Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Varför blir jag inte gravid nu när det var så lätt tidigare?

Tänk på att det inte alltid ligger hos kvinnan. Det behöver inte vara något "fel" på någon av er. Du har haft tur tidigare. De flesta blir inte gravida på första försöket, och det är inte ovanligt att få försöka ett år eller mer.

Men skulle det fortsätta, kolla upp din mans simmare. Forskning tyder på att västerländska män får allt sämre spermiekvalitet (tros ha med livsstil och miljögifter att göra), vilket ökar risken för både infertilitet och missfall.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Med infertilitet menar jag alltså reducerad fertilitet i det här fallet. Uppenbarligen kan din man göra dig gravid, men att det har lyckats två gånger de senaste åren, betyder inte att det ligger hos dig om det inte lyckas igen.

Försämrad spermiekvalitet behöver inte betyda att man är infertil, men att det blir svårare att få barn.

Hur gammal är din man? Många glömmer att även mannens ålder spelar roll. Bara för att män teoretiskt kan få barn hela livet, betyder det inte att det är lika lätt vid 50 som vid 30. Även män har högre fertilitet i unga år. Men är han under 40 borde det inte vara åldern som spökar, hos någon av er.

Svar på tråden Varför blir jag inte gravid nu när det var så lätt tidigare?