Vad är fattigdom?
Följer
Följer
Arbeten stigmatiserar? Ser man ner på lärare, sjuksköterskor och läkare? Vilken värld lever du i?
Betala för nytt ansikte, nya tänder, nya naglar, nytt hår?
Det här låter hur konstigt som helst.
Menar du att du ser ner på läkare? Och ser upp till dem som fixar nytt ansikte, naglar, tänder och hår?
Givetvis både existerade och existerar relativ fattigdom.
Jag växte upp med två syskon och en ensamstående mamma som arbetade som receptionist hos kommunen. Det fanns aldrig tal om semestrar, bil eller körkort fanns inte i familjen och mycket av mina kläder i tonåren var hand-me-downs från äldre barn i området som min mor fått av vänner. Under högstadiet var jag också tvungen att använda hela det belopp jag tjänar under sommarjobbet för att hjälpa till med hyresskulder, två år. Men jag är född 76 så detta var ett tag sedan, och i Sverige så har vi lyxen att till stor del kunna forma vår egen framtid.
Idag så kan jag referer till min svägerska och hennes familj. Hon är utbildad SS men har aldrig jobbat som det , eller jobbat alls då hon blev sjuk insluter av utbildningen och har nu varit hemma i 14 år, möjligtvis egenförvållat men låt oss inte gå in på det. Hennes man, jag en fantastisk kille i mina ögon, arbetar som bilmeck och är grymt driftig. De har båda en medfödd misstro mot staten och tar inte emot bidrag och med två tonåringar, i andra hand, i liten stuga på 65kvm ute i skogen (finns inte pengar eller möjlighet att få något annat).
Det finns givetvis förklarande val från dem och omständigheter till att de lever så här, men det lever absolut i relativ fattigdom.