HSP- Hur märks det hos dig?
Har du något barndomstrauma som gör att du blir osäker och ständigt gör stora ansträngningar för att läsa av andras humör för att förebygga obehag?
Har du något barndomstrauma som gör att du blir osäker och ständigt gör stora ansträngningar för att läsa av andras humör för att förebygga obehag?
Jag ser det inte som ett försök att trycka ned mig.
Jag har varit med om en hel del som gjort min barndom otrygg. Så visst är det fullt möjligt att jag läser av andra för att anpassa mig eller för att undvika konflikter i viss mån.
Men först och främst var jag nyfiken på hur detta ter sig hos andra 🙂
Jag blir bara jävligt trött på att höra att man varit med om ett trauma för att man har de egenskaper man har som hsp.
Dessa egenskaper har sin plats i evolutionen och utan dem hade artens överlevnad varit betydligt sämre.
HSP är ingen diagnos. Det är viktiga förmågor som räddat livet på massvis av människor som inte har samma förmågor.
Sen menar jag inte att egenskaperna är bättre än andra. Det är mångfalden som gjort oss framgångsrika som art.
Det är helt ok att tro som du, att hsp inte finns och att allt beror på trauma. Men det är inte det tråden handlar om och därför blir det lite tröttsamt när det kommer en besserwisser och kallar folk känsliga och traumatiserade.
Sensitivity är dåligt översatt till högkänslig. Det ligger väl bra i munnen men det anspelar på svaghet när det i själva verket handlar om hög sensorisk mottagning.
Saknar man den förmågan så förstår jag att man skyller det här på klena nerver eller känslighet. Mitt råd till dig är att alltid förutsätta att du inte förstår eller ser hela bilden.
Nej du kan omöjligen förstå om du inte fungerar på det sättet. Det handlar inte om att tycka olika.
Läs inlägget efter ditt, från Salto, så får du en inblic i vad det handlar om. Att tro att sådana egenskaper är grundade i trauman blir skrattretande och förolämpande. Tänk att vi kom tillbaka dit där allt började?
Jag har varit inne på det innan men jag får upprepa mig: hade inte människor haft de här egenskaperna hade arten inte överlevt. Precis som att arten inte överlevt utan er som är blinda för informationen runt omkring er.
Jag förstår att detta låter som förolämpningar men jag vet inte hur jag ska skriva det. Det finns fler risktagare, ni utan hsp, eftersom ni dör som flugor. Man säger att förhållandet är 80/20. Precis som att det föds fler killar så föds det fler risktagare som jag kallar det.
Titta runt omkring dig. De som tydligt inte är hsp. Hade dem överlevt på savannen Utan modern teknologi?
De har ofta benbrott, sårinfektioner och en massa annat i bagaget. Men utan dessa hjältar hade vi inte varit där vi är idag. Det är därför jag säger att allt har en funktion. Alla olika variabler behövs. Det är så uppenbart att livet hänger på mångfald. Annars hade alla haft samma allergier och fobier.
Men fortsätt du tror att alla föddes likadan och endast formades av saker den varit med om.
I ditt fall har du en hel del trauma i bagaget och jag förstår att du drar de slutsatser du gör.
Det är mycket möjligt att din högkänslighet förstärker upplevelsen av traumat och dessa kvarlämningar.
Men jag tror inte som R att hsp kommer sig av trauma.
Eftersom jag saknar trauma men är rejält högkänslig.
Jag läste bok om ptsd för ett tag sen. Tyvärr minns jag inte vad den hette men jag tror att det kanske är där du bör söka information. Man tänker sig att man får ptsd av krig och liknande men det är faktiskt betydligt enklare. Vi reagerar väldigt olika på trauman och är man då född med hsp så är det nog troligt att effekten blir större.