-
Har någon ett skjutvapen är väl kampsport inget att ha om du inte är nära då kanske. Fast det är inte därför jag börja träna utan hitta en sport som passar min kroppstyp.Anonym (M) skrev 2023-04-16 19:01:26 följande:Jag skulle säga att om man ska vara krass så är både självförsvar och kampsport "skit" för när du väl hamnar i den situationen så har de allra flesta våldsmän ett vapen, antingen kniv eller pistol, och då står man sig slätt ändå.
-
Låter bra vet inget om det men det kanske finns där jag bor. Hur står sig det mot Bjj tror du?Embla twopointoh skrev 2023-04-16 19:05:36 följande:Aikido, kanske? Jag har sett små, nätta japaner sopa mattan (pun intended) med dubbelt så stora och grova personer. Det är visserligen inga slag eller sparkar, men det är effektivt.
En kompis går i Bjj och hon tjatar om att jag ska börja i just det. och hon har ett högt bälte där och hon brukar utmana oss i kompisgänget ibland hemma hon någon bara på skoj givetvis. Hon är 152 cm och typ 50 kg hon brottades mot en annan kompis på 188 cm och tar ner henne hur lätt som helst. Så Bjj är bevisligen bra för mindre fast Aikido kan kanske göra något liknade för de som tränat en kampsport länge har givetvis en fördel mot de som kan mindre. -
intressant och det låter vettigt att prova sig framAnonym (Krav Maga) skrev 2023-04-16 19:56:35 följande:
Jag har tävlat en del i MMA och BJJ var en gång hypeat när de fick bestämma vem de mötte osv. Var många år sedan de låg ohotade, stirra dig inte blind på en stil utan vad du förväntar dig att få ut av den.
Jag mötte allt från judo, aikido, kempo, karate,taekwondo och kan säga att i en ring är det mycket vad som sitter i huvudet på utövaren. Min kompis slogs ut av en judokille mycket för att han underskattade den stilen. Jag ströp ut en taekwondo på mattan där den personen kände sig obekväm osv.
Men det är skillnad på tävling och när ditt liv hänger på det, ingen domare som bryter på gatan om något går fel eller någon gör något otillåtet och de är sällan ensamma.
Så välj med utgångspunkt vad du vill ha ut, inte vad andra tycker så kan du ju alltid byta om stilen inte passar dig.
Började själv min bana med Ju Jutsu i min ungdom för att slutligen efter många stilar hamna hos Krav Maga -
Krav maga låter som bra självförsvar om det är många mot en och det är säkert bra då. Det verkar kul faktiskt.Anonym (Krav Maga) skrev 2023-04-16 19:44:10 följande:
Vi har en mycket späd tjej på klubben och det är få bifgifa killar som kommer helskinnade från en sparring med henne. Jag har själ fått en rejäl blåklocka av henne 😂
Krav Maga har försvar i samtliga positioner MEN de undviker att hamna på marken där man i verkliga situationer blir en fotboll mer eller mindre.
Det som också är bra med Krav Maga är att det inte finns tio miljoner tekniker att använda sig av, de använder tekniker som kan användas i en stressig situation utan att man riskerar att hamna i lådning som ska jag använda teknik 45 eller 97?
Keav Maga har monkey hands om man nu kan kalla det så.
En kul grej om man kollar på Simpson när de är i Israel är att han får en skrevsparkar av en tjej hela tiden med kommentaren "No groin, no Krav Maga!" 😂
Viss sanning för Krav Maga ska ta dig levandes ur en situation och mycket slag och sparkar går mot ögon, strupe och skrev.
Men som tidigare än viktigare är att träna det man trivs med, Krav Maga är fullkontakt vilket inte passar alla. Men jag vill ändå avråda från fancy sparkar och offerteknkker som tar ner dig själv på marken. Har personen kompisar så blir du med garanti sparkad på.
Vi har en övning som vi kallar gatloppet där man skrika på, sparkas på, kan hamna på marken osv, allt för att inte bli chockad om det händer.
