• Anonym (Ebba)

kan inte göra detta

Hej. är någon som kan hjälpa mig med mina tankar. Jag fick reda på för ett tag sen att jag var gravid. I vecka 8. Jag har inte kunnat tagit nått beslut och min sambo sa först vi behåller sen nu vill han inte. Det här är sista veckan vi kan bestämma oss och jag känner inom mig att jag inte kommer klara av att göra en abort 
    Vi har 2 barn sedan innan som är ganska små men går i förskolan och ända anledningen till att jag ens har tvekat är att de andra är små. 
    Dom runt mig säger "de bästa vore nog abort" ""satsa på dig själv,bli något plugga " och min sambo vill inte ha fler och säger att vi har diskuterat klart.
    Vi bor ockaå litet och just nu ingen möjlighet att flytta.
    Jag känner att det är hemskt att göra abort att jag inte kommer klara av det och vågar inte välja för jag är rädd att ta fel beslut 
    kuratorn jag fick tid till hade inga tider så jag har fått gå med det här själv då minnsambo pratat klart och anser att vi redan bestämt. 

• Svar på tråden kan inte göra detta
  • Anonym (K)

Om du inte vill göra en abort ska du naturligtvis inte göra det. Ingen annan kan bestämma den saken. 
    Vill du ha det här barnet? I vilken vecka är du? 

• Anonym (Ebba)

Tack för svar..V.11. Jag kan inte tänka mig att ta bort det här barnet..Det känns ungefär som att de andra fick komma till världen men inte detta barn.  Jag hade inte tänkt mig fler barn men nu är det som det är trots skydd. Det känns hemskt allting och vad jag än gör blir det fel känns det som. 

• Anonym (K)
    Anonym (Ebba) skrev 2023-04-17 07:52:56 följande:

Tack för svar..V.11. Jag kan inte tänka mig att ta bort det här barnet..

Detta är ditt svar. Att ta bort ett efterlängtat, älskat barn kommer ju att förstöra dig. Dessutom är du ju ganska långt gången. 
    Du är inte ensam i detta, din sambo är precis lika "skyldig" han och även om det är lätt för honom att säga att du ska ta bort det är det inte lika lätt i handling. Har du berättat för honom hur du känner? 
  • xnfsm

Att göra en abort trots att det känns jobbigt kommer inte alls nödvändigtvis att förstöra dig, som någon skrivit. Det finns många som längtat efter ett barn men som gör abort ändå pga omständigheter som väger tyngre. Du kommer sannolikt tycka att det är jobbigt men du kommer att klara det och gå vidare med livet. 

Men fundera på vad som väger tyngst för dig. Du/ni klarar nog ett till barn även om det inte är det mest lägliga tillfället just nu. Många känner som ni, att det inte egentligen passar men får barn ändå och det funkar. Det är din kropp och du bestämmer, även om omgivningen kommer med åsikter. 

V 11 är ännu rätt tidigt men graviditeten växer fort i dessa veckor så besluta dig snart, att göra abort blir värre ju längre tiden går. Jag vet, har tyvärr fått göra det både tidigt och sent. 

Lycka till TS! 

• Anonym (Samma situation)

Hej trådstartare! hur har det gått? Är i samma situation förutom att mina barn är större.

• Ylva34

jag hade inte klarat av att ha en man som låter så kall som din, TS. Nu mer än någonsin borde du känna hans stöd att han finns där för dig, er, oavsett. Jag hade heller inte kunnat ta bort och tänkt precis som du. 

• Anonym (S)

Lite intressant ändå. I en tråd strax ovanför denna ville TS ha en hund men inte TS' make. "Det är ett gemensamt beslut, Hans Nej väger tyngst, Var inte egoistisk!" etc. Nu är det plötsligt tvärtom??  Jag älskar verkligen djur, men liksom En hund?? Och TS är rent vidrig om hon inte lyssnar på sin make! Men ett barn? Då är det plötsligt enbart TS som ska göra som HON känner, vad som känns bäst för henne, kör över maken bara! Han bör väl ha betydligt mer att säga till om gällande ett barn eller en hund??
    Det blev bara intressant att se trådarna efter varandra.
    Jag hoppas allt löser sig till det bästa för er, Ts! Ser att.tråden är "gammal".

• Ylva34
    Anonym (S) skrev 2023-05-07 16:38:35 följande:

Lite intressant ändå. I en tråd strax ovanför denna ville TS ha en hund men inte TS' make. "Det är ett gemensamt beslut, Hans Nej väger tyngst, Var inte egoistisk!" etc. Nu är det plötsligt tvärtom??  Jag älskar verkligen djur, men liksom En hund?? Och TS är rent vidrig om hon inte lyssnar på sin make! Men ett barn? Då är det plötsligt enbart TS som ska göra som HON känner, vad som känns bäst för henne, kör över maken bara! Han bör väl ha betydligt mer att säga till om gällande ett barn eller en hund??
    Det blev bara intressant att se trådarna efter varandra.
    Jag hoppas allt löser sig till det bästa för er, Ts! Ser att.tråden är "gammal".

Hunden finns oavsett vad. Den lever. Tycker det är stor skillnad. Det är också kvinnans kropp och hon ska leva med detta beslut resten av sitt liv. Mannen/Pappan står bredvid. 
  • Anonym (Pfft)
    Ylva34 skrev 2023-05-07 17:35:22 följande:
    Hunden finns oavsett vad. Den lever. Tycker det är stor skillnad. Det är också kvinnans kropp och hon ska leva med detta beslut resten av sitt liv. Mannen/Pappan står bredvid. 
    Dock stor skillnad på att bli lämnad av partnern och stå där ensam med en hund (som också lever relativt kort tid och kostar mindre) än ett, två, tre barn som man i de flesta fall får ta stort ansvar för på egen hand, plus rejält försämrad ekonomi. För att inte tala om hur precis alla påverkas av ett barn till, ffa de eventuella barn som redan finns men även det ofödda som riskerar att få en frånvarande pappa. Egoism i all ära men om man verkligen inte klarar en abort bör man sterilisera sig eller låta bli att ha sex om det inte passar att skaffa barn. Kvinnans kropp, kvinnans rätt, kvinnan ska leva med detta. Jaha? Och det ofödda barnets framtid då?? Nej, den spelar mindre roll bara den vuxna kvinnan slipper må dåligt.
  • Anonym (S)
    Ylva34 skrev 2023-05-07 17:35:22 följande:
    Jag vill inte sno tråden, det var bara så intressant hur folk reagerar angående hund vs ett barn. I det ena ska man minsann lyssna på mannen som i slutänden tydligen bör bestämma, i det andra ska kvinnan bestämma helt och fullt utan att bry sig om mannen!
    Jag är helt och fullt med på att kvinnan alltid bestämmer i slutänden angående barn!! Det är hennes kropp, hennes ekonomi, hennes framtid som står på spel, till sist och syvende!
    Det är ju enklare att göra sig av med en hund om det visar sig att det inte funkar, än ett barn.
Svar på tråden kan inte göra detta