, och mest handla om nån slags tävling, för du verkar vara helt ok med att han inte älskar dig bara han inte älskar någon annan? 
  • Anonym (jag)
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 13:46:35 följande:
    Att vårt äktenskap aldrig varit speciellt känslofyllt har väl inget med om vi älskar varandra eller ej. Vi har haft ett gott äktenskap som vi båda uppskattat och säkert skulle fortsätta att uppskattat om inte maken träffat den där andra. 

Han säger att han är nöjd med hur vi har det men någonting har förändrats. Jag vet inte vad han har för känslor för henne men det känns lite orättvist att hon fortfarande finns i hans tankar. Det har gått många år sedan det hände och någon gång måste väl glömma, vad det nu var han kände.  

Jag kanske kan tillägga att jag inte romantiserar utan ser saker och ting för vad de är. Varför kan inte vårt liv gå tillbaks till hur det var innan? Jag förstår inte att detta ska påverka vårt liv idag
    Fast nu blandar du ihop kärlek och relationer. Man kan absolut ha en bra relation med andra utan att älska personen, tex vänner. Men i din trådstart skriver du uttryckligen att du vill att han ska ÄLSKA dig.

Att vara nöjd med en vänskapsrelation behöver inte med kärlek att göra.

Ja jag kan absolut förstå att du tycker det är orättvist att han älskar henne och inte dig men du kan fortfarande inte tvinga honom till att älska dig. Det går inte att tvinga fram kärlek.

Nej jag tycker absolut inte att du "ser saker för vad de är" utan snarare tänker väldigt irrationellt.

1) Du skriver att du är ok med ett känslolöst förhållande men vill ändå att han älskar dig

2) Du verkar vara ok med att han har en relation med dig utan att han älskar dig bara han inte älskar någon annan,

3) Du verkar vara stolt över att inte romantisera saker men vill ändå att han ska älska dig vilket i sig är romantik.

På vilket sätt menar du att det är rationellt?
  • Anonym (jag)
    Anonym (Älska varandra utan sex) skrev 2023-04-20 14:05:35 följande:

Det går faktiskt helt utmärkt att älska en person helt utan något sexuellt. Finns inget fel i detta. Det TS får fundera på är väl om hon kan acceptera att maken kanske behöver det sexuella på annat håll?

Fast återigen.. TS skriver uttryckligen i sin trådstart att hon vill att han ska ÄLSKA henne, hon skriver INTE att hon vill att han ska knulla henne.
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 12:01:11 följande:

Jag älskar min man men hur ska göra för att han ska glömma sin älskarinna och börja älska mig igen?

Oavsett om han ligger med henne eller 20 andra så kommer ju inte det leda till att han ÄLSKAR henne?
  • Anonym (jag)
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 15:13:59 följande:
    Jag har inga frågor. Vill inte veta någonting önskar faktiskt att han ingenting sagt utan bara fortsatt som vanligt. 

Vad som stör mig mest är att han verkar ha varit en annan med henne. Under terapin förstod jag att han nog betett sig totalt annorlunda med henne än han gör med familjen. Vet inte vilken variant som är den sanna. Trodde att de här tankarna skulle blekna med tiden men det verkar inte vara så 
    Men om man älskar en person och inte den andra är det då konstigt om man beter sig olika mot dem? Vad vi känner för olika människor är ju det som avgör hur vi beter oss mot dem.

Att han och du haft en kompis relation är väl inte mer sant än att han vart förälskad i den andra kvinnan? Undrar du vilket av dem som är mer SANT eller undrar du om den ena skulle vara VÄRT mer än det andra?
  • Anonym (jag)
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 16:12:22 följande:
    Nej, jag tror inte det ena är mera sant än det andra. Tror du missuppfattar mig en smula där. 

Vad som stör mig är att om han nu var förälskad som du säger, varför fortsatte han då inte med den relationen? Han var fullt fri att välja och han valde sin familj. Då kan han inte ångra sig i efterhand. 

Det känns som om han offrat någonting som jag inte kan kompensera
    Har för mig att du skrev att hon dumpade honom?
    Där har du väl anledningen till varför han inte fortsatte med den relationen?
    Och då var det väl inte han som valde utan hon?

Men otrohet handlar ju sällan om att välja det ena eller det andra utan snarare det motsatt att ha både och och slippa göra ett val.

Du kan aldrig "kompensera" för svek och lögner, för att kunna kompensera för brister i relationen behöver man först kunna föra ett vuxet och ärligt resonemang med varandra om sina behov och missnöje och det är ju inte vad man gör när man är otrogen.

