• Anonym (Surr)

Vibration inuti kroppen? Stress?

Jag har vad det känns som inre vibrationer i kroppen. Känslan gör mig super stressad och jag har svårt att vara still. Vibrerar oftast i armar, ben men också i magtrakten och upp mot hals/ansikte, kan nästan höra ibland hur det brummar inne i kroppen. Mycket obehaglig känsla. 

Någon som känner igen sig? 
    Kan det röra sig om ångest/stress?

Har tagit massa blodprover samt gjort Mr hjärna. Hade järnbrist men den är bättre nu. 

• Svar på tråden Vibration inuti kroppen? Stress?
  • Anonym (Surr)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2023-04-04 16:32:09 följande:

Jag hade dessa vibrationer i öronen, som muskel-/nervryckningar i trumhinnan, när jag var stressad. Helt fruktansvärt!
    Dessutom hade jag mycket sendrag i fötter och vader. Det var hemskt för nattsömnen blev ju helt förstörd. Blev jätteorolig och gick till läkaren som sa att det var tecken på stark stress som gav spänningar i kroppen på olika sätt.

Hon hade rätt, alla symtom försvann när jag bytte jobb.

Tack så mycket för ditt svar! Jag försöker jobba på stressen men vet inte riktigt hur. Har testat det mesta, medicin, sjukskrivning, motion, terapi osv osv. Men mitt arbete! Kanske den som är boven, trivs inte riktigt som det är idag. Håller mig till halvtid just nu, för att jag faktiskt inte orkar mer än så. Har som en inre stress konstant, hur lugnt jag än tar det. 
  • Anonym (Surr)
    Anonym (Kelli) skrev 2023-04-04 16:47:07 följande:

Tror inte att det är stress. Läkare är bra på att förklara bort allt med stress om man söker. Men vi människor klarar sjukt mycket stress utan att få en massa symtom. Jag hade inre darrningar när jag ovetandes hade borrelia. Trode hela tiden att marken skakade, frågade alla om de inte tycker att marken skakar. Men det var en infektion.

Oj! Men inget märke rent fysiskt på borrelia? Jag har haft borrelia förrut, ganska länge innan det upptäcktes. Dock hade jag den klassiska ringen på huden. Tror inte jag haft fästing sedan dess. Men vid infektion borde inte crp visa det då? För det har jag tagit för ett tag sedan, normalt.
  • Anonym (Surr)
    Anonym (Kelli) skrev 2023-04-04 17:30:08 följande:
    Sänkan blir inte höjd med borrelia. Alla mina värden var perfekta. Jag hade ringen. Fick Kåvepenin 10 dagar men symtomen kvarstod och efter ett tag kom darrningarna och en hel rad andra symtom. Borrelian var inte borta utan jag fick en 21 dagars kur med doxycyklin.
    Vad lurigt! Jag tog bara en omgång antibiotika när jag hade Borrelia. Utslaget försvann, sen tänkte jag inte mer på det. Är först flera år senare jag haft konstiga symtom, aldrig tänkt det skulle ha en koppling. Och ja, läkaren avfärdar allt jag känner som stress och testar antidepressiva på mig men symtom kvarstår. Hur kan man enklast kolla om borrelia kan kvarstå? Vad hade du mer för symtom? 
  • Anonym (Surr)
    Anonym (Kelli) skrev 2023-04-04 17:56:11 följande:
    Huvudvärk, smärtor i låren, lättare domningar i kroppen, pirrningar, flimmer i synfältet, svaghet, svårt att svälja ibland, panikattack-känsla bland folk (har aldrig haft det innan eller efter). Samt fler symtom som jag inte minns nu. Tydligen är testerna dåliga på att tyda om borrelian är aktiv eller genomgången så läkarna får gå på symtom. 
    Men vad obehagligt att läsa. Har flera av dom symtomen. Har bett min läkare om att få träffa neurolog men hon tycker inte det behövs. Har brännande känsla i huden i perioder, mest på benen, blir så öm att jag knappt kan beröra det, samma panikattacker du beskriver, surret i kroppen, har fått problem med ögonen och massa fläckar i synfältet. Kanske bör trycka på om remiss till neurolog.? Blir bara så trött på att vården. Att aldrig känna mig frisk. 
  • Anonym (Surr)
    Anonym (Kelli) skrev 2023-04-05 13:39:07 följande:
    Det är sannolikt besvär från borrelian. Väldigt vanligt att det kommer efter en lång tid när bakterierna spridit sig i kroppen. 
    Men flera år efter? Har förvisso haft besvär många år, men att dom blivit värre. Kan man kolla upp detta med blodprov?
  • Anonym (Surr)
    Anonym (Kelli) skrev 2023-04-05 19:26:18 följande:
    Blodproverna är inte att lita på. Prova, har du tur är det starkt men sannolikt säger läkaren att du har en genomgången infektion. Det finns många borreliagrupper på facebook där jag sökte och fann stöd. Fråga där.
    Tack! Värt att kika på. 
  • Anonym (Surr)
    amby skrev 2023-04-06 07:57:05 följande:

