• Anonym (Vilsen)

Jag kommer aldrig, aldrig att komma över honom. Vad gör man?

För snart åtta år sedan gick jag isär från mannen som var mitt livs kärlek. Det har gått längre tid än vad vi var tillsammans, men sorgen verkar bara bli större för varje år istället för att läka.

Jag älskade honom över allt annat, men vi hade några stora problem som vi inte kunde reda ut. Eller, jag är övertygad om att vi hade kunnat göra det, men han ville inte. Kärleken till honom kunde inte förhindra att jag började må dåligt och tappa bort mig själv när relationen kom att handa mycket om hans farliga förhållande både till alkohol och till sitt destruktiva jobb, samt att han kunde vara ganska egoistisk i relationen. Allt skulle vara på hans sätt. Det blev mycket bråk och tjafs det sista året eller två för att vi hela tiden var stressade och trötta över hur dessa saker påverkade oss. Det fick såklart "spiraleffekter" och tog fram dåliga saker även ur mig. Jag blev till en vårdare, eller en tjatig mamma, mer än partner och fick inte plats i mitt eget förhållande. Samtidigt fanns också de fantastiska stunderna och en stark önskan att det skulle vara vi.
    Det tog lång, lång tid att komma till den punkten, just för att kärleken var så stark och rädslan att förlora honom så stor, men till slut fick jag säga att jag inte visste om jag skulle orka vara i relationen mer om inte de här sakerna kunde fförändras. Inte heller kunde jag låta ett barn växa upp under de omständigheterna (vi hade inga barn då men jag vet att han ville. Jag var alltid mer skeptisk men det berodde till stor del på hur vårt liv såg ut just då). Att jag kanske behövde tänka på bara mig ett tag för att orka räcka till framöver och hitta tillbaka till mig själv. Jag hoppades alltid att han skulle förstå allvaret och att vi kunde komma på ett bättre spår igen, men då valde han att stänga dörren och tyckte att vi skulle göra slut.
    Fast jag vet att vi verkligen hade problem och som han inte var villig att lösa, känner jag fortfarande en helt bottenlös sorg över separationen. Det blir ännu värre av att jag förlorade hans familj, som jag såg som min, och med tiden även våra gemensamma vänner. Jag saknar mina älskade svärföräldrar så att jag tror att jag blir galen.

Jag vet att han är gift och har barn i dag. Och har ett annat jobb (hans övriga problem vet jag inget om). Jag undrar så varför han inte kunde göra detta för mig, när han sa att han älskade mig över allt annat och inget hellre ville än se mig lycklig. Jag börjar snart bli för gammal för barn och tror faktiskt inte att jag kommer att vilja ha det med någon annan.

Jag VET att jag alltid kommer att sörja honom, även om det väl inte var fel av mig att säga vad jag kände. Det känns ändå som mitt livs största misstag att vi inte höll ihop.

Jag har sedan dess försökt mig på två andra relationer, som rann ut i sanden. Det var inte rätt, helt enkelt. Nu har jag sedan en tid tillbaka träffat en man som verkligen är fantastisk. Jag mår väldigt bra tillsammans med honom och allt känns bara lugnt, roligt och tryggt. Jag är kär i honom, det är jag. Och jag tycker att jag förtjänar att ha det bra och vara lycklig i en relation som är sund. Ändå vill den här sorgen i hjärtat över exet aldrig släppa, efter så många år och otaliga timmar i terapi. Och jag får såklart dåligt samvete över det.

Ni som också varit där - jag vet att ni finns - hur har ni gjort? Hur går man vidare? Kan man älska en ny på riktigt samtidigt som man vet att man alltid kommer att älska en annan, också?
  • Svar på tråden Jag kommer aldrig, aldrig att komma över honom. Vad gör man?
  • Fröken Allvar

Hjärtskärande att läsa. Känn ingen skuld. Även om du älskade honom, och om en del av dig fortfarande älskar honom djupt, så har en annan del av dig helt gått vidare och är kär på nytt. Det är mycket fint att kunna göra, och de flesta av oss lever med sådana hemligheter och motsättningar. Det var modigt av dig att uttrycka det här, kanske främst för din egen skull. ❤️

• Anonym (HH)

Det är alltid jobbigt, men man måste se till att släppa det för att inte plåga sig själv och för att kunna leva vidare.

