• Anonym (ts)

    Anmäla lärare eller skola?

    Om man tycker att skolan, eller framförallt en viss lärare, inte är kompetent nog att hantera barn med funktionsnedsättning i en klass, var vänder man sig då? Kan man anmäla en specifik lärare till huvudmannen eller är det bara skolan som helhet? Rektorn har varit med på ett möte med läraren men då försökte jag vara lite diplomatisk så hon har nog inte hela bilden klar för sig. Nu har det hänt mer saker så mitt tålamod med den här personen är slut.

    Jag vill inte skriva mycket detaljer men det rör sig inte om ett barn som stör klassen, utan har andra svårigheter.

  • Svar på tråden Anmäla lärare eller skola?
  • Anonym (Ms Apple)

    Du tar det med huvudman först, och ber om att få ut mötesanteckningarna och handlingsplanen efter att ni pratat.
    Följs det inte upp kan du gå steget över rektor (utbildningsnämnd), sen är nästa steg skolinspektionen.

  • Anonym (111)

    Du kontaktar givetvis rektor först och kompletterar med sådan som inte kom upp på det mötet. Varför sa du inte allt du ville på mötet som var? 
    Jag gissar att rektorn och läraren har pratat mer om det efter ert möte, men du behöver ta reda på vad, och hur de tänker att det ska hanteras framöver.

    Har det nu tillstött nya saker kan du begära att ni ska ha möte där även EHT-personal ingå, tex spec.ped. Denne kan då tex få i uppgift att stötta  läraren i hur den kan tänka och göra för att det ska fungera bättre. 
    Ni ser också till att boka ett uppföljningsmöte om tex 3-4 veckor, innan ni avslutar det mötet, så att alla vet. 

    Om det ändå inte blir bättre, då kan man börja tänka på skolinspektionen .

  • AndreaBD

    Det är rektorn du ska vända dig till. Det var ett misstag att inte säga som det är när ni väl hade möte med rektorn och läraren. Rätta till det nu och skriv ner det exakt och skicka till rektorn. Att gå till en högre instans utan att rektorn har fått veta hur det är - det vore verkligen inte bra. 

    Och nej, det finns ingen möjlighet att anmäla en enskild lärare till högre instans, det är rektorns bord.  Det vore väldigt oschysst också, efter att ni inte har sagt hur det verkligen är, och inte tagit upp det som har hänt senast heller. 

  • AndreaBD

    Huvudman till en kommunal skola är kommunen. De är inte intresserade av vad någon enskild lärare gör, det är upp till rektorn. Samma sak med skolinspektionen. De tittar på om hela skolan fungerar som den ska, problem med enskilda personal lämnar de också till rektorn. Möjligtvis kan man då anmäla skolan för att inte hantera barn med särskilda behov som de borde.  Men som sagt, rektorn måste ju få all information först och ha möjlighet att agera.

  • Anonym (ts)

    Okej. Jag får vända mig till rektorn igen. Att jag höll igen lite på mötet vi hade var för att jag trodde att vi kom fram till saker som skulle förbättra situationen för barnet och då kändes det fel att dra upp hur det varit tidigare och vad som inte funkat. Man vill ju vara konstruktiv och ha en god dialog. Barnet tjänar ju knappast på att läraren blir sur på mig. Samtidigt känner jag allt tydligare att hon inte alls har den kompetens eller personlighet som behövs. Fel person på fel plats 

  • AndreaBD
    Anonym (ts) skrev 2023-03-29 11:22:41 följande:

    Okej. Jag får vända mig till rektorn igen. Att jag höll igen lite på mötet vi hade var för att jag trodde att vi kom fram till saker som skulle förbättra situationen för barnet och då kändes det fel att dra upp hur det varit tidigare och vad som inte funkat. Man vill ju vara konstruktiv och ha en god dialog. Barnet tjänar ju knappast på att läraren blir sur på mig. Samtidigt känner jag allt tydligare att hon inte alls har den kompetens eller personlighet som behövs. Fel person på fel plats 


    Kom dock ihåg att du inte kan kräva att rektorn byter ut personal pga att ditt barn inte gillar hennes personlighet. I alla fall om det handlar om läraren. Då gäller det ju inte bara ditt barn utan resten av klassen också. Om det däremot är en resurs som ska hjälpa ditt barn specifikt, då kan man höra om det inte går att stuva om lite. Om man skulle gå efter om något barn inte gillar läraren, så skulle man inte kunna ha någon lärare. Och lärarna måste ju också ha en anställningstrygghet. Arbetsmiljön är ju redan usel. 
  • Anonym (Proffessionalitet)

    Att bemöta elever på ett särskilt sätt ligger i ens proffessionalitet. Det har inget med personlighet att göra. Fast det är ju bra, det betyder att läraren kan lära sig det, att bemöta barnet på ett annat sätt. Förutsatt att detta inte går utöver andra elever eller är märkliga krav brukar man kunna göra mycket. Jag hade exempelvis en vårdnadshavare som ansåg att jag inte fick ha kläder i en viss färg för att barnet ogillade färgen - vilket var orimligt, det var dessutom en ?vanlig färg? och kläderna var i övrigt rimliga kontorskläder.


    Du går först till rektorn på nytt. Har man haft ett EVM ska det ju alltid följas upp också, hade ni inget skrivet om uppföljning?

