• Cilla8124

Sterilisera nappflaskor i micron

Jag har råkat värma nappflaskorna i för hög värme i micron. Jag trodde vi hade en 800 w micro men vi har 1000 w. Flaskorna luktar parfym nu efteråt. Jag smakade själv på den ena nappen men kände ingen avvikande smak. Jag gav därför min son flaskan med ersättning som vanligt (den andra flaskan). Nu efteråt fick jag däremot en stickande känsla i munnen, likt halsbränna som varat hela dan? Jag har googlat som en galning efter information men får inget svar på om det är farligt. Jag kommer givetvis slänga napparna nu och köpa nya men jag har sån ångest för att jag låtit min son dricka ur flaskan. Kan inte släppa att jag ev utsatt honom för farliga ämnen som jag själv dessutom mår dåligt av? han har inte visat nåt tecken på att må dåligt men tänk om det kan leda till cancer längre fram? Någon som gjort något liknande eller som har nån tanke om dehär? Någon som vet om det är farligt?

• Svar på tråden Sterilisera nappflaskor i micron
  • Cilla8124

Finns det verkligen ingen som gjort något liknande eller ens har en tanke att delge?

• Mortiscia80

Ja, min tanke är att ditt barn naturligtvis inte kommer att få cancer av detta. Jag skulle bli förvånad om napparna på något vis skadats av detta. Var det bara napparna du steriliserade eller flaskorna också? Vad säger instruktionerna om watt-antal?

• Cilla8124

Tack för svar🙏 Jag blir smått hysterisk? förstår ju att han inte får cancer men att det kan bli skadligt på annat sätt? annars skulle det ju inte finnas några instruktioner utan man kunde göra precis hursomhelst utan problem. Jag värmde både nappflaskorna och napparna... flaskorna är i glas. Instruktionerna sa max 800 w i tre minuter. Jag körde tre minuter på 1000 w?

• Mortiscia80
    Cilla8124 skrev 2023-04-17 17:02:19 följande:

Tack för svar🙏 Jag blir smått hysterisk? förstår ju att han inte får cancer men att det kan bli skadligt på annat sätt? annars skulle det ju inte finnas några instruktioner utan man kunde göra precis hursomhelst utan problem. Jag värmde både nappflaskorna och napparna... flaskorna är i glas. Instruktionerna sa max 800 w i tre minuter. Jag körde tre minuter på 1000 w?

Jag skulle inte tro att det är någon fara men maila tillverkaren och fråga om du känner dig osäker.
  • RaYzLeR

Glaset är ju ingen fara, men gumminapparna kanske fäller ut gifter om dom blir för hårt uppvärmda?

• BuoBä

Ärdet silikonnappar så fäller de inte ut gifter. Det som kan hända är att de börjar smälta om temperaturen blir för hög, eller att hållfastheten påverkas av hög temperatur. 

Svar på tråden Sterilisera nappflaskor i micron