Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Vad är fattigdom?

Fröken Allvar skrev 2023-04-06 18:58:17 följande:
    Hej!

Du tänker inte "fel" , men jag tror att det är värre att vara fattig idag rent socialt än på sjuttiotalet. Färre som minns riktig fattigdom är kvar i livet. 

Du blir i alla samhällen utstött om du saknar pengar, och här i Sverige syns det skillnad på ditt ansikte och dina tänder och ditt hår och dina naglar om du har råd att betala för nytt ansikte, nya tänder, nytt hår och nya naglar eller inte. 

Det område du bor i stigmatiserar. Jag tror att det är välbekant. Även om det inte var välansett med förorter som Rågsved innan smörsångaren från radhuset (Thåström) gjorde punken en uppvärderande tjänst så att den slog brett i Sverige under just sjuttio-och åttiotal var betongen  fylld av även elitens mormödrar. Läs Daniel Sjölin. Idag ömkas de föräldrar som bor kvar av de som lämnat: mamma och pappa flydde för min skull, men man ska lämna förorten om man är smart. 

Det arbete du har stigmatiserar. Inte såg man ner på lärare, socialarbetare, läkare, sjuksköterskor och undersköterskor på samma sätt på sjuttiotalet. Psykologer har fått högre status sedan dess eftersom även rika köper deras bekräftelse. 

Jag tror därför att boendeområde, inkomst och utseende stigmatiserar minst lika mycket som hudfärg snart. Om du hade vit hy när du kom så kanske du gick under radarn för rasismen? Visserligen var det snack om "spaggar", "finska viken" "tattare" och  polacker" även på sjuttiotalet så det kan vara en missuppfattning från min sida att det var enklare som vit invandrare på sjuttiotalet. 

Det här var några snabba tankar från mig. För andra tankar i ämnet hänvisar jag till tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns. 

Sammanfattningsvis, den sociala kontexten är annorlunda nu. Det har alltid varit bespottat med utsatthet men den relativa fattigdomen är jätterelativ det växande miljardär-Sverige. 

Hoppas att du i övrigt får de svar du behöver. 

Arbeten stigmatiserar? Ser man ner på lärare, sjuksköterskor och läkare? Vilken värld lever du i? 

Betala för nytt ansikte, nya tänder, nya naglar, nytt hår?

Det här låter hur konstigt som helst.

Menar du att du ser ner på läkare? Och ser upp till dem som fixar nytt ansikte, naglar, tänder och hår? 

• TvillingmammaVästgöte
    Fröken Allvar skrev 2023-04-07 09:34:33 följande:
    Jag ser inte ner på någon av de grupperna, men jag ser att andra gör det. Vården och skolan är arbetsplatser som man inte bör välja enligt många som anser det vara illa betalt och usla arbetsvillkor, varför man ser de som arbetar med det sämre relativt sig själv. 

Jag ser inte upp till den som fixar sitt utseende, men jag är medveten om att det exempelvis är radikalt att bära grått hår som inte är salongsfärgat grått, och förväntat att fylla ut rynkor, bleka tänder och göra naglarna på en salong.

Det är ovanligt att se oblekta tänder och ofärgat hår. Jag är ännu inte så gammal att det syns så mycket vilka som använt botox, men jag brukar notera vilka som blivit yngre sedan vi träffades senast. Det kostar pengar att bli yngre efter 40.
    Eller också har man bra gener och lever sunt. Jag har helt naturligt hår utan grå inslag och fyller snart 55. Borstar och sköter mina tänder med tandtråd och Flux och går till tandläkaren en gång om året. Använder ekologiska hudvårdsprodukter och har knappt några rynkor att fylla ut.
  • TvillingmammaVästgöte
    Fröken Allvar skrev 2023-04-07 09:34:33 följande:
    Jag ser inte ner på någon av de grupperna, men jag ser att andra gör det. Vården och skolan är arbetsplatser som man inte bör välja enligt många som anser det vara illa betalt och usla arbetsvillkor, varför man ser de som arbetar med det sämre relativt sig själv. 