När min sambo levde hade han vibrationer i kroppen när han var inne i maniskt skov. Han kunde inte sitta still eller inte ha något att göra. 
    (Bipolär sjukdom).

Kan tänka mig det maniska skovet ger denna känsla. Den är väldigt stressande och det är svårt att vara still. 
    Beklagar bortgången! 
  • Anonym (Surr)
    hemligemollgan skrev 2023-04-06 08:02:38 följande:

Kan vara stress, men det är inte så att du bor där det finns vindkraft i trakterna? Infraljudet från dessa kan vibrera i kroppen!

Visst finns här massor av dessa där jag bor, dock är det kilometrar dit. 
  • Anonym (Surr)
    Anonym (Kortison) skrev 2023-04-06 12:26:54 följande:

Jag får så ibland när jag äter kortison. Det är fruktansvärt obehagligt! Det kommer främst när jag försöker slappna av och jag kan verkligen känna hur kroppen slår på och av. Jag får också andra typer av stressymptom - jag har svår att sitta still, jag är ständigt på gång och jag får svårt att sova. Mitt är som sagt kortisonutlöst, men stress höjer väl kortisolnivåerna?

Ja det är väldigt obehagligt. Blir ett extra stresspåslag. Jag måste alltid skaka med ett ben såfort jag är still, känner hur det kryper i hela kroppen. Det stämmer som du säger, stress höjer kortisolet. 
  • Anonym (Surr)
    Söderköping skrev 2023-04-15 13:34:40 följande:

Intressant tråd, då jag själva upplevt besvär sedan ca 6 månader tillbaka med en känsla av darrning i kroppen. Det är inte så att jag på något sätt skakar synligt men det känns som en vibration i kroppen. Jag känner av det främst när jag sovit eller vilar, när det först kom var det väldigt obehagligt. Jag trodde att det var en panikattack, men det var nog snarare stress av den obehagliga känslan. Har tagit massa prover, men de hittar ingenting. Jag har inte jobbat sen 6 månader, men upplever samma känsla fortfarande. Nu är jag van så nu blir jag inte lika stressad av den, men det vore skönt att veta vad det beror på och hur jag blir av med det. Kortison-idéen i tråden är intresserant för jag hade börjat med en ny astmaspray ca 1 månad innan det bröt ut. Nu har jag avbrutit den för att se om det hjälper, men samma känsla efter 6 dagar... om någon har mer input så tar jag gärna del av det.

Det är samma för mig, syns inte utanpå. Bara jag som känner hur det skakar inombords. Har tyvärr inga bra svar att ge om vad det kan bero på, men försöker själv komma i kontakt med neurolog för att kunna utreda det. Har också märkt att de dagar jag är mer trött än vanligt, så vibrerar det ännu mer. Väldigt obehaglig känsla. 
  • Anonym (Surr)
    Söderköping skrev 2023-04-17 20:21:49 följande:
    Vi får höra av oss här i tråden om vi kommer till någon insikt 😉 det kan säkert vara stressrelaterat men jag tycker att de borde ha gått över vid det här laget. Känner du något från nacken / huvudet? Jag har också gjort en MR utan anmärkning, men tycker att det känns ibland som att darrkänslans ursprung är där.
    Absolut :) nej inte direkt i huvudet, men ibland i höjd med halsen. Men mest är det armar, ben, mage och bröstkorg. Typ som "nerverna vibrerar". Har börjat känna av i ena foten också sedan ett par dagar, pirrar i foten. Stressrelaterat tänker jag kan ta väldigt lång tid.
  • Anonym (Surr)
    Anonym (Marie) skrev 2023-11-23 07:19:33 följande:

Hej, hur har det gått med inte darrningar och pirr? Jag har precis likadant.

