Inlägg från: fornminne |Visa alla inlägg
  • fornminne

Mediedrevet mot Carola.

Carola verkar ha uttryckt sig klumpigt och onyanserat, men har rätt i sak.

Hon ser det andra ser. Hon sade det många tänker. Inget annat, vad jag kan se.

Sveriges oansvariga migrationspolitik är ju en stor anledning till att det ser ut som det gör i landet, jämfört med t ex våra grannländer. Inte den enda anledningen, men en starkt bidragande orsak. Något inte bara svenskar, utan även invandrare lider av. Och kritiserar.

Sen kunde Carola kanske ha formulerat sig bättre. Men hon är artist, inte politiker.

Yttrar man sig offentligt får man tåla kritik, men att anklaga henne för främlingsfientlighet och kass människosyn, säger mer om tillståndet i landet, än om Carola. Och då har jag ändå aldrig varit något större fan av henne.

Efterspelet visar också hur splittrat Sverige har blivit, men inte mer än andra länder, det är viktigt att komma ihåg. Det är bara tydligare nu än tidigare.

Därmed har vi allt från de som håller med Carola till 100 procent och menar att "hon bara sa sanningen", till de som förfasas och kallar henne främlingsfientlig. De flesta hamnar nog mitt emellan dock.

• fornminne

Att Carola inte har något emot invandring eller flyktingar i sig, är ju också uppenbart med tanke på hennes humanitära arbete.

Som skrevs ovan, hon är en av få förmögna kändisar som har gjort personliga och aktiva insatser för flyktingar. Inte bara skänkt pengar och vackra ord.

Detta betyder givetvis inte att man står över kritik. Men som sagt, hon kan säkert ta det. Hon har stått i rampljuset större delen av sitt liv.

• fornminne

Att det aldrig har diskuterats invandring och integration så mycket som nu, beror ju på att Sverige har haft en exeptionellt hög invandring jämfört med liknande länder, samt bristande integration, och nu ser vi resultatet. Tendenserna har funnits länge, men tidigare fick man inte prata om det. Det var tabu. 

Nu när åsiktskorridoren har breddats och samhällsproblemen blivit allt tydligare, finns ett uppdämt behov av att diskutera och analysera vad som gick fel. Samt varför tidigare varningar ignorerades eller inte togs på allvar.

Därmed är det inte så konstigt att dessa frågor gång på gång hamnar högt upp på agendan, men det gör de även i våra grannländer. Där har man långe haft ett öppnare och ärligare debattklimat. 

• fornminne
    Tukt skrev 2023-04-14 15:44:00 följande:
    Skulle tro att den stora anledningen till att det diskuterats så lite, är att invandring i efterkrigstiden varit en framgångsfaktor. Utan arbetsinvandringen som gjorde oss till industrination hade Sverige sett annorlunda ut i dag.Alltså inte alls lika framgångsrikt.
    Sedan har invandringen över lag förändrats, och då tar det ett tag innan saker hinner i kapp.
    Det är stor skillnad på invandring och invandring. Volymer spelar också roll, samt hur integrationen fungerar.

Men det är väl ytterst få svenskar som är emot invandring i sig? Inte ens SD är det.
  • fornminne
    Tukt skrev 2023-04-20 11:42:44 följande:
    Att få mothugg när man diskuterar är inte det samma som att det inte finns yttrandefrihet.
    Du, jag och Carola samt många, många fler, kan säga ganska fritt vad vill säga. Det är det som är så fint med Sverige. Men att tro man ska få öppna käften och säga vad som, och att ingen sedan ska ha en avvikande åsikt om det...
    Yttrandefriheten betyder helt riktigt att alla, även Carola, får tåla mothugg.

Frågan handlar inte om det, utan om hur hon behandlades, samt varför hon kände behov av att offentligt be om ursäkt? 

Det säger något om samhällsklimatet och samtalsklimatet idag, som når bortom alla rop om att vi minsann har yttrandefrihet i Sverige och att ingen kan kräva att få stå oemotsagd.

Nu svär jag väl i kyrkan, men exakt vad sade Carola som är så provocerande? Hon uttryckte sig något klumpigt och onyanserat ja, precis som Magdalena Andersson när hon sade Somalitowns.

Men annars sade de ju egentligen bara samma sak: Sveriges migrationspolitik har varit naiv och nu ser vi resultatet. Detta tycker även många invandrare. Det är INGEN kontroversiell åsikt och har inget med rasism eller ursprung i sig att göra.

Självklart behöver man inte hålla med om ovanstående. Jag försöker bara förstå reaktionerna och resonemangen bakom.
  • fornminne
    Tukt skrev 2023-04-20 20:32:29 följande:
    Så diversefierad åsikterna runt hennes uttalande varit, både här i tråden och i samhället i stort, så tyder ju det rätt mycket på att det inte finns någon smal åsiktskorridor.
    Att Carola sedan väljer att backa lite i sina uttalanden, får ju stå för henne. Men knappast så att det var kontroversiella åsikter, vilket du ju själv också skriver.
    Men ändå tycks folk upprepa samma gamla deviser som kanske gällde för 10 år sedan. Förmodligen för att man vill kunna gå än längre i vad man vill vräka ur sig.
    Jag menar hur hon blev bemött i början. Inte bara enstaka "extremister" kallade henne främlingsfientlig, utan även tongivande mediepersonligheter. Diverse krönikörer och andra opinionsbildare, bölade om att hon normaliserar rasism. Hon fick sin människosyn ifrågasatt, även i denna tråd.

Starka anklagelser, som jag skulle kalla "drev". Dessa upprörda röster bemötte henne inte direkt i sakfrågan. I stället flög rasistkortet både högt och lågt, samt långt bortom vad hon faktiskt sade.

I övrigt har du dock rätt. Hennes åsikter är varken ovanliga eller kontroversiella. Tvärtom har många länge tyckt som hon, men är inte längre några förtryckta underdogs.

Därför var det givet efter Carolas uppmärksammade svd-intervju och reaktionerna på den, att motreaktionen skulle komma. Även bland "eliten". För 10-15 år sen hade en sådan motreaktion förmodligen uteblivit eller tystats ner. Så är det inte längre. 
Svar på tråden Mediedrevet mot Carola.