Inlägg från: Mortiscia80 |Visa alla inlägg
  • Mortiscia80
    kick081 skrev 2023-04-15 19:21:12 följande:
    Det har varit olika beroende på vart vi är. Men att lugnt förklara att det gör ont, att det är förbjudet att slåss. Har blivit arg nån gång, riktigt. Lämnat platsen (gått iväg) när det helt urartar. Hållt i henne (då skrattar hon, men kan iaf inte slå). Senast var det när vi var ute och gick i skogen. Hon blev arg för att hon inte fick bestämma väg. Och kastade en pinne i huvudet på mig. 
    Problemet är att det ligger henne nära till hands att ta till våld och kasta saker eller slå. Mig. Hon kan också provocera. Om hon blir arg kan hon riva ner allt som kommer i hennes väg typ. I vissa situationer har det blivit bättre, men beteendet finns kvar. 
    För att då återgå till trådstarten, hur vet du att hon inte har någon diagnos? Har hon blivit utvärderad av psykolog t ex? Har du pratat med BUP om att få tips från dem? Det verkar som att du göra rätt saker men just eftersom det inte hjälper så låter det tyvärr inte helt normalt i den åldern.

Den där gången i skogen, avbröt ni och gick raka vägen hem då? Vad hände senare, sa hon förlåt?
  • Mortiscia80
    kick081 skrev 2023-04-15 22:11:08 följande:
    Vi har inte träffat någon för att utreda eventuell diagnos, möjligt att hon har någon. Varken på förskola eller skola har man noterat att hon skulle ha någon npf. 
    Men jag kommer iaf att kontakta Första linjen tänkte jag och se vad de har att säga. 

I skogen fortsatte vi. Det var bara en liten tur och hon hängde med mig när jag skulle gå, inte så att det var någon utflykt. Sen var vi i skogen ganska nära vägen och av säkerhets skäl vart jag tvungen att ge henne lite tid att skifta humör innan vi kom ut på stora vägen. Hon har ibland bristande konsekvenstänk, och det har hänt att hon gått ut i vägen för att reta mig (🤔). Det var nåt år sedan nu men sen dess tar jag inga risker. 

Ofta tar jag upp händelser i efterhand. Ibland lyssnar hon och vi tar fram metoder på hur man kan hantera ilska. Ibland vägrar hon dock prata om händelsen. 

Tänker att det kanske finns nån hjälp att få hur hon ska lära sig hantera ilska osv. Jag känner att mina kunskaper inte räcker till och det kanske blir bättre om nån utomstående pratar med henne. 
    Ja jag tror det blir bra om du får några goda råd från professionella i det här. Lycka till!
Svar på tråden 7 åring som tar sönder sina saker