Ellika123 skrev 2023-04-15 18:18:22 följande:
Ja precis, bara att vänta och se :)
Jag tillhör Region Västerbotten.
Märkligt att det inte stod något värde alls.. Har du fått svar från din läkare/gyn?
Förra cykeln tog jag blodprov på cd 23 eftersom ordinationen är att jag ska ta blodprovet på cd 23-25. Det visade negativt (värdet låg på 7). Men eftersom jag fick positivt lh-test på cd 20 så kom jag och min läkare överens om att jag skulle ta ett nytt test på cd 27. Det visade också negativt, värdet var 12. Så en ökning hade skett, men alla värden under 28 bedöms som att ägglossning inte skett. Så med det i bagaget så blir jag naturligtvis orolig att mina positiva lh-test denna cykel också bara kommer vara en så kallad falsk förhoppning om att ägglossning skett och att något ägg egentligen aldrig lossnat.. Men det ger inget att oroa sig, utan det är bara att hoppas att det funkade denna gång och sen ta nya tag om det inte gjorde det :)
Så mitt tips till dig är att du meddelar din läkare om dina positiva lh-tester och frågar om du ska ta blodprovet 7-9 dagar efter det. För om du tar det för tätt inpå så kommer det ju visa felaktigt svar tänker jag.. :/
Till svar fick jag att invänta brev med provsvar och i brevet stod de knappt något. Stod bara att jag inte hade haft ägglossning och skulle börja med dubbel dos Letrozol vid nästa menscykel. Får kanske lägga på ett krut och försöka förklara att jag vill veta värdet på provsvaret, vilket jag tycker borde va självklart från en läkare men men.
Tack ska göra så denna gång! :) väntar fortfarande på att mensen ska försvinna är bara på cd 7 så tänkte börja LH testa snart ifall ägglossningen helt plötsligt kommer tidigt denna gång, man vet ju aldrig.
Förstår de känns oroligt med positiva lh tester när man får sådana värden på provsvaren
men jag hoppas det är din tur nu! Hur länge har ni försökt?