Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Mediedrevet mot Carola.

Jag ser det inte heller som ett "drev", utan mer som en uppmärksammad intervju, med en person som trots att hon levt i offentligheten hela sitt vuxna liv inte insett att saker och ting tolkas av andra på sätt som inte alltid faller tillbaka särskilt snyggt på den intervjuade.

Hon behöver inte be om ursäkt, och jag tänker att det var en rätt bra nivå på "ursäkten". Carola vill ju se på sig själv som en god människa som står upp för vad gud vill och rent krasst så har den typen av människor ofta svårt att se att vissa av deras "sanningar" faktiskt kan vara problematiska.

Jag har inte läst intervjun och mest skummat kritiken och tänker att det liksom är det nya medialandskapet som både blir ett problem och en lösning. Hon får kritik och har också möjlighet att besvara kritiken på sin egen plattform. Och jag har inte möjlighet att helt ta ställning eftersom jag valt en prenumeration på en annan tidning.... Så som vanligt så är jag "hänvisad" till gratis, eftersom mitt intresse i frågan inte är tillräckligt stort för att köpa tidningen. 

Min syn på Carola är tämligen oförändrad. Hon är kontroversiell, färgstark och självcentrerad och uppfriskande "sig själv". Ingen människa att varesig dyrka, eller förakta men väldigt lätt att tycka olika saker om.

Jag är inte ett dugg förvånad att hon talar om samhällsproblem utifrån en populistisk syn på invandrare, och tror faktiskt på henne när hon berättar att hon är missförstådd. För exakt hur Carola tänker kan man nog inte veta, utan att förstå hennes gudstro och hennes världsbild.

• Lönnsirap
    Anonym (Tystad av journalister) skrev 2023-04-13 12:05:30 följande:

Vi har ju inte ens yttrandefrihet längre utan att bli brända på bål i detta land.

Det är en skam att ingen får närma sig de svåra ämnena i och att ingen får ha åsikter om kulturkrockar och religion särskilt islam..

Det är bullskit. Ingen har tänt ett bål och planerat några åtgärder mot Carola, utan folk försöker göra nyheter av något som faktiskt inte är en nyhet.

Carola närmar sig ju ämnet och insåg väl inte hur kontroversiell hon faktiskt har en tendens att vara/bli. Hon trodde det skulle vara en hyllning, men tidningen försökte pressa ut en nyhet och trycka på det som hon uttryckte för att just skapa storm i ett vattenglas. 

Än är inte situationen färdig, utan snart kommer ju analysen av analyserna och vidare diskussion om "drevet" och framförallt Carolas egen slutsats om vad hon vill göra med sin tid och inte.

Jag tycker inte att yttrandefriheten är hotad, däremot verkar det finnas rätt många som inte klarar av att se att en människa faktiskt kan vara både folkkär, kristen och också uttrycka sig på ett sätt som får folk att tycka att hon är rasist. Men ärligt talat tror jag Carola får precis lika uppskattning som hon får kritik av detta. Hon är ju inte utrikes-minister, eller ansvarig för politik.
  • Lönnsirap
    Anonym (Inget drev) skrev 2023-04-13 14:02:23 följande:

Vi ska ha en fri press, de ska inte behöva tassa på tå inför vare sig folket eller makten. 

Sen kan man ju fråga sig själv om Carola är makten, och om det är rimligt att intervjua henne om politik i samband med hennes artistjubileum...

Själv blir jag inte jätteimponerad av att just intervjua en kändis och sen publicera en artikel där man vet att det blir en kultur-diskussion.

Hade Carola aktivt velat driva politik, hade hon väl använt sin plattform... Media tappar förtroende genom att "granska" där det knappt finns utrymme för granskning.

I min värld är det inget drev.... men heller inte intressant, eller av allmänintresse. Rätt skönt att hon själv kan lyfta sin sida och inte bara vara beroende av andra medias tolkning.   
  • Lönnsirap
    Anonym (Kräkfärdig) skrev 2023-04-13 16:51:55 följande:

Carola talar bara om fakta. Vi har ju alla bevittnat hur det ser ut i Sverige idag och vet anledningen så varför hyckla? Synd att kändishycklare som så gärna vill vara en del av så gärna bli omtyckt av Sveriges kulturelit ska försöka sko sig på detta och få Carola att framstå i dålig dager genom att skriva artiklar om det i Aftonblad*t. Det är lätt att sitta på Östermalm och rösta rött och gärna publicera det på sociala medier för att visa alla vilken Nobel man man är (så falskt att man vill spy) då man aldrig behöver vistas i förorterna. 

Carola talar inte "bara om fakta", utan hon pratade om ett samhällsproblem utifrån ett perspektiv som många ser som sant, men som andra faktiskt ser som väldigt förenklat och populistiskt. 

Carola yttrade lite åsikter om frågor som är kontroversiella. Hon framstår knappast i speciellt dålig dager... kritiken får ju mängder av kritik....

Man måste få lov att kritisera folks åsikter och deras teorier blir faktisk inte sanna bara för att man benämner dem som "fakta". Det är fakta att det står vissa saker i religiösa skrifter, men det är en åsikt att problemen i förorten beror på att människor som kommer från länder som har en viss religion tolkar skriften såsom Carola tror och därmed ställer till problem.

Hon har poänger, men man kan knappast kalla intervjun för faktabaserad....
  • Lönnsirap
    Tukt skrev 2023-04-13 17:30:36 följande:
    Nu tror jag inte att "Inget drev" menade makten i form av Carola utan makten i samhället generellt. Politisk, ekonomisk, och så vidare.
    Men ändå så är Carola en artist med mycket makt och inflytande. Och den använder hon. Inte minst just genom att prata humanism och att tycka generellt. Det är inte första gången.
    Att hon valde att ge en intervju nu, är  för att hon ska ut på turné om några dagar.
    Hon vill sälja helt enkelt.  
    Så Carola är knappast någon vanlig person som råkar ut för en ond journalist. Däremot kanske det inte är så schysst mot de läsare, som kanske uppskattar henne, att inte fokusera lite mer på hennes långa artistliv.
    Jag tänker att det just inte är så enkelt när det kommer till Carola. En av orsakerna till att hon är en stor artist är ju just att hon berör och faktiskt står upp för vad hon tycker. 
    Så att säga att hon bara vill sälja tror jag inte riktigt heller är sant.
    Jag tänker att hon faktiskt är en människa som faktiskt försöker göra världen till en bättre plats, och jobba på.

Hon är ju inte vanlig, men tämligen mänsklig. Jag vet inte tillräckligt om henne för att anta att hon borde kunna hanterat detta bättre, eller om hon faktiskt blev förd bakom ljuset.

I min värld är hon artist och religösa. Inte proffstyckare, politiker eller helgon. Behöver hon be om ursäkt? Knappast. Däremot uppskattar jag att hon inte ger upp hoppet, utan faktiskt står upp för vad hon menar och inte bara låter andra tolka hennes svar.

Jag tänker att den offentliga debatten om olika saker är levande och att Carola precis som någon påpekade faktiskt klarar av denna storm i vattenglaset.
Svar på tråden Mediedrevet mot Carola.