Inlägg från: Anonym (Killen har rätt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Killen har rätt)

Min kille tycker inte att jag ska fira min student för att jag inte ska ta gymnasiet examen

Du gör ju som du vill, men känner du verkligen att du tar studenten när du inte är riktigt färdig? "Studenten" är ju ingen fest i sig utan ett firande för att man klarat gymnasiet med godkända betyg. Man blir ju inte t.ex. sjuksköterska förrän man klarat alla kurser med godkänt betyg, oavsett vad kompisarna gör. 
    Jag skulle inte känna mig mig värd mössa, champangefrukost, utspring, plakat, mottagning etc.
    Men vi är alla olika! En av mina klasskompisar dök upp på studenten med en mössa köpt på KappAhl, fast hon hoppade av året innan. Jag tycker inte din kille var elak, han konstaterade fakta bara!

Anonym (X) skrev 2023-03-28 21:49:12 följande:
    Nu jämför du äpplen och päron.
    Inte alls! Man kan ju inte gärna fira en studentexamen utan att ha tagit examen? Precis som vilken examen som helst! Ett utmärkt exempel på dagens curlande! "Klart att du ska firas på samma sätt som alla andra, fast du inte klarat av vad som krävs!". Samma belöning kommer, oavsett om man bott i sina böcker i 3 år eller om man kommit och gått lite som man vill! 
    Välkomna ut i livet sen, där fungerar det liiiiiite annorlunda.....
    Anonym (Jaha) skrev 2023-03-29 14:55:46 följande:
    Anonym (qwerty) skrev 2023-03-29 12:39:45 följande:

Din kille har ju rätt, det är skittöntigt med folk som firar studenten när de inte ens klarat något så enkelt som att slutföra gymnasiet.

Anonym (Killen har rätt) skrev 2023-03-29 14:28:32 följande:
    Inte alls! Man kan ju inte gärna fira en studentexamen utan att ha tagit examen? Precis som vilken examen som helst! Ett utmärkt exempel på dagens curlande! "Klart att du ska firas på samma sätt som alla andra, fast du inte klarat av vad som krävs!". Samma belöning kommer, oavsett om man bott i sina böcker i 3 år eller om man kommit och gått lite som man vill! 
    Välkomna ut i livet sen, där fungerar det liiiiiite annorlunda.....

Ni tänker att det är bättre att trycka till ordentligt istället?

Handlar inte om att trycka till. Tycker obehagligt många här (bland annat en lärare!) ursäktar att man inte klarat sin utbildning men har all rätt att fira att man klarat sin utbildning ändå! Bortförklaringarna haglar! "Psykisk ohälsa", "valde fel program", "klarade minsann de praktiska ämnena!", "det är så lite som fattas!". 
    Skolan och utbildningar är självklart resultatinriktade och inga välgörenhetsidkare! Inga bortförklaringar räknas!
    Eller tycker ni att det ska vara på ett annat sätt?? Ska man få körkort trots att man var "för deprimerad" för att genomgöra teorin? Ska man få bli legitimerad läkare och ställa sig och operera för man "klarade ju NÄSTAN alla kurser!"?
    Fira vad ni vill; att tre år har gått, sista dagen med gänget, att man slitit hårt, eller vad ni vill, men att fira sin studentexamen utan att ha tagit sin studentexamen är bara märkligt.
    Anonym (Jaha) skrev 2023-03-29 15:30:52 följande:
    Anonym (Booba) skrev 2023-03-29 15:15:53 följande:
    Trycka till hurdå? Jag skrev