• Basia

Hjärntumör? Annat hemskt?

Min son är nyligen fyllda två. Massa energi och alltid nyfiken. Vill mycket. Äta och sova är slöseri med tid. Alltid behövts gupps till sömns och har länge haft dålig aptit (tror pga Forlax-medicinerad-förstoppningsproblematik). Den senaste tiden har han dock blivit mycket tröttare och mer selektiv med maten. 

Sedan tre veckor har han varit förkyld. Först kraftig snuva. Efter en vecka kraftig hosta. Feber under 38.

Förra veckan hände något obehagligt. Han ville under en promenad bli buren. Struntade i sin omgivning som han normalt bryr sig om alltid och bara låg mot min axel. När han sen blev satt i vagnen försvann han helt i blicken. Gick inte att få kontakt med. Satte ur honom och han föll ihop till en boll. I bilen påväg till sjukhuset tuppade han av. Gick inte att väcka. Väl framme vaknade han till och kräktes. Inne på sjukhuset ville han bara bli buren. Låg mot axeln. De få gånger han ville bli nedsläppt ändrade han sig efter ett steg som att han typ besvärades av yrsel. 

Sjukhus och läkare tog det inte seriöst. Prover och sänka visade inget. 38 i feber. Vi blev hemskickade. Efter detta har han börjat lägga sig ner alltmer. Pausar leken och leker mindre. Ligger ner mycket som att han är yrslig. Är tröttare och vill gärna sitta och amma och kolla ut genom fönstret. Gärna bli buren och ligga mot axeln. Inte gå ut. Inte gå till lekparken. Inte göra sånt han tidigare älskat. Har vid två tillfällen klappat sig på huvudet och sagt ?ajaj?. 

Jag känner obehag efter hur vården behandlade oss vid vårt akutbesök. Med en nonchalans. Söker nu historier eller om någon varit med om samma typ av händelse. Eller vet barn som blivit utredda med dessa symtom där det inte visat något bra. Hur gör jag för att vården ska ta oss seriöst? 

• Svar på tråden Hjärntumör? Annat hemskt?
  • Basia
    Anonym (Sanna) skrev 2023-04-12 06:36:01 följande:

Har han haft en fästing? De kan vara pyttesmå så att man inte ser dem. Dottern hade pyttesmå som jag upptäckte av en slump. Man kan få borrelia och andra sjukdomar av dem som ger olika symtom. Barn kan bli febriga och trötta under lång tid om de inte får hjälp 

Ingen fästing. har alltid kollat om vi varit ute mycket och speciellt om vi varit ute på somrarna i gräset. då har jag skannat hela kroppen efter På kvällarna och dagarna efter. Han har dock inte haft så mycket feber. Som mest runt 38 i 2-3 dagar då när vi fick uppsöka akuten. Annars har bara trötthet och yrsel varit det som gjort honom annorlunda. Han känns låg. Inte som sig själv. Som att han behöver ta många pauser för att orka med. 
  • Basia
    Anonym (Frippe) skrev 2023-04-12 02:17:09 följande:

Hej,

Jag förstår er oro. Har haft fyra barn som alla har passerat småbarnsåren. Är det ett enda barn? Min bild är att det gäller att göra som ni gör. Hör er för åt flera håll som ni gör. Absolut bra att värden inte visade något konstigt. Ibland kan det ju vara något som "inte är något" och att det försvinner efter ett tag. Jättebra om ni har BVC som tar er oro på allvar. Med vår första hade vi en massa problem samtidigt som vi hade olika SSK varje gång där, vikarier vilket gjorde att i synnerhet det värsta problemet vi hade fullkomligt tappade i kontinuitet när frågeställningen kom upp och dom helt saknade bakgrunden. Lycka till!

Tack för svar. Det är vårt enda barn. Såklart är det annorlunda när man inte har så mycket att jämföra med. Dock säger andra runtom oss att han är annorlunda. Lugnare. Har också sett det att han lägger sig ner emellanåt, som att han inte orkar och måste pausa. Lägger dig ner på oss vuxna och vilar huvudet mycket. 

Hoppas ju såklart att det bara är något som passerar. Dock känns det svårt att bara släppa. Kan heller inte släppa att ingen inom vården (förutom en trevlig sköterska på Knodd) har kunnat se att symtomen kan vara allvarliga. De flesta läkare vi fått träffa har sagt ordet ?tumör?. Men nu senast sa en att det förmodligen inte är det eftersom hans besvär inte är konstanta utan går upp och ner. Vilket är skitsnack eftersom jag nu läst mig till att besvär vid tumör faktiskt kan komma och gå för barn. 

Ska höra med BVC också. Inte tänkt där eftersom vi haft kontakt med vården på annat håll. Tack!

• Basia
    Anonym (M) skrev 2023-04-12 01:34:14 följande:

Har inte varit med om samma och vet tyvärr inte riktigt vad det kan vara men ni måste ju få hjälp. Har ni pratat med BVC? Tänkte så de kan skicka remiss. Eller vårdcentralen? 
    Vet att det inte är kul att inte bli tagen seriöst av vården .. har själv blivit hemskickad med hjärtmuskelinflammat när jag var 16.. och mitt andra barn föddes med akutsnitt på grund av en läkarmiss och vårdpersonal som inte lyssnade  (lång historia, kunde gått riktigt illa men det slutade bra iallafall).

Vi har träffat läkare på hans vårdcentral efter det. En igår. Hon sa att hon inte är orolig att det skulle vara en tumör (trots att jag varken nämnde eller frågade om det) då hans besvär inte är konstanta utan går upp och ner. Men när jag nu läst mer om det så står det klart och tydligt att besvär hos barn vid tumör kan komma och gå. Hon tyckte också att vi kunde skicka honom till förskolan trots att man märker att han är yrslig för det är inte lika jobbigt för barn att vara yra som för vuxna. Vi har ju uppgifter att utföra medan de bara kan gå och sätta sig om de mår dåligt. Men ska ringa BVC också. 

Det är ju hemskt! Ledsen att du behövt bli avvisad med två så allvarliga saker av vården. Det är ju inte son att man söker vård och hjälp för skojs skull. 

Svar på tråden Hjärntumör? Annat hemskt?