Håller precis på att bearbeta ett sånt "problem" själv. Jag har tidigare i livet haft det mycket tungt, för att jag inte kunde släppa det, men man måste!

• Anonym (Vilsen)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-19 15:28:05 följande:

The one that got away, other stories

www.aftonbladet.se/family/a/XbEXkm/the-one-that-got-away-alla-har-en

Ja, ett antal som man funderar på vad det kanske "kunde" ha blivit något med har man väl också. Men här är det mer en genuin sorg över något som fanns på riktigt, som var seriöst och som det bara känns så fel över hur det slutade, osv. Ingen fantasi eller teori. Det är skillnad för mig, även om förluster och sorg givetvis kan se ut på olika sätt utan att vara mindre äkta än något annat för det.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Vilsen) skrev 2023-04-19 16:39:24 följande:
    Ja, ett antal som man funderar på vad det kanske "kunde" ha blivit något med har man väl också. Men här är det mer en genuin sorg över något som fanns på riktigt, som var seriöst och som det bara känns så fel över hur det slutade, osv. Ingen fantasi eller teori. Det är skillnad för mig, även om förluster och sorg givetvis kan se ut på olika sätt utan att vara mindre äkta än något annat för det.
    Förlåt. Jag tänkte faktiskt på det själv, att du kunde ta det på det sättet. Men jag ville dela med mig ifall det fick dig att känna mindre skuld, att många bär en annan eller flera andra i sina tankar. Jag hade helst varit med min nuvarande sedan vi var unga,  men vi har bägge andra minnen. Den du tänker på har dessutom sårat dig och du älskade villkorslöst. Det är en fin sak, men bli lycklig! 
  • Anonym (Vilsen)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-19 16:47:44 följande:
    Förlåt. Jag tänkte faktiskt på det själv, att du kunde ta det på det sättet. Men jag ville dela med mig ifall det fick dig att känna mindre skuld, att många bär en annan eller flera andra i sina tankar. Jag hade helst varit med min nuvarande sedan vi var unga,  men vi har bägge andra minnen. Den du tänker på har dessutom sårat dig och du älskade villkorslöst. Det är en fin sak, men bli lycklig! 
    Nej det är ingen fara, jag tolkade det inte på ett negativt sätt! Även om det mesta inte kändes så relaterbart för mig. Det var fint av dig att du ville uppmuntra, det får mig att känna mig mindre ensam. Tack ❤️
  • Anonym (Vilsen)

Vad ni är omtänksamma och fina, ni som svarat. Tack ❤️

Jag undrar bara vad jag ska göra så att sorgen går över. Att jag älskar honom är kanske inget problem i sig - kärleken vill inget illa och det är garanterat många som fortfarande älskar någon men samtidigt älskar någon ny, t.ex. alla vars partner har avlidit. Men sorgen bara växer som sagt, det känns inte normalt efter åtta år. Det är mycket jobbigare nu än när det var färskt. Och jag har inte legat på soffan och tröstätit sedan dess, jag har försökt leva mitt liv, träffa folk och göra en massa roliga saker. Ändå verkar såret bara bli djupare, ännu mer så när jag fick veta att han bildat familj. Och det trots att jag vet att han valde bort oss när jag tyckte att jag uttryckte ganska grundläggande behov och som han kunde ha valt att lösa tillsammans med mig om han ville. Jag önskar att mitt hjärta då bara kunde släppa taget om någon som valde bort mig. Men det funkar inte så.

Den här nye mannen som jag träffat är verkligen underbar på alla sätt och jag mår så bra när vi är tillsammans. Egentligen känns allt rätt med honom, och jag vill hävda att jag inte jämför dem. Jag har inga problem med att se dem för de olika människor de är och känna starkt för dem var för sig och av olika anledningar. Men det är svårt att hantera när sorgen plötsligt slår till, och att jag då känner skuld. Jag vill att vi ska kunna prata om allt, men hur berättar man en sån här sak... Det måste man kanske inte, men snart bör det märkas på mig.

• Anonym (Brkrk)

Du kanske inte helt kan släppa honom för du känner att det var ditt fel? Att du undrar varför du inte var värd mer. Osv. 