Jag ser inte upp till den som fixar sitt utseende, men jag är medveten om att det exempelvis är radikalt att bära grått hår som inte är salongsfärgat grått, och förväntat att fylla ut rynkor, bleka tänder och göra naglarna på en salong.

Det är ovanligt att se oblekta tänder och ofärgat hår. Jag är ännu inte så gammal att det syns så mycket vilka som använt botox, men jag brukar notera vilka som blivit yngre sedan vi träffades senast. Det kostar pengar att bli yngre efter 40.
    Jag har aldrig träffat någon som ser ner på en läkare. Vad är det för kretsar du rör dig i där ni anser att ni är finare än läkare? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Fröken Allvar skrev 2023-04-07 09:43:26 följande:
    Jag rör mig inte i kretsar där vi anser oss finare än läkare, åtminstone inte öppet. Däremot har jag hört flera kommentarer om arbete i vård och skola, varav en som började på läkarprogrammet men insåg att arbetsvillkoren inte matchade det hen redan hade.
    Var nog snarare att din bekant inte klarade kraven på läkarprogrammet, som är höga. Många unga Stockholmare med glädjebetyg från friskolor blir kuggade och de har spärrtentor på läkarprogrammet och missar man en sådan blir man avstängd.  Visst inte bara Stockholmare har glädjebetyg men det verkar vara lite mer utbrett i huvudstaden. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Fröken Allvar skrev 2023-04-07 09:54:36 följande:

Jag vet inte varför du gör om mina bekantas risiga värderingar om de som arbetar i vård och skola till deras inkompetens. Inkompetensen i detta fallet är att se att vi alla behöver stödja personal i vård och skola när de kräver bättre arbetsvillkor.

Ja, det borde vi. Men jag var mer intresserad av dina bekantas värderingar, för mig kändes de väldigt främmande. Intressant spaning angående värderingar. Att många ser ner på lärare visste jag. Men att se ner på sjuksköterskor. Och läkare. Det var för mig något nytt. Läkare har en universitetsutbildning på sex år som är oerhört krävande och svår att komma in på, sen har de ett mycket viktigt och ansvarsfullt och väl betalt yrke, men det ser dina vänner ner på? Vad har de för yrken som de anser är bättre? Jag är enbart nyfiken. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Fröken Allvar skrev 2023-04-07 10:13:57 följande:
    De har välbetalda yrken som ger hög status. Min bekant ville bli läkare. Det är inte yrket i sig hon eller andra ser ner på. Med ledsen blick kan de ömka "människorna som sliter". De menar på att "de aldrig skulle klara det". Många skulle aldrig klara sig på 1000 kronor efter att räkningar och hyra är betald.  Det gäller fram tills man blir tvungen. Det är därför Stadsmissionen tar emot fler och fler som vill äta sig mätta. 
    Ok mina vänner som är läkare har en grundlön på 70 till 80 tusen i månaden, jobbar de över får de extra ersättning. Känns konstigt att dra in läkare i en tråd om fattigdom. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Fröken Allvar skrev 2023-04-07 10:29:58 följande:
    Det finns andra saker i mitt/mina inlägg som du kan fokusera på när vi nu övergår till att diskutera fattigdom och olika aspekter av hur relativ fattigdom, där nymiljardärernas värderingar är en viktig aspekt som driver andras värderingar.
    Någon kallade exempelvis startups en "arbetsmarknadsåtgärd" för folk med pengar. Det ligger något i det. Investerare och mecenater behöver något att göra. De befinner sig inte i gränslandet mellan liv och död, mellan möjligheter och misslyckanden, så som människor som arbetar i vård och skola gör.
    Dessa extrema värderingar kommer nog att minska rejält nu när vi går in i en lågkonjunktur och de billiga gratispengarna är ett minne blott, räntorna kommer att ligga högt under många, många år framöver. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Fröken Allvar skrev 2023-04-07 10:59:14 följande:
    Jag tror att du har en poäng i att jag är biased av dels vilka jag känner, utan att gå närmare in på detaljer, dels hur kvinnor ser ut där jag rör mig - I Stockholms kollektivtrafik sitter inte den breda massan, eftersom de oftare tar bilen, taxin, går eller cyklar när de ska någonstans, särskilt efter pandemin. Min nyckel till det normala är internet, och efter ett halvår här frågar jag mig om det jag läser verkligen är representativt för de vanligaste. Som någon skrev någonstans så går de som har ett välfungerande socialt liv någon annanstans med sina funderingar om samhället. Jag har ett mycket stort intresse för andras tankar och därför läste jag Flashback tills jag tröttnade på högern där. Jag upplever Familjeliv mer liberalt rent politiskt. Men visst kan en del av mina slutsatser vara kognitiva misstag. Valresultat är mer tillförlitliga som indikatorer på hur människor prioriterar de som lever i relativ fattigdom. 
    Att Flashback är mer höger är för att det är mansdominerat. Familjeliv är kvinnodominerat och mer liberalt eller vänster. Så ser det ut idag, den viktigaste skillnaden , som bestämmer hur man röstar, är inte klass utan kön. 
  • TvillingmammaVästgöte

