Inlägg från: Anonym (Undran) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undran)

Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?

En av oss tycker att man inte blandar tex fintröjan som bara ska tvättas i 40 grader med underkläder eller annat som känns mer smutsigt. Läggs tröjan och ligger mot ett par slitigt kalsonger eller trosor får den ju liksom bakterier och smuts mot sig, men tvättas sen bara i 40 grader.

Samma sak med sockar / strumpor som man gått med på diverse orena golv, känns inte bra att de blandas med underkläder trots att de alla tvättas i 60 grader. De är ju smutsiga på helt olika sätt. All golvsmuts och damm vill man ju inte ha i underkläderna, tvättvattnnet måste ju vara helt grått av smuts från sockar det känns onödigt att underkläder ska snurrar runt i.

• Svar på tråden Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?
  • Anonym (Undran)
    Anonym (K) skrev 2023-04-17 14:08:29 följande:

Underkläder har separat ställe i väntan på tvätt, främst för att man inte ska behöva riva igenom hela tvättkorgen på jakt efter strumpor och annat men hygien är något att tänka på, ja.

Har de en egen tvättkorg då? 
  • Anonym (Undran)
    Anonym (K) skrev 2023-04-17 14:13:08 följande:
    Påse, tekniskt sett, men ja, eget ställe. Sedan är det så att jag och de jag har bott med har haft separata tvättkorgar. Hur de har skött sin tvätt har jag inte lagt mig i.
    Ligger denna påse I den vanliga tvättkorgen då?
  • Anonym (Undran)

Ja det var ju en till intressant fråga om ni blandar familjemedlemmars tvätt i tvättkorg och tvättmaskin?

• Anonym (Undran)

Men ni som har barn, blandar ni även barnens kläder med de vuxnas?

Barns kalsonger och trosor med vuxnas? Känns inte det ohygieniskt för barnen?

Eller blandar ni ens de vuxnas underkläder i tvätten?

• Anonym (Undran)
    Anonym (allt) skrev 2023-04-17 14:21:59 följande:
    Allt blandas och den enda uppdelningen jag gör är utifrån tvätt-temperatur. Dels är våra underkläder inte så överdrivet skitiga att de kontaminerar våra andra kläder och sen är jag inte så himla rädd för smuts och bakterier heller. Livet och tillvaron är fylld av bakterier och det är inte meningen att man ska leva i en bakterie- och smutsfri miljö. Känns som ångesthantering snarare än hygien. 

Det enda jag inte lägger i tvättkorgen med de andra är blöta grejer, främst för att det inte ska börja mögla innan nästa tvätt. 
    Men trosor och kalsonger med diverse flytningar och kroppsvätskor i. Man går trots allt på toaletten och bakterier av ett och annat tillbehör med spår kan finnas i underkläder, känns inte det ofräscht om det ligger bredvid barns kläder eller bredvid finblusen som ska tvättas I 30 grader?
  • Anonym (Undran)
    Anonym (allt) skrev 2023-04-17 14:36:26 följande:
    Ohygieniskt för barnen? Hurdå?
    Med tanke på att barns underkläder känns mer rena än vuxnas, vuxna har som sagt massa klegg o gegga i sina underkläder, medan barn har mer rena. Känns väl ovärdigt att de blandas.
  • Anonym (Undran)
    Fjäril kär skrev 2023-04-17 14:43:24 följande:

Dom enda kläder jag tvättar separat är min och sambons arbetskläder och det beror på att dom är grova arbetskläder med massa knappar, spännen och dragkedja som då  riskerar att fastna i all annan tvätt. 

Kanske nån enstaka gång att en finklänning tvättas helt separat men oftast då för att den behöver specialtvätt. 

I övrigt är inte underkläder skitigare än övriga kläder. Tvärtom faktiskt... Jeans och tröjor tex utsätts ju för fler bakterier och smuts då dom nöts mot allehanda saker ute och inne som ju definitivt inte är rena... 

Ja av den anledningen känns det ju smutsigt att tvätta sovkar med underkläder just för att sovkarna känns mycket smutsigare som har golvsmuts på sig från olika ställen. 

Tex barnet springer omkring på en allmän plats i bara sockor där andra även går med skor, sedan ska dessa grå av smuts sockar tvättas tillsammans med andra underkläder, om det då inte skulle bli helt rent känns det ju inte hygieniskt få endel av golvsmutsen mot könen.
  • Anonym (Undran)
    Anonym (Fsk) skrev 2023-04-17 14:50:22 följande:
    Njäää

Barn är ju snarare mer slarvig med att faktiskt torka sig korrekt  samt i visa åldrar hellre håller sig än går på toa och går därmed och småskvätter i underbyxorna och därför är det ju extra viktigt att barn byter underkläder dagligen samt tvättar snippa och rumpa dagligen.
    Visserligen, men barnbarn och barnmisshandel känns ju inte alls lika äckligt som diverse kroppsvätskor från vuxna. Könsmogna luktar med osv.

Vad torkar ni hellre barnkiss eller vuxenkiss tex.

Dessutom håller vuxna på med diverse "vuxenlekar" som kan lämna spår och lukt i underkläder, ska då dessa tvättas med barnens oskuldsfulla kläder, känns väl sådär?
  • Anonym (Undran)
    Anonym (K) skrev 2023-04-17 15:02:01 följande:
    Haha inte alla av oss har torrfittor mellan benen :) Normalt sett har kvinnor dagliga flytningar.
    Precis, menar inte att dom är fulla av gegga. Men lite blir det ju, mer eller mindre varje dag, ibland vissa perioder i menscykelnr det kanske obefintligt men för de mesta har ju alla lite
Svar på tråden Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?