• Anonym (Juridikstuderande)

Vad händer om mamman inte vill uppge tidigare utpekad pappa i faderskapsutredning?

Vilken talan har mannen i en pågående faderskapsutredning vid följande scenario? Mamman uppger EJ den man som hon tidigare kontaktat och utpekat som pappa. Vad händer då? Mannen har själv varit i kontakt med familjerätten och talat om att han blivit utpekad som pappan och vill göra dna-test. Finns även flera andra personer på bådas sidor som känner till att mannen har blivit utpekad. Hur länge kan mamman undanhålla att hon vet vem som är fadern som redan blivit utpekad innan familjerätten ev tar till åtgärden att upphämta uppgifter från utomstående och då välja att företräda barnet och fastställa faderskapet via dna-test och dom? 

• Svar på tråden Vad händer om mamman inte vill uppge tidigare utpekad pappa i faderskapsutredning?
  • Anonym (Ok)

Juridikstuderande? Är det inte bättre du diskuterar detta med dina kurskamrater?

Varför vill du inte samarbeta? Vad vinner du på att förhala processen?

• fornminne

Precis, varför frågar du inte dina lärare eller kursare, i stället för att fråga här.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Som jag har skrivit tidigare. Mamman måste inte berätta något alls eller godkänna något alls. Men om barnet saknar känd far, och en potentiell pappa hör av sig till myndigheterna och verkar trovärdig, kan barnet DNA-testas även utan mammans godkännande. Hur lång tid det tar får du fråga myndigheterna om. Jag gissar att mamman kan förhala några månader, men inte längre än så. 

Jag antar att det är samma person som frågar som för några veckor sen. Varför frågar du om detta igen? Är du orolig att förlora vårdnad eller föräldradagar? Det kommer inte att hända. När faderskap är fastställt har barnet rätt till umgänge med sin pappa, om pappan vill det. Men det sker i små doser i början. Vill pappan ha halva vårdnaden måste han gå till domstol, och mamman kommer att förbli boendeförälder tills barnet är äldre. Småbarn ska inte ha växelvis boende.

Jag frågar här för att få ett svar vad som gäller juridiskt. Behöver alltså inga värderingar här angående mammans agerande över huvud taget. 

• Anonym (Samma)
    Anonym (Juridikstuderande) skrev 2023-04-04 08:12:01 följande:

Jag frågar här för att få ett svar vad som gäller juridiskt. Behöver alltså inga värderingar här angående mammans agerande över huvud taget. 

Vad säger din läare och kursare? Vilka rättsfall och litteratur har du i ämnet?

OK TS, men är det verkligen så svårt att ta reda på att du måste fråga här igen? Varför ringer du inte berörd myndighet och frågar?

Har varken lärare eller kurskamrater att fråga har studerat själv genom att leta runt vad som verkar gälla i lagtexter och ringt myndigheter och jurister men ingen tycks veta riktigt. Funderar på om jag skulle valt Superman som signatur istället? För då hade jag ju haft superkrafter, kunnat flyga och haft röntgensyn.

Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-04-04 08:41:22 följande:

OK TS, men är det verkligen så svårt att ta reda på att du måste fråga här igen? Varför ringer du inte berörd myndighet och frågar?

Första gången jag frågar här. Men finns det tidigare trådar här som jag inte lyckats hitta som ger svar på frågan så tipsa gärna! Annars får jag ?studera? vidare.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Juridikstuderande) skrev 2023-04-04 08:46:34 följande:

Har varken lärare eller kurskamrater att fråga har studerat själv genom att leta runt vad som verkar gälla i lagtexter och ringt myndigheter och jurister men ingen tycks veta riktigt. Funderar på om jag skulle valt Superman som signatur istället? För då hade jag ju haft superkrafter, kunnat flyga och haft röntgensyn.

Skriver du "Juridikstuderande" är det lätt att felaktig tro att du läser på juridikprogrammet eller någon kurs.

Är det du ssom startade en likandne frågeställning för ett litet tag sen?

Att ingen vet kanske beror på att det inte går att säga hur lång tid det tar? Kan säkert variera från fall till fall. 
    Finns inga liknande fall du kan kolla upp? 

Anonym (Samma) skrev 2023-04-04 08:51:34 följande:
    Skriver du "Juridikstuderande" är det lätt att felaktig tro att du läser på juridikprogrammet eller någon kurs.

Är det du ssom startade en likandne frågeställning för ett litet tag sen?
    Ursäkta skulle valt Superman som nick istället. Var lite ironi. Går inte att ändra nu tyvärr. Den andra tråden verkar ju vara ett liknande fall så ska läsa där. 
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-04-04 09:27:55 följande:

Att ingen vet kanske beror på att det inte går att säga hur lång tid det tar? Kan säkert variera från fall till fall. 
    Finns inga liknande fall du kan kolla upp? 

Var kan man i så fall söka på liknande fall? Letat via juristsajter men kanske finns på annat ställe? Den andra tråden gav vissa svar om det nu stämmer att det kan ta upp till ett år innan familjerätten använder sig av utomstående källor. Ifall mamman inte vill uppge. 

/Superman

• Anonym (....)
    Anonym (Juridikstuderande) skrev 2023-04-04 11:27:52 följande:

Var kan man i så fall söka på liknande fall? Letat via juristsajter men kanske finns på annat ställe? Den andra tråden gav vissa svar om det nu stämmer att det kan ta upp till ett år innan familjerätten använder sig av utomstående källor. Ifall mamman inte vill uppge. 

/Superman

Faderskapsutredning startas senast på dag 15 efter förlossningen och får ga max ett år. Så om det redan finns en utpekad pappa och denne har varit i kontakt med familjerätten så går det fort att få till ett dna-test utan att mamman vill medverka. 
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Juridikstuderande) skrev 2023-04-04 11:27:52 följande:

/Superman

I ovanstående fall, max ett par månader då det finns en möjlig pappa.
  • LFF
    Anonym (Juridikstuderande) skrev 2023-04-05 07:05:35 följande:
    Den tråden handlar om barn som dött? I alla fall i slutet. Inte orkat läsa den enormt långa tråden. 
    Eh, nej, vilket du ser om du läser TS inlägg. Men sammanfattningen är: TS har pekats ut som pappa till ett kommande barn. Han får panik då han är ung och har till en början ingen kontakt med den blivande mamman. Han tar till sig att kontakta familjeenheten för att ta reda på hur han kan få veta om det är hans barn och uppger att mamman pekat ut honom som pappa. Han tar kontakt med mamman som är sur över att han varit tyst. Barnet föds, han får veta det via vänner. Test har ännu ej gjorts enligt sista uppdatering av TS som då undrar hur lång tid en utredning får ta. 

Till LFF: Tråden var över 100 sidor lång. Och du skrev slutet så det var där jag läste. Inte följt eller läst hela den tråden bara några sidor på slutet. Med din sammanfattning ja då kan det möjligen se ut som ett liknande scenario. Kanske inte helt osannolikt att det finns flera liknande fall. Hur många utredningar om faderskap sker det i Sverige varje år? Ingen aning. Finns även väldigt olika orsaker till varför någon vill veta vad som gäller juridiskt. Så om det finns en liknande frågeställning men från ett annat perspektiv då får man inte ställa en fråga här eller vad tänker du? 

Svar på tråden Vad händer om mamman inte vill uppge tidigare utpekad pappa i faderskapsutredning?