Har så unga människor som är födda efter 76 problem med grått hår? Jag har själv naturligt hår med färg fortfarande trots att jag är betydligt äldre än så. Några grå hårstrån kan jag se ibland men då tar jag bort dem med en pincett. Man ser inga 50 plussare där jag bor med grått hår, men då kanske de flesta färgar? Att färga håret är ju vanligt , men det trodde jag var för att de flesta inte gillade sin hårfärg. 

• TvillingmammaVästgöte
    Fröken Allvar skrev 2023-04-14 22:38:31 följande:
    Jag förstår vad du menar. Dels är det en generationsfråga: de som var äldre när botox kom började inte på bred front, och de som använder botox och har friluftsintressen gör bara lite. Det är således radikalt att ha grått hår om man är född från ca 1975 och framåt skulle jag säga. Jag ser botox i alla inkomstklasser men det finns smakfull och smaklös botox, ingen mer värdering i det än så. Jag tycker botox är nervgift, och är inget som socialtjänsten finansierar.

Läkare är ett högstatusyrke men lite på dekis, på grund av arbetsvillkoren skulle jag säga. Läkare är ett mycket viktigt yrke som utförs av kompetenta människor i de flesta fall, liksom många andra akademikeryrken inom vården. Det betyder inte att de har den status de förtjänar i vårt samhälle.

Där jag bor har läkarna hög status, inte bara för att de är kunniga och gör nytta utan också för att de tjänar bra. Men i Stockholm kan jag tänka mig att det är så många som tjönar mer än en läkare utan att göra speciellt mycket nytta. En kollega berättade om en nyutexaminerad dotter som direkt fått jobb på ett managementkonsultbolag i Stockholm , efte två år tjänade hon nu. 75 000 kr i månaden. Och vad gjorde hon? Körde något Excelprogram, matade in värden och redovisade Resultatet på en PowerPoint. 

I ett annat forum läste jag igår ett inlägg där en Software developer, som påstod att hon tjänade 105 000 kr i månaden, ville byta jobb, för arbetsuppgifterna var rutinmässiga och icke utmanande, 

Plötsligt känns då en överläkarlöm på 85 000 kr i månaden som ganska låg. Men mina vänner som är läkare älskar sitt yrke. De får göra nytta, de lär sig viktiga saker och  de utvecklas hela livet och de trivs. Med tanke på hur svårt det fortfarande är att komma in på läkarlinjen så tror jag inte att yrket har låg status. Det finns till och med 400 svenskar just nu som  läser utomlands på universitet för att de inte kommit in in i Sverige. Många läser i Riga, Där får de betala terminsavgift på 12500 Euro om året. 

Svar på tråden Vad är fattigdom?