Det är lite bättre. Men kan fortfarande ha dagar där dom känns lite extra. Men absolut bättre än när jag skrev tråden. Hur känns ditt? Vad tror du själv orsaken kan vara? 
  • Anonym (Surr)
    Anonym (Marie) skrev 2023-11-24 06:46:25 följande:

Vad skönt att det går åt rätt håll. Har du gjort något speciellt för att få det bättre? 

Jag har haft det i exakt ett år tillsammans med lite andra symptom och jag känner bara att det sprider sig, det började i ett ben men nu är det båda ben, ryggen, nacken och tungan. Har också gjort massa prover men de hittade bara järnbrist och d vitamin brist, ren mr hjärna och halsrygg. 

Har/hade du också smärta i benen och svårt att få de att slappna av? 

Vissa läkare tror att det är stress andra tror att det kan vara början på något neurologiskt. Jag har svårt att se stressen i mitt liv förutom att jag har två små barn, men det borde man kunna hantera utan att få massa neurologiska problem tänker jag..

Egentligen har jag haft detta i många många år. Men var en period där det var fruktansvärt, det var då jag skrev tråden. Jag var i ett medicinbyte av antidepressiva, men bytte tillbaka och tyckte sedan det lättade lite. Men är inte övertygad om att just det är orsaken, för som jag skrev började detta innan dess. 

Jag hade också järnbrist och något sänkt D vitamin.

Mina ben är jätte jobbiga i perioder. Känns som det pirrar inne i benen, svårt att hålla dom stilla, har också känt av smärtor punktvis. 

Jag var hos neurolog för ca 5 år sedan pga vissa av symtomen. Då hittade dom inget. Då tyckte neurologen att jag skulle komma tillbaka om det blev värre. Ska snart till neurolog igen (inom någon vecka blir jag kallad), så ska se då om de finner något avvikande.
    Har liksom du lite andra symtom också, så känner att det är värt att kolla det igen.
    Finner de inget nu, får jag nog inse att stress (även undermedveten sådan) kan ställa till det rent fysiskt.

Vad för andra symtom har du?
  • Anonym (Surr)
    Anonym (Marie) skrev 2023-12-06 15:54:28 följande:

Det känns tryggt att det ändå inte förvärrats under fem år. 

Jag har precis som du jobbigt med benen, det började med det ena benet men nu är det båda benen men mer på det ena. Det pirrar, surrar, vibrerar extremt i hela benen och ofta rycker musklerna på olika sätt. Ett tag kändes det som att musklerna kokade konstant.

Jag har även smärta i knät och armbågen som strålar ut i arm och ben, spända muskler som har svårt att slappna av, stel, pirr i tunga och svårt att uttala s, jobbigt att svälja, rethosta, ensidig svaghet, trött, ensidig hörselnedsättning  Ja listan är lång och tyvärr går det inte åt rätt håll, jag har inte märkt av någon förbättring det senaste året. 

Husläkaren skickade remiss till neurolog men de tog inte emot mig då jag redan gjort mr hjärna som inte visade något. Det tar ju extremt på psyket när läkarna inte har svar och neurologen inte vill träffa mig. Inga roliga symptom att leva med, tankarna om dagarna går till 90% åt att tänka på allt som sker i kroppen.

Har du blivit något klokare på symptomen du har?