  • Anonym (Frida)

    Du ska vända dig till rektorn för att prata om ditt barns behov och på vilket sätt ditt barn behöver hjälp. Om ditt barn har en funktionsnedsättning och läraren inte har kompetens att hjälpa hen kanske det finns något alternativ som passar bättre, typ SU-grupp? Det kan du också diskutera med läraren.

  • Anonym (ts)
    AndreaBD skrev 2023-03-29 11:40:45 följande:
    Kom dock ihåg att du inte kan kräva att rektorn byter ut personal pga att ditt barn inte gillar hennes personlighet. I alla fall om det handlar om läraren. Då gäller det ju inte bara ditt barn utan resten av klassen också. Om det däremot är en resurs som ska hjälpa ditt barn specifikt, då kan man höra om det inte går att stuva om lite. Om man skulle gå efter om något barn inte gillar läraren, så skulle man inte kunna ha någon lärare. Och lärarna måste ju också ha en anställningstrygghet. Arbetsmiljön är ju redan usel. 
    Jag förstår det och kommer inte kräva att hon sägs uppc men hon behöver stöd och kompetensutveckling. Jag har varit med i hennes klass. Hon är skrikig, byter instruktioner mitt i en lektion, håller sig inte till rutiner mm. För mitt barn funkar det inte alls, han zonar bara ut, och det är nog rätt illa även för de normtypiska barnen. Kan inte hon hålla ordning måste de ju tillsätta resurser.
  • Anonym (Hum)
    Anonym (Ms Apple) skrev 2023-03-29 08:14:09 följande:

    Du tar det med huvudman först, och ber om att få ut mötesanteckningarna och handlingsplanen efter att ni pratat.
    Följs det inte upp kan du gå steget över rektor (utbildningsnämnd), sen är nästa steg skolinspektionen.


    Fast huvudman är kommunen. Bara så du vet.
  • AndreaBD
    Anonym (ts) skrev 2023-03-29 17:25:22 följande:
    Jag förstår det och kommer inte kräva att hon sägs uppc men hon behöver stöd och kompetensutveckling. Jag har varit med i hennes klass. Hon är skrikig, byter instruktioner mitt i en lektion, håller sig inte till rutiner mm. För mitt barn funkar det inte alls, han zonar bara ut, och det är nog rätt illa även för de normtypiska barnen. Kan inte hon hålla ordning måste de ju tillsätta resurser.
    Ja, det är tyvärr inte så lätt i svenska skolan nuförtiden. Är själv lärare, dock på högstadiet och jag har egna barn med NPF. Det gick inte verkligen att anpassa skolan så att det hade passat mina barn behov helt och hållet, vi fick också kompromissa där. Och jag gjorde en hel del hemma med mina barn för att det inte blev gjort i skolan. Tyvärr så kan inte lärarna göra så mycket åt att skolpolitiken inte är realistisk.

    Läraren låter relativt oerfaren, kanske? Det kanske inte är av kompentensbrist utan av ren stress och brist på erfarenhet att hon byter instruktioner. Det händer väl oss alla nån gång.... Skrika är inte bra, högst väldigt sällan. Det finns risk att skolan inte gör så mycket eftersom det är ungefär normalläge i många skolor. Bäst är om du har en egen idé vad ditt barn behöver och den går att  genomföra. Då kan det hända att de provar med det.   
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Lärarbristen gör väl också att det (tyvärr) är svårt att hitta kompetent personal. Plus att den personal som finns inte alltid får den tid, de resurser eller de verktyg som krävs.

    Våra barn går i en välfungerande skola med dagens mått mätt, men även vi märker av problemen. Och då har våra barn inga särskilda behov.

    Det blir jobbigt för alla barn när det inte fungerar, men extra jobbigt för barn med speciella behov. Hoppas att det löser sig TS.

  • Anonym (Proffessionalitet)

    Detta. 


    Även om rektorn till den läraren skulle anse att hen brister i kompetens, finns det lite att göra om hen är behörig. Det är ju inte heller så att det står ett gäng lärare på led och väntar på anställning rektorn skulle kunna ersätta med heller. Vi har sällan mer än 1-3 behöriga sökande per tjänst, då har de sökande oftast skickat ut 3-4 ansökningar. Så vi är glada för de behöriga vi får.

    Sen blir uppgiften för varje år lite mer omöjlig. Lite fler elever, jag har arbetat med inköpsstopp i 8 år, vi har utöver lärarna på skolan - 1 kurator, 1 syv, 0,75 skolskötersk, 1 resurs (vara med på lektioner, valla in barn, ha koll i korridor, öppna grupprum och vakta prov. På 350 elever. Vi är inte i närheten av att räcka till. 


    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-03-29 19:14:52 följande:

    Lärarbristen gör väl också att det (tyvärr) är svårt att hitta kompetent personal. Plus att den personal som finns inte alltid får den tid, de resurser eller de verktyg som krävs.

    Våra barn går i en välfungerande skola med dagens mått mätt, men även vi märker av problemen. Och då har våra barn inga särskilda behov.

    Det blir jobbigt för alla barn när det inte fungerar, men extra jobbigt för barn med speciella behov. Hoppas att det löser sig TS.


Svar på tråden Anmäla lärare eller skola?