Oftast är sporter med regler anpassade för tävling och inte fullt så lämpade för självförsvar. Men som tidigare nämnts så får man bra koll på omgivningen och kan därmed analysera läget innan skit uppstår. -
Det är mest en bonus. Enligt min kompis passar vissa kampsporter en liten person medan andra passar bättre större personer. Grepp och brottning har mindre personer fördel i och hon vet vad hon talar om.Anonym (M) skrev 2023-04-16 20:31:26 följande:Det låter ärligt talat som att du vill träna någon kampsport för att kunna skydda dig på gatorna, inte för att du bara vill träna och ha roligt. Om du beskriver dig själv som "liten tjej" så passar vilken kampsport som helst din kroppstyp, du kommer att ha samma förutsättningar oavsett.
-
Det verka påminna om Bjj liteEmbla twopointoh skrev 2023-04-16 20:09:09 följande:Aikido riktar in sig mycket på olika, kast, brytningar och lås. Det är ingen brottning alls. Styrka är inte en del av träningen, tvärtom ses det som en nackdel att fokusera på styrka, eftersom tekniken i sig är det som möjliggör att övervinna motståndaren, inte muskelstyrka.
Japanska kampsporter (Budo) har däremot filosofi som en integral del i träningen. Det beror såklart mycket på vilken sensei man har och dennes inställning, men Budo handlar mycket om mental styrka och är ett sätt att se på världen. Är du inte intresserad av den biten, så sök en specifik sensei som inte har det fokuset, eller till en annan stil. -
Om det är självförsvar speciellt mot flera så är kanske Bjj inte så bra. Men som kampsport för en mindre person är Bjj bevisligen bra som ren kampsport.Xlr8 skrev 2023-04-17 10:58:10 följande:Din kompis talar dynga.
Sopar mattan med en betydligt bättre liten tjej än mig, om jag kör på rå styrka.
Om du är ute efter bästa självförsvar så är bjj inte ditt första val.
Krav maga är Av sin natur överlägset, sen jujutsu om du hittar en klubb som fokuserar på tävling i sparring.
Sen hade jag sagt typ thai eller kickboxning.
Sen hade jag sagt Bjj.
Du vill verkligen ej ligga på backen i onödan i verkligheten. Då har du i stort sett redan förlorat. -
Det är precis det min kompis sa att slag och spark då är det bra att vara stor och stark i alla fall en fördel, men Bjj/Judo där man brottas mer passar mindre och snabbare personer.AndreaBD skrev 2023-04-17 09:25:08 följande:
Jag började själv med judo som 10-åring. Judo är liksom det som passar barn bra. Och dessutom ger det en bra grund om man vill testa andra kampsporter senare. Just för att det är mycket kast och då lär man sig ju också att falla själv. Man får liksom bra känsla för var man har sin egen kropp och den andra personens.
När jag började med ju-jutsu var jag 14 eller 15. Då var det 14-års-gräns. Numera tror jag även yngre barn får börja. Det är i princip inget fel på karate (eller taek-won-do och liknande) heller. Men jag tänker - killar kommer alltid att vara starkare med att slå och sparka. Därför satsade jag hellre på något där tjejer kan vara lika bra - balansbrytning, kast, armlåsningar och liknande. Även Aikido är förstås lämplig, där använder man ju den andra personens kraft. Ju-jutsu har förstås också en del aikido med.
-
Bjj borde passa dig också men Krav Maga verkar vara bra som självförsvar om inte annatAnonym (D) skrev 2023-04-17 10:23:33 följande:
Jag är själv liten- knappt 145 cm, och har tränat Krav Maga. Judo har jag bara prövat på.
Det som fastnat från Krav Maga är bl.a. att jag lärt mig att blocka slag (nyttigt så man inte får armbågar i ansiktet när det är trångt...), vet hur man kan ta sig loss om man är fasthållen av en person, och att jag tränat på att "slåss fult" genom sparring.
Mot en person som själv tränat på att slåss eller flera personer lär jag ha svårt att försvara mig bra. Mot en person som bara räknar med sin styrka har jag en rimlig chans att försvara mig, ta mig loss, och ta mig därifrån.
