HSP- Hur märks det hos dig?
Jag reagerar ofta starkt på sådant som många andra tar med en axelryckning. När andra bara blir arga blir jag fruktansvärt, explosivt ilsken. När jag var yngre kunde jag ibland vilja gå ut och bruka våld mot någon för att jag inte kunde kontrollera min ilska och upprördhet. Idag har jag mediciner som dämpar det där. Jag blir lätt besviken, ledsen och känner mig orättvist behandlad när folk inte bemöter mig på ett adekvat sätt, dvs när jag visar mig vänlig och tillmötesgående, men den jag pratar med mest är sur och helst vill ignorera en. Det gör att jag känner att det är något fel på mig, när den personen kanske bara hade en dålig dag eller dålig dagsform.
Jag kan gråta floder när jag är riktigt ledsen och sorgsen över något, och ibland är det som om tårarna aldrig vill ta slut.
Det har för mig varit väldigt jobbigt att leva med den här känsligheten. Det positiva är väl att när jag väl är glad och trivs med livet så gör jag det nog desto mer än många andra. Kan ofta bli euforisk i sådana perioder, och känna att allt är lättare än vanligt.
Innan använde jag alkohol för att dämpa känsligheten, men det var verkligen fel metod. Idag har jag bra mediciner som hjälper, och en bra kontakt på psykiatrin.