• Anonym (Vilsen)
    Anonym (Brkrk) skrev 2023-04-19 19:29:11 följande:

Du kanske inte helt kan släppa honom för du känner att det var ditt fel? Att du undrar varför du inte var värd mer. Osv. 

Ja, kanske. Åtminstone till viss del. En sorts medberoende.
  • Anonym (Acceptans)

tror man behöver acceptera sin historia för att kunna förlika sig med den, först då ser man istället sin riktiga vardag och vad man faktiskt har. 

Du skriver att du nog inte vill skaffa barn med någon annan. Det tror jag är ett misstag. Att skaffa familj tror jag skulle innebära att din fokusering på exet skulle minska. 

Många har antagligen precis som du, ett ex som man har kvar starka känslor för. Det är helt okej! Det finns inte bara en person man matchar med och kan älska, utan fler. Tillåt dig att vara lycklig utan honom , det har ju även ditt ex gjort. 

• Anonym (Vilsen)

Jag menade att citera inläggen och besvara dem var för sig men nu vill det av någon anledning inte fungera...

Hursomhelst, TACK till er alla för stöttande ord. Jag sparar dem och ska tänka på dem ❤️ Empatin ni visar är stärkande.

Att jag sörjer så fruktansvärt mycket (och då inte bara honom, utan flera andra människor, platser, sammanhang som hörde till vårt liv) behöver inte betyda att det hade varit rätt att låta det fortsätta. Problemen var som sagt verkliga och hade kanske kunnat göra ännu mer skada. Och man kan inte kämpa ensam om ett förhållande när den andre inte är villig att göra det.

Men ändå... Det hjälper inte mot det jag känner.

Det kan inte bli vi igen, och det är inte alls säkert att jag skulle vilja det. Säkert hade man varit kvar i samma problem. Men vad jag önskar att hjärtat ville sluta sörja. Att jag inte skulle bryta ihop varje gång ett minne kommer upp, eller när det är jul, eller när jag ser hans syskonbarn som jag aldrig fick lära känna.

Jag önskar att få vara helt lycklig och kunna våga ägna mig helt åt min nya relation utan att känna mig fejk och skyldig.

• Anonym (B)

Känns som om detta 100 % hade kunnat vara min mans ex som skrivit detta. Och förklarat från en man som varit i samma sits och slog sig ner en dag plötsligt och skaffade barn, han älskade aldrig sina ex såsom han älskar mig för han behöver någon som springer med i hans hastighet och riktningar. 

Du kommer att älska igen: det tar tid, låt dina sår läk. Gör det dock utan att känna att du ska få något form av sista avslut med exet och framför några sista ord, bara gör det inte Drömmer

• Anonym (Vilsen)

Nej det är ingen risk. Vi hade en del kontakt under det första året eller så, har setts på fest hos gemensamma vänner och sånt, men gradvis upphörde det och nu har vi inte haft någon kontakt alls på många år. Jag känner inget behov av att prata med honom, och inte tror eller hoppas jag på att det kan bli vi igen. Jag vill det inte ens. Jag vill bara av med sorgen som dröjer sig kvar.

• Hjelm

Åh vad jag lider med dig. Det låter fruktansvärt. Hjärta

Men jag tror att du ska försöka hålla fast vid att du verkar ha gjort allt du kunde. Kanske kan det lätta sorgen.

Det är väldigt sällan som det bara är en persons fel att en relation blir strulig (även om det KAN vara så), men det låter på det du skriver som att du ville ta tag i problem och vågade lyfta dom medan han sopade dom under mattan och inte ville ta ansvar. Han tog inte chansen att rädda er kärlek. Jag förstår att det är hemskt, men hur bra hade det blivit om ni hade fortsatt på samma sätt? Vem vet, kanske är det likadant med nya frun men hon finner sig i det...

Du förtjänar att vara med nån som är av samma inställning och som vill vårda relationen. Som nån annan skrev här, det finns inte bara en för alla. Har du träffat en kanonkille nu tycker jag verkligen att du ska utforska det mer, utan dåligt samvete för nån. 

Svar på tråden Jag kommer aldrig, aldrig att komma över honom. Vad gör man?