-
Har ni testat Bjj eller något brottningsliknande?Anonym (Taekwondo?) skrev 2023-04-17 12:10:01 följande:
Min dotter tränar och tävlar i taekwondo. Man tävlar i olika viktklasser. Hon säger att det inte någon fördel för henne att vara längre, de kortare i samma viktklass är stadigare och svårare att rubba.
Men hon gör det för att hon tycker det är roligt, inte för att hon tror att kan använda det som självförsvar på gatan. Blir man fasthållen har man ingen glädje av att kunna sparka högt.
Taekwondo är mycket inriktat på sparktekniker.
Sidekicks / Front Kicks: Sidekicks utförs med din fot i horisontellt läge och främre sparkar utförs med din fot i upprätt läge. De används för att hålla avstånd och slå en fiende på avstånd.
Slag: Slag används ofta för att sparka sparkar, slag som en kamhand används ofta.
Roundhouse-spark: Sparkar / shin sparkar mot ansiktet eller kroppen på motståndaren.
Spinning/hoppande sparkar: Spinnande eller hoppande sparkar är de starkaste sparkarna i taekwondo. Att snurra eller hoppa accelererar kraften för att leverera en förödande attack. 1xmatch.com/sv/tayskiy-boks-i-thekvondo-sravnenie/ -
Verkar vara suverän kampsport men tveksam i självförsvar dockPolyrytm skrev 2023-04-17 08:39:08 följande:
Jag säger BJJ.
-
Xlr8 skrev 2023-04-18 10:44:30 följande:Bjj är sjukt roligt och bra träning.
Men se det som sport och ej självförsvar.
En 30-40kg man kommer totalt sopa mattan med dig utan att ens tränat en dag kampsport till du blir ganska duktig. (Har provat :)
Bästa självförsvaret är 8-9/10 gånger att springa snabbt där ifrån.
Krav maga, jujutsu och thai ger dig möjlighet att smälla på ett eller ett par gånger sen springa.
Bjj ska du ner på backen och då har du redan förlorat.Jojo där vill man ju inte hamna det har du rätt i så springa är bäst där.
Men det jag vill få fram är att bjj är väldigt imponerande i att en liten person(givetvis efter att ha tränat ett bra tag) kan ta ner större personer. Min (bjj kompis) är ungefär som jag, hon är 152 cm och typ 50 kg hon har visat några enkla grepp som är effektiva vill jag lova, har dock inte sett henne sparras mot män dockMen däremot mot en annan kompis på 188 cm och hon är ingen vekling, hon lyckades få ner min Bjj kompis på golvet men fastnade med foten något grepp och gav upp direkt, det tyckte jag var imponerande, och kan hon så kan jag lära mid det. Vet inte hur representativt det är eller du kanske har mer erfarenhet om det här. -
ja du det finns många jag håller med om det gör det ännu svårare att veta var man ska börja. Men det låter som att TKD passar er bra och det låter kul.Anonym (Taekwondo?) skrev 2023-04-18 11:19:56 följande:Min dotter har aldrig provat något annat än taekwondo. Vet inte varför hon fastnade just för TKD men hon har tränat i flera år.
Andra tjejer i klubben säger att de vill sparras mot männen, de är lika bra som männen, säger de. Men om killarna gör det blir det som en tjänst mot sina kvinnliga klubbkamrater. De är starkare och tyngre, och om de sparrar på toppen av sin förmåga kan de skada tjejerna. Sparrar de mot tjejerna måste de alltså hålla igen, och då blir det ingen vidare träning för dem. Man får inte underskatta betydelsen av testosteronet, säger hon.
Vikten är också viktig. Inför varje match måste man banta en tid alt svälta strax innan för att klara invägningen. Iaf om ens vanliga vikt är strax över gränsen.
Kampsportsvarianterna blir bara fler och fler. Hade aldrig ens hört talas om BJJ och måste slå upp vad det betyder:
Brasiliansk jiu-jitsu -
Det gör den säkert men det är dåligt att hamna på marken där Bjj verkar vara bäst och då är det dåligt om det kommer många mot en.Polyrytm skrev 2023-04-27 01:57:01 följande:BJJ fungerar alldeles utmärkt för självförsvar. Frågor på det?