Inlägg från: Ellika123 |Visa alla inlägg
  • Ellika123

Letrozol 2023

Angelita86 skrev 2023-03-30 19:30:49 följande:
    Letrozol 2023
    Nån som vill följas åt? 🙈
    Jag ska påbörja min andra omgång Letrozol, första gången fick jag börja med dubbeldos i 5 dagar men nu ska jag köra dubbeldos i 10 dagar? någon som kört 10 dagar istället för 5 dagar? 
    Jag följer gärna! Jag påbörjade min andra omgång Letrozol 3/4 och åt dubbeldos i 5 dagar. Förra cykeln åt jag enkeldos och fick positivt ägglossningstest på cykeldag 19, så nu testar jag från och med cykeldag 8 ifall ägglossning skulle ske tidigare denna cykel.

Jag har ingen erfarenhet av att köra 10 dagar i stället för 5. Av nyfikenhet, får jag fråga varför du fick ordinerat att köra 10 dagar i stället?  
  • Ellika123
    Rödluvan93 skrev 2023-04-11 17:29:01 följande:

Har också påbörjat min andra omgång med Letrozol. Denna gången kör vi dubbeldos. Påbörjade faktiskt den idag 11/4. Började med enkel som inte gav någon ägglossning enligt blodprov som skickades in trots positivt ägglossningstest cykeldag 20 (första gången jag får så sen ägglossning).

Men vi kör också bara 5 dagar så inte hört talas om 10 faktiskt.

Har ni möjligtvis fått spola äggledarna inför era Letrozol behandlingar?

Kul att du hakar på! Din och min beskrivning låter väldigt lik. Jag tog enkeldos förra cykeln och fick positivt ägglossningstest på cd 19, men blodprov som togs en vecka efter cd 19 visade att ägglossning inte skett (progesteronvärdet var 13, enligt min läkare ska värdet vara >28 för att påvisa att ägglossning skett  ). Så denna cykel ökade vi dosen till dubbeldos, på läkarens ordination. 

Enligt mina googlingar så har jag förstått att många får ägglossning senare i cykeln när man tar Letrozol. Så du och jag verkar ju vara en av dem, i alla fall om vi ska utgå ifrån ägglossningstesterna vi gjort.

Jag började kur 2 den 1/4, så nu testar jag med LH-test varje dag för att följa hur det ser ut och hoppas på att få både positivt ägglossningstest, positivt blodprov och i slutändan positivt gravtest. Men försöker också intala mig själv att jag/vi måste vara förberedda på att de tyst tid.

Jag har ingen erfarenhet av att spola äggledarna. Har du fått det rekommenderat för dig?

• Ellika123

Svar till Rödluvan93 (citeraknappen vägrade fungera..):

Väldigt kul att vi ligger så lika, känns skönt att vi kan stötta varandra i detta.

Jag fick positivt lh-test (både rfsu och clear blue) i förrgår 13/4, testade kl 16 och kl 22. Testade mig igen kl 15 igår och då var de negativa igen. Så även om det är omöjligt att veta om det faktiskt blev en ägglossning, så är det ju en indikation på att kroppen förberedde sig på ägglossning och om ägglossning skedde, så skedde den mellan kl 22 13/4 och kl 15 14/4. Vi fick till det den 12/4, 13/4 och 14/4, så det är bara att hoppas på det bästa. Mailade min läkare idag och frågade om hon bedömde att jag ska ta blodprovet på fredag 21/4 (en vecka efter potentiell ägglossning utifrån lh-testerna) eller på måndag 24/4, får se vad hon svarar och vad blodprovet visar. För min Region har också så regel att inget vul görs vid letreozolstimulering, utan det är endast blodprov som används för att se om ägglossning skett..

Underligt att du inte fick veta värdet på progestoronet. Men har du kollat dina journalanteckningar? Där står alla mina provsvar med värden i varje fall. Så om det inte står där så tycker jag verkligen du ska efterfråga att få veta det på annat vis.

• Ellika123

Kul att vi är så många nu som följs åt i detta! Vi får se detta som ett bra forum att följa, stötta och bolla saker med varandra tänker jagGlad

• Ellika123
    Rödluvan93 skrev 2023-04-15 17:17:39 följande:

Svar till Ellika123:
    (Kommer heller inte åt citat knappen)

Spännande! Då är det blodprov och invänta bim för dig. Håller tummarna för dig! :)

Vilken region tillhör du? Tillhör själv västra götaland.

I min journal på 1177 stod det bara "visar inte ovulationsvärde" vet inte om jag lämnade blodprov för tidigt eller om de var så illa att de inte gick att läsa av alls? Vi får väl se denna gång. Känns dumt att dom rekommenderar blodprov cd 21-23 när jag får så sent utslag på LH stickan nu när jag går på Letrozol.

Ja precis, bara att vänta och se :) 

Jag tillhör Region Västerbotten.

Märkligt att det inte stod något värde alls.. Har du fått svar från din läkare/gyn?

Förra cykeln tog jag blodprov på cd 23 eftersom ordinationen är att jag ska ta blodprovet på cd 23-25. Det visade negativt (värdet låg på 7).  Men eftersom jag fick positivt lh-test på cd 20 så kom jag och min läkare överens om att jag skulle ta ett nytt test på cd 27. Det visade också negativt, värdet var 12. Så en ökning hade skett, men alla värden under 28 bedöms som att ägglossning inte skett. Så med det i bagaget så blir jag naturligtvis orolig att mina positiva lh-test denna cykel också bara kommer vara en så kallad falsk förhoppning om att ägglossning skett och att något ägg egentligen aldrig lossnat.. Men det ger inget att oroa sig, utan det är bara att hoppas att det funkade denna gång och sen ta nya tag om det inte gjorde det :) 

Så mitt tips till dig är att du meddelar din läkare om dina positiva lh-tester och frågar om du ska ta blodprovet 7-9 dagar efter det. För om du tar det för tätt inpå så kommer det ju visa felaktigt svar tänker jag.. :/ 
  • Ellika123
    barnlängtan2021 skrev 2023-04-18 14:39:52 följande:

Var på VUL idag och vi fick se ett litet hjärta slå i vecka 8+1. Så himla skönt men efter 12 omgångar med letrozol så stannar jag kvar i gruppen om någon har frågor eller så 😍

Men wow! Stort stort grattis! Oerhört glad för din/er skull!!
Svar på tråden Letrozol 2023