• Anonym (TS)

När barn blir placerade.. hos närstående eller familjehem?

Hur funkar det? Soc har precis startat en utredning på grund av ett bråk i familjen. Alla insatser är ju frivilliga utom om barnen blir placerade? Jag tror absolut inte det skulle kunna hända egentligen , det har tyvärr varit konflikter men jag dricker inte en droppe eller tar några droger eller nånting (ammar min yngsta men kommer inte göra det sen heller). 

Men det handlar om konflikter mellan min familj, min äldsta (tonåring med en del problem och en pappa som knappt finns med i bilden pga psykoser), hens farmor (min före detta svärmor) och min sambo (pappa till min yngsta). Med massa pajkastning från alla håll.. Ska inte gå in på detaljer men ingen har betett sig perfekt , inte jag heller? Sambon har inte gjort något mot tonåringen men min före detta svärmor har ändå ?bestämt? att han inte ska bo här längre och hotar att säga det ena och det andra till soc. Eftersom soc inte kan bestämma det är väl det absolut värsta som kan hända att yngsta skulle bli placerad om f d svärmor och äldsta skulle lyckas hitta på en massa? 

Och OM det skulle hända , är det troligast att hen skulle hamna i familjehem eller hos närstående (antagligen sin farmor som är bra och ordentlig) isåfall? Tror verkligen inte det skulle hända men i värsta fall? 

Ska förstå göra allt vi kan för att lösa det här, antingen själva eller med hjälp av soc på något sätt. Men har haft problem med f d svärmor som vill bestämma och hotar med saker även innan min sambo kom in i bilden. 

• Svar på tråden När barn blir placerade.. hos närstående eller familjehem?
  • Anonym (TS)
    Anonym (B) skrev 2023-04-07 20:49:41 följande:

Placering är aktuellt om tonåringen utsatts för sexuella närmanden från din sambos del eller våld från någon av er vuxna. 

Spela in farmor när hon hotar, antar att det är lögner hon tänkt dra till med då?

Soc kan inte tvinga din sambo att flytta, däremot kan de som sagt omhänderta tonåringen om de anser att det behövs.

Vad har yngsta barnet med det här att göra? Vilket av barnen gäller anmälan egentligen? Eller båda? Och varför? Du måste berätta mer än "pajkastning" för att man ska kunna ge råd.

De kan tänkas placera barnet hos någon närstående men jag vet inte om ni har rätt att säga nej till att det skulle vara farmor. Tas ett LVU så har man nog inte många rättigheter kvar.

Inget sånt har hänt.. det enda är att han har bett hen att inte lägga sig i när vi har bråkat. Och det var tyvärr ett bråk mellan oss som startade utredningen.. delvis på grund av allt det här runt omkring. Som var bådas fel ..

Det är bättre mellan oss nu men vi ska kanske separera ett tag.. men han måste ändå kunna komma hit och vara med sitt barn. Tanken är isåfall att han ska vara här mycket med hen eftersom jag ammar fortfarande. 

Var kanske lite otydlig. OM det skulle bli aktuellt med placering av yngsta (vilket jag inte tror) så skulle jag helst vilja att det var hens farmor (min nuvarande svärmor). Har bra relation med henne. 
  • Anonym (TS)

Tack för svar!
    Vi har och har haft problem hela familjen tyvärr. Min familj är ganska knepig , speciellt mamma.. både hon och min före detta svärmor vill gärna bestämma mycket när det gäller mitt liv..det har varit bråk mellan mig och min mamma , mellan min sambo och min mamma , mellan min sambo och före detta svärmor.. till slut ledde allt till ett högljutt bråk mellan mig och sambon. Jag gjorde fel och han också. 

Och som sagt ska vi nog separera ett tag, han har hittat eget boende från nästa månad men båda tycker det blir bäst att han kommer hit och träffar vårt barn , är här mycket och hjälper till och sover här ibland eftersom barnet är litet och jag ammar fortfarande. Förstår om allt lät väldigt rörigt.

Tror inte det är aktuellt att nått av barnen placeras , isåfall om äldsta själv vill kan hen bo lite mer hos sin farmor (fd svärmor), nu brukar hen åka dit ibland på helger. 

Och yngsta hoppas jag verkligen inte , blev bara rädd när de startade utredning och fd svärmor hotar med soc hela tiden , minsta lilla tjafs ska hon ringa dom . 
    Farmor till yngsta är alltså inte samma som farmor till äldsta , jag har väldigt bra relation med farmor till yngsta barnet. 

• Anonym (TS)

Tack för svar! Vi kommer antagligen tacka ja till nån sorts stöd eller samtal om det erbjuds. Det är jättejobbigt för alla med alla de här bråken ..
    Det var antagligen en granne som anmälde. 
    Men min mamma har anmält tidigare eftersom hon är ovän med min sambo .. så de startade en utredning nu. 

Svar på tråden När barn blir placerade.. hos närstående eller familjehem?