Anonym (Fia) skrev 2023-04-04 13:05:31 följande:
Det låter som att din nya dejt kan ha känt varningssignaler från dig, att ditt sätt signalerar röda flaggor och därför väljer att kontakta ditt ex. Kan det vara så?
Jag vet inte varför man annars kontaktar någons ex. Ver du varför annars?
Jag tror att ditt ex (som du kallar henne, trots att ni 'inte var ihop" bara hon som trodde det... Det säger något om dig, din mognadsgrad och brist på empati, och gissningsvis tendenser att manipulera omgivningen för att få det du vill) vill varna andra för att de ska slippa bli utsatta för psykisk misshandel som hon blev.
Der är inte tecken på att hon är labil. Du har garanterat påverkat hennes mentala status negativt (hur känns det när du tänker på det, att du sannolikt gör människor mentalt instabila?) genom att manipulera henne och bedra osv. Ingen vettig människa skulle tala väl om en sådan som du, efter det du sannolikt utsatt henne för. Hon verkar agera rimligt. Ta ansvar för ditt agerande. Inse att du skadar människor och sluta tycka synd om dig själv.
Vad du förmodligen inte inser är att om du skulle bli utsatt för samma manipulation (det är inte svårt att ljuga eller bedra, det är inte ett tecken på att du är smart, det är bara äckligt beteende) så skulle du också visa emotionella och mentala tecken på att din värld gungar. Den enda skillnaden är att en sund människa GÖR inte så mot en annan person. Förstår du? Det är ett val, ett etiskt val som en sund människa skulle göra pga av en inre kompass som säger vad som är rätt och fel. Du har säkert kompassen, men saknar empati som gör att du skiter i hur ditt agerande skadar andra.
Det är det som gör att man benämner människor som narcissistisk personlighetsstörning, psykopat (än mer negativt) och ibland kan det kopplas till våldsamma tendenser som resulterar i fysisk.misshandel. men visste du att en person som utsatts för psykisk misshandel är efteråt lika skadade mentalt som den som blivit fysiskt misshandlad? Och att det kan leda till både fysik och mental ohälsa. Det du gör är inte bättre, det är inte straffbart (än) men lika illa.
Det betyder att du ska ha en enorm otur om du råkar på någon som är lika manipulativ som du verkar vara. Men jag hoppas att du blir utsatt för något likande.
Så när du tänker på dig själv. Sluta tänk på dig själv som någon mästare, du är vad många människor i dagligt tal skulle kalla "helt jävla störd" som skadar en annan människa och sen inte tycker att det kräver självrannsakan eller bot. Du låter väldigt obehaglig i dina resonemang.
Är du narcissistisk så har du dessutom ett starkt pendlande självförtroende (och sämst självkänsla alla kategorier) där dalen, den låga delen, är extremt låg och resulterar i behovet till självförhärligande. Om du också känner igen dig l oförmåga att be om ursäkt så är det också en pinne till I vad som kännetecknar en narcissist.
Nu säger jag inte att du är en narcissist. Jag gsäger vara vad jag känner inför vad du hitills har skrivit och lite referenser så att du kan fundera lite kring hur du ser på dig själv.
Är det mitt ex som är inne och skriver som anonym tro? Det var ganska genomskinligt