• PH76
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-07 08:21:02 följande:

Arbeten stigmatiserar? Ser man ner på lärare, sjuksköterskor och läkare? Vilken värld lever du i? 

Betala för nytt ansikte, nya tänder, nya naglar, nytt hår?

Det här låter hur konstigt som helst.

Menar du att du ser ner på läkare? Och ser upp till dem som fixar nytt ansikte, naglar, tänder och hår? 

Ja jag reagerade också på det, jag har aldrig hört talas om det.
  • PH76

Givetvis både existerade och existerar relativ fattigdom.

Jag växte upp med två syskon och en ensamstående mamma som arbetade som receptionist hos kommunen. Det fanns aldrig tal om semestrar, bil eller körkort fanns inte i familjen och mycket av mina kläder i tonåren var hand-me-downs från äldre barn i området som min mor fått av vänner. Under högstadiet var jag också tvungen att använda hela det belopp jag tjänar under sommarjobbet för att hjälpa till med hyresskulder, två år. Men jag är född 76 så detta var ett tag sedan, och i Sverige så har vi lyxen att till stor del kunna forma vår egen framtid.

Idag så kan jag referer till min svägerska och hennes familj. Hon är utbildad SS men har aldrig jobbat som det , eller jobbat alls då hon blev sjuk insluter av utbildningen och har nu varit hemma i 14 år, möjligtvis egenförvållat men låt oss inte gå in på det. Hennes man, jag en fantastisk kille i mina ögon, arbetar som bilmeck och är grymt driftig. De har båda en medfödd misstro mot staten och tar inte emot bidrag och med två tonåringar, i andra hand, i liten stuga på 65kvm ute i skogen (finns inte pengar eller möjlighet att få något annat). 

Det finns givetvis förklarande val från dem och omständigheter till att de lever så här, men det lever absolut i relativ fattigdom.

• PH76
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-07 10:03:00 följande:
    Ja, det borde vi. Men jag var mer intresserad av dina bekantas värderingar, för mig kändes de väldigt främmande. Intressant spaning angående värderingar. Att många ser ner på lärare visste jag. Men att se ner på sjuksköterskor. Och läkare. Det var för mig något nytt. Läkare har en universitetsutbildning på sex år som är oerhört krävande och svår att komma in på, sen har de ett mycket viktigt och ansvarsfullt och väl betalt yrke, men det ser dina vänner ner på? Vad har de för yrken som de anser är bättre? Jag är enbart nyfiken. 
    Jag bor i ett av Sveriges dyrast områden och känner flera läkare här, och jag kan lova att det inte är någon som ser ner på deras yrkesval. 
  • PH76
    Fröken Allvar skrev 2023-04-07 10:29:58 följande:
    Det finns andra saker i mitt/mina inlägg som du kan fokusera på när vi nu övergår till att diskutera fattigdom och olika aspekter av hur relativ fattigdom, där nymiljardärernas värderingar är en viktig aspekt som driver andras värderingar.
    Någon kallade exempelvis startups en "arbetsmarknadsåtgärd" för folk med pengar. Det ligger något i det. Investerare och mecenater behöver något att göra. De befinner sig inte i gränslandet mellan liv och död, mellan möjligheter och misslyckanden, så som människor som arbetar i vård och skola gör.
    Men de personer du beskriver här har ingen bäring på statistiken, de är så får och extrema att de inte spelar någon roll.

Men visst många människor gör ett kognitivt misstag och snöa in sig på dessa, genom instagram och annan social media, och genom dessa tror de att det är det nya normala, eller vanligt överhuvudtaget.
  • PH76
    Fröken Allvar skrev 2023-04-14 22:38:31 följande:
    Jag förstår vad du menar. Dels är det en generationsfråga: de som var äldre när botox kom började inte på bred front, och de som använder botox och har friluftsintressen gör bara lite. Det är således radikalt att ha grått hår om man är född från ca 1975 och framåt skulle jag säga. Jag ser botox i alla inkomstklasser men det finns smakfull och smaklös botox, ingen mer värdering i det än så. Jag tycker botox är nervgift, och är inget som socialtjänsten finansierar.

Läkare är ett högstatusyrke men lite på dekis, på grund av arbetsvillkoren skulle jag säga. Läkare är ett mycket viktigt yrke som utförs av kompetenta människor i de flesta fall, liksom många andra akademikeryrken inom vården. Det betyder inte att de har den status de förtjänar i vårt samhälle.
    Du måste skämta? Jag bor i ett rätt välmående villaområde i Täby (född 76) och det är absolut inte radikalt med grått hår. Jag ser istället att många går precis andra vägen, att det ska vara naturligt. Vad jag har uppfattat så är det mest tacky och low-class att hålla på mycket med detta. Det finns säkert de som gör det men absolut inget som skyltas utåt.
Svar på tråden Vad är fattigdom?