• Pehrmedh

One Meal A Day - OMAD. Har du testat?

Aldrig testat något diet, men blev nyligen nyfiken på One Meal A Day.

Om jag förstått saken rätt så äter man under ett "fönster" på 60 minuter om dagen.

Endast under denna tid får du äta och "fönstret" på 60 minuter ska vara vid ungefär samma tid varke dag, ex någon gång mellan 11-15 eller varför inte 17-21.

Har vi någon på FL med erfarenhet av OMAD?

Tänker spontant att det så som de flesta dieter och när man lagt av och återgått till det normala så går man upp förlorade kilon.

• Svar på tråden One Meal A Day - OMAD. Har du testat?
  • Knotan820

Jag kör omad och brukar hålla mig till ungefär samma tid att äta. Men för mig är det ett måste att äta keto också samtidigt, hög fetthalt, så att blodsockret blir stabil och hungern minskar.

• MellaBella86

Jag körde på det 2021 och gick ner 12 kilo.

Sen fick jag barn men jag började igen och är på vecka 3 och har gått ner strax över 2 kilo. Jag kör Omad ca 3 dagar i veckan.

• Anonym (Afghan)
    MellaBella86 skrev 2024-09-24 10:41:01 följande:

Jag körde på det 2021 och gick ner 12 kilo.

Sen fick jag barn men jag började igen och är på vecka 3 och har gått ner strax över 2 kilo. Jag kör Omad ca 3 dagar i veckan.

Aha, intressant. Tänk om man skulle börja med en dag i veckan, den dagen man är minst aktiv.
  • Anonym (o-m-a-d)

Jag körde det stenhårt i 8 månader men gick bara ner 5 kilo av de minst 15 som jag behöver gå ner.

Orkade inte fortsätta. Fick brist på B-vitamin och järn.

• Anonym (Inget för ätstörda)

Har man, eller har haft en ätstörning så tycker jag att omad verkar trigga det. Följer någon på X/twitter och det är 4 bitar chicken nuggets och en halv dipsås som omad och 10 sockerfria red Bull för att hålla hungern borta och energinivån hög. 

Detta varvat med korta perioder 1-4 dagar av hetsätning där det är glass, godis, tårta, pizza, chips, tequila, red Bull (med socker)+ vodka....Sedan ångest.

Hon började med siktet på en målvikt av 100lbs. Som sen blivit 95, 90 och nu 85. På 165cm. Jag är skeptisk till omad.

• Anonym (o-m-a-d)
    Anonym (Inget för ätstörda) skrev 2024-09-24 14:35:39 följande:

Har man, eller har haft en ätstörning så tycker jag att omad verkar trigga det. Följer någon på X/twitter och det är 4 bitar chicken nuggets och en halv dipsås som omad och 10 sockerfria red Bull för att hålla hungern borta och energinivån hög. 

Detta varvat med korta perioder 1-4 dagar av hetsätning där det är glass, godis, tårta, pizza, chips, tequila, red Bull (med socker)+ vodka....Sedan ångest.

Hon började med siktet på en målvikt av 100lbs. Som sen blivit 95, 90 och nu 85. På 165cm. Jag är skeptisk till omad.

Ingen sorts fasta är rekommenderad för de som lider eller har lidit av ätstörningar.

Tror inte man ska dieta överhuvudtaget om man lidit av det. 

Och nej, man ska självklart inte hetsäta sötsaker eller dricka stora mängder alkohol oavsett om man fastar eller inte. 
Svar på tråden One Meal A Day - OMAD. Har du testat?