Och det går heller inte att skita i att föra ett ärligt och vuxet resonemang med sin partner om behov och brister och ge sig ut och knulla andra och SEN förvänta sig att bli kompenserad. Då har man ju redan valt att hantera saker på ett omoget sätt och resultatet blir därefter.
  • Anonym (jag)
    fornminne skrev 2023-04-20 16:26:36 följande:

Det låter som din man valde tryggheten och trivs med dig. Men saknar den andra och kanske sörjer att han inte kunde få både trygghet och passion?

Vad är det du saknar TS? Du vill att det ska bli som innan. Men det kan det ju aldrig bli, gjort är gjort. Däremot kan ni få en bra relation som båda trivs med, om ni anstränger er. Du kan kräva att din man lägger manken till om ni ska fortsätta ihop, men du styr inte över hans känslor. Du kan inte tvinga honom att glömma den andra, bara vara tydlig med vad DU accepterar och Inte.

Fast problemet verkar ju vara att TS verkar acceptera vad som helst utom att han inte har känslor för någon annan då det är ju precis vad hon inte kan påverka.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 17:13:22 följande:
    Hon som du säger dumpade inte honom. Hon bad honom välja mellan familjen och henne. Han valde familjen. 

Måste säga att några lögner var det aldrig tal om i vårt fall svek han mig? kanske men som du kanske förstår så skulle jag inte bli så upprörd av att han hade ett sexuellt förhållande med någon kvinna. Det har han haft tidigare också och det påverkade inte vårt förhållande. 

Det är mera att han förändrats av det här förhållandet. jag känner det som att han saknar något som jag inte kan ge. Vet inte om det är så att han ångrar att vi inte bröt upp och att han fortsatte med henne. 

Jag vill inte fortsätta livet med att känna att min make gått miste om någonting viktigt.  
    Men gösses, det kryper fram nya grejer hela tiden... du måste väl ändå förstå att det blir väldigt svårt att ge dig råd när du kläcker ur dig nya saker hela tiden?

Om han får ligga med andra så har ni ju ett ÖPPET förhållande... och då kan man väl inte kalla det för otrohet öht för han fick ju ligga med andra?

Är du på riktigt eller trollar du bara?
  • Anonym (jag)
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 18:08:34 följande:
    Kan inte tycka att det hade med saken att göra. Vi har inget öppet äktenskap men jag har hela tiden varit medveten om makens snedsprång. Inget jag tagit åt mig av. Det är inget han har lov att göra men inget som stör mig. Faktiskt har han, vad jag är medveten om inte haft några fler snedsprång efter henne.

Tror nog inte du förstår riktigt vad jag kommer ifrån. Snedsprång är något man får räkna med, Inget konstigt med det, men att lämna familjen är något helt annat. 
    Om du accepterar att din man ligger med andra så har ni INTE en monogam relation utan en öppen relation. Och ja det är ganska relevant för en diskussion som handlar om otrohet.

För DIG är otrohet kanske inget konstigt och något man får räkna med men öppna relationer är relativt få och exklusiva relationer norm för de allra flesta och otrohet år då absolut inte något de flesta räknar med för de flesta hade nog inte gått in i en sån relation med en person de trodde skulle ligga med andra öht.

NU förstår jag vad du kommer ifrån men det är lite märkligt att du utgår ifrån relativt ovanliga undantag och tror att alla ska förstå det.

Det som hände er är nog en av riskerna man tar med öppna relationer, får man ligga med andra så kan det förr eller senare hända att man även får känslor för den man ligger med och har man inte varit tydlig med gränser så kan det såklart bli problem.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 19:54:06 följande:
    Jag är fullt medveten om att inte alla förstår varifrån jag kommer, men om vi säger så här att i våra kretsar är det inte ovanligt med snedsprång. Det är inget vi talar om men alla känner till dem. Men är inte det oväsentligt? Vi har inget öppet äktenskap och jag skulle aldrig vara otrogen.  

När jag skriver svaren här så förstår jag mera av varför jag känner som jag gör. kanske känner jag avund, att han fått vara med om något jag aldrig får uppleva.
    Precis, ERA kretsar, men okända människor på nätet tillhör ju inte din krets och hur ni gör i era kretsar är absolut inte vanligt och då är det ju lite märkligt att du i denna tråd utgår från att alla har samma referensramar som ni har.

Men nu vet vi iaf hur just NI resonerar och ja det är i praktiken en öppen relation även om den kanske inte är uttalad. För det är är ju vad en öppen relation per definition är, att man får ha sex med andra. Dock är det vanligt i öppna relationer att man drar en gräns vid sex. Kärlek är något man vill ha för sig själv. Och ironiskt nog är det trotts all frihet just det som man inte kan göra så mycket åt.

Jag tror oxå att du känner avund/svartsjuka och även besvikelse vilket jag tycker är fullt naturligt eftersom han gav den andra kvinnan just det du hade velat ha för dig själv, det som gör er relation unikt och speciellt för dig.
Svar på tråden Bedragen hustru