• beme

Gravid trots akut p-piller eller bara lurad av symptomen?!

Startar den här tråden mest för att kunna ventilera mig och samtidigt kanske kunna få lite klarhet i de här symptomen jag haft?!

Jag och min sambo hade sex den 4 och 5 april. Den 6 april på kvällen tog jag ett akut p-piller då jag blivit varse om att jag räknat fel på ägglossningsdag. Vi har en 5 åring ihop sedan innan och även om ett till barn skulle vara väldigt välkommet, skulle det vara lite dålig tajming just nu, därav valde vi att jag skulle ta ett akut p-piller för att vara på den säkra sidan.

Läste dock att akut p-piller inte hjälper när ägglossningen är nära och/eller redan varit. Enligt olika ägglossningskalendrar så var min ägglossning någon gång mellan den 3-6 april, med en topp kring de tillfällena vi hade sex, vilket då skulle göra att vi ändå var i riskzonen för en eventuell graviditet. Beräknad mens är nu på onsdag den 19 april, så det är ju svårt att veta någonting helt säkert innan dess...

I torsdags kväll den 13 april (8 dagar sen senaste sextillfället och ägglossningen) börjar det mola i mensmagen, inte som den vanliga mensvärken utan bara molande som kommer och går i intensitet under kvällen, samt under fredagen den 14 på dagen. På kvällen får jag istället känningar i brösten, men det är helt borta nu. Jag brukar aldrig få känningar där inför mens.

Jag har tagit 3 olika graviditetstester på olika tider under dagen, som alla visar negativt. Är det för tidigt att testa även med testa tidigt tester eller är jag helt enkelt inte gravid och kan pusta ut, haha?!

Min första graviditet gav supertydliga symptom snabbt efter att ägget fäst, framför allt i brösten som blev galet ömma och sen kunde jag från en dag till en annan inte äta min favoritchoklad och började frysa massor, haha. Dessutom plussade jag supertidigt - hela 8 dagar innan beräknad mens. Så känns ju konstigt om det skulle vara såhär lite symptom nu i det fall jag skulle ha blivit gravid och dessutom visa negativt på test 4 dagar innan beräknad mens. Eller vad tror ni?

Har ni varit med om något liknande? Är det akut p-pillret som ger symptomen såhär sent inför mensen (kände inget dagarna efter att jag tog det) eller är det faktiskt en eventuell graviditet men med små symptom?

"Once you become fearless, life becomes limitless"
  • Svar på tråden Gravid trots akut p-piller eller bara lurad av symptomen?!
  • beme
    MissJP skrev 2023-04-24 14:36:46 följande:

Ja, du måste ta pillret några dagar innan äl, så det finns möjlighet att skjuta upp äl. Om du tog pillret samma dag som äl, så är det helt verkningslöst. Men om du har såpass mycket känningar så borde du också få positivt på testet tänker jag? Kanske du hann ta pillret i tid, räknat fel, och du känner av äl?

Jag borde ha haft äl precis innan jag tog akut p pillret, att när vi låg så missade vi äl med en hårsmån (en dag) typ. 😅

Jag fick min mens någon dag tidigare än normalt sen och mycket rikligare än jag brukar ha. Kanske triggade akut p pillret igång några symptom eller att jag fick tydligare känningar inför mens pga av pillret?! 🤷🏼?♀️ Ingen aning, men mycket likt gravidsymptom kändes det som iaf. 😳
    "Once you become fearless, life becomes limitless"
Svar på tråden Gravid trots akut p-piller eller bara lurad av symptomen?!