Jag var faktiskt hos neurolog i förrgår. 
    De tog emotionella mig trots att jag gjort Mr hjärna. Det var skönt att få hand input om vad som pågår i min kropp. Han sa att det inte är neurologiskt!! Däremot verkade han ganska säker på att jag har fibromyalgi. 
    Han sa att dessa symtom som vibrerar, pirrar osv också är symtom på det. Han tryckte på olika punkter och alla gjorde extremt ont. Så han ville att min husläkare ska remittera mig vidare för utredning om just Fibromyalgi.

Du skrev du har viss smärta. Kan det vara fibromyalgi hos dig tro?
  • Anonym (Surr)
    Anonym (Marie) skrev 2023-12-11 16:20:25 följande:

Bra att du får en ordentlig utredning. 

Jag har svårt att se att mitt skulle vara fibro, jag är inte alls känslig för beröring, tvärtom känns benen bättre när de utsätts för tryck och massage. Men ingenting är omöjligt. 

Tidigare diskussion om borrelia är intressant, jag hade nämligen IgG positiv vid blodprov för borrelia, men då avfärdades borrelia då IgM var negativ.

Du får gärna uppdatera hur det går för dig med att få en diagnos.

Jag har också något svårt att se att det skulle vara fibro. Har inte smärtor så ofta som jag läst att de med fibromyalgi brukar ha.
    Jag är liksom dig sådan som klarar tryck och hård massage osv. 
    Dock sa ändå neurologen att allt annat jag beskriver är typiskt fibromyalgi. Och alla punkter han tryckte på vid besöket gjorde väldigt ont. 

Intressant du nämner borrelia. Jag trodde ett tag att det kunde röra sig om det. Jag har haft borrelia, men för väldigt länge sedan. Så valde att beställa hem prover för detta men både IGg och IgM var då negativa.
    Men tror absolut dessa symtom kan ha med det att göra. Kanske för din del? 

Sen är det väl också så att kroppen känns ? Ibland finner man ingen orsak. Tänker att vissa, bland annat jag är väldigt känslig och känner minsta lilla i kroppen..kanske sådant andra sollar bort. 

Uppdaterar när jag varit på nästa besök, när det nu kan tänkas bli. 
  • Anonym (Surr)
    Anonym (Marie) skrev 2023-12-22 15:07:49 följande:

Ja det är inte omöjligt, skulle kunna vara fibro, för visst är dina symptom symmetriska? Det är eller har inte  varit endast ensidigt? 

Jag var förbi min husläkare då jag faktiskt börjar misstänka att det skulle kunna vara neuroborrelios, men hon kunde inte göra något sa hon då neurologen inte ville ta emot mig.. man blir så frustrerad. Man vill ju kunna få en ordentlig utredning innan de slänger på oss att symptomen är orsakade av stress. 

Ja jag är också en sån person som känner efter men tänker att vi känner vår kropp tillräckligt för att veta att det är något som inte stämmer, och jag blir tokig på att läkarna inte kan/orkar ta reda på vad orsaken kan vara.

Hoppas du får en ordentlig utredning och svar på alla frågor! Återkom gärna om du får tillbaka något från vården, intressant att höra hur det går för dig. Kanske kan stilla min oro lite också:)

Rekommenderar dig att ta kontakt med Neurolog via Medicheck. Jag gjorde det när jag ville kolla upp ang min Borrelia . Hade videosamtal med en Neurolog m.m. Dom kan hjälpa dig vidare. Kolla upp det! 

Precis, det är inte enbart ensidigt. 

Uppdaterar så fort jag vet något nytt :)
  • Anonym (Surr)
    Söderköping skrev 2024-08-04 21:12:15 följande:

Hej på er, hur har det gått för er? Jag har fortfarande samma darriga känsla i kroppen, speciellt på mornarna när jag precis vaknar. En darrig, elektrisk känsla ui hela kroppen, ut i armar och ben. Jag känner hur det brummar i kroppen, utan att det synas. När jag är uppe och kommit igång så lider jag inte särskilt mycket av det.

Har fortfarande samma. Just som du nämner, på morgonen. Kan också känna av det när jag ska försöka sova. Brummar i hela kroppen. Men hittas ingen orsak till det så har väl i princip accepterat det. 
Svar på tråden Vibration inuti kroppen? Stress?