Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Misstänker att min man e bipolär

Earlgrey skrev 2023-04-20 23:43:52 följande:

hej, jag har inte någon erfarenhet men kan du kolla om det finns anhörig stöd....
    Kan du ställa krav när han verkar någorlunda frisk, att han ska gå på behandling...
    Tycker att du bör ta samtalshjälp, kurator eller liknande...
    Du ska inte behöva vara vårdare till din anhörig.... 
    Du undrar om han inte är rädd för att förlora dig.... jag vet inte hur sjuka personer tänker riktigt men det som jag märkt är med människor som mår psykiskt dåligt är att dom blir väldigt egocentriska....tyvärr.

Jag tycker det är ett så konstigt sätt att tänka. Ingen skulle säga så till någon som har cancer att personen var egocentrisk och undra om personen inte var rädd att förlora sin partner när de inte orkar göra lika mycket hemma. 
  • Anonym (H)

Om en person med cancer inte orkar göra sin del av hushållsarbetet så förstår precis alla det men är personen deprimerad ses han/hon som en börda. Ofta innebär sätta gränser samma sak som att säga till den sjuka att skärpa sig och bli frisk. 

Earlgrey skrev 2023-04-21 00:14:05 följande:

Jag upplever att vissa med psykisk sjukdom beter sig väldig egoistiskt mot sin omgivning, har inte upplevt det hos någon med cancer....  Huruvida dom kan rå för det eller inte, så tänker jag att de flesta kan väl inte det men då behöver omgivningen sätta gränser....
    Det var inte min mening att såra någon med mitt uttalande...ber om ursäkt om jag gjort det....

Svar på tråden Misstänker att min man e bipolär