Efternamnet
Om du haft ditt efternamn nu flera år och vant dig vid det, i arbetslivet och alla andra situationer så är det under det namnet du är känd så förstår jag inte varför du skulle byta bara för att namnet från början var din ex- mans namn?
någon skrev ( hel idiotiskt att man inte kan scrolla bakåt här på ? nya? familjeliv när man tryckt på ? svara i tråden? så som man kunde på den mycket bättre ? gamla familjeliv sidan) att hon skämdes över att mamman hade kvar styvpappans efternamn o undrade vad ? folk? skulle tro ..jag som själv bor på o är uppvuxen på en mindre ort kan med säkerhet säga att ingen bryr sig om att någon har kvar det efternamn man tog vid giftermålet efter att man skilt sig ?
Visst skulle ex- manens efternamn vara väldigt unikt och bara bäras av en mycket liten släkt så då kanske man skulle fundera på det?men har man ett namn som bärs av ett par tusen eller mer så finns ingen anledning ?
På min lilla ort finns fyra familjer som heter två inte jättevanliga efternamn( säg att två av familjerna heter Xxxyy o de andra två familjerna heter Ååyy)..finns nog 4-5000med vardera efternamn i Sverige ? ingen av dessa är släkt med varandra utan det är en ren slump att dessa fyra familjer valt att bo på samma ort