• Alessia

Vad är fattigdom?

Nå, enligt Rädda barnen är tydligen barnfattigdom (dvs relativ fattigdom, i jämförelse med vad andra har möjlighet till) detsamma som att familjen inte har råd att åka på skidresa!!! på februarilovet eller inte har råd att åka på semester till Medelhavet eller hyra sommarboende i kustnära trakt. Inte heller ha råd med att spela golf, ridskola eller spela ishockey. Vid den jämförelsen finns det väldigt många fattiga barn i landet vill jag påstå,

Reell fattigdom, misär, finns praktiskt taget inte i detta land med alla sociala livremmar och hängslen speciellt för barnfamiljer, såvida inte den som håller i plånboken inte kan hantera pengar och leva efter en budget. Jag har kännedom om en familj, mamma med tre barn, alla under 12 år som inte får äta sig mätta varje dag  som inte är skoldag. Mamman, långtidssjukskriven, prioriterar nämligen sig själv med fransförlängningar, nagelfixande och hårfärgning framför att sätta fram mat  (oftast dyr halv- eller helfabrikat) på bordet. Då är det inte mycket att göra åt saken.men! barnen har tak över huvudet, kläder på kroppen, gratis sjukvård och gratis skolgång och förskola som också serverar mat. Det kallar jag inte reell fattigdom utan problemet är en rätt självupptagen mamma som inte kan hantera pengar.

Svar på tråden Vad är fattigdom?