Anonym (R) skrev 2023-04-10 11:35:03 följande:
När man läser alla punkter på en HSP-sajt, stämmer samtliga in på en person med AST som också kämpar med att ha en "utifrån-blick" på sig själv, och missbedömer sin förmåga att läsa av andra. Därav alla fraser om att inte orka ge till andra, förklarande fraser om HSP om att såra. Istället för att tänka i banor av autism och hitta strategier för att navigera är det ett pity-party utan dess like och "personlighetstypen" beskrivs som långt mer dysfunktionell och statisk än någon med AST.
HSP-tanten har lagt krokben för många med AST som inte kommer vidare till utredning, antingen genom "självkategorisering", eller att föräldrar fastnat i HSP-bilden och hindrat barnets utredning. Det sista är mest sorgligt.
Ja, det är ju synd om det har blivit så, för det var aldrig hennes mening, HSP är ingen funktionsnedsättning. Jag har läst hennes böcker och de stämmer in på mig. Jag har ingen autism. Men jag tror att HSP och autism hänger ihop genetiskt, liksom hög intelligens. Det har ju autismforskarna kommit fram till att de gener som finns i högintelligenta familjer är samma som i de familjer där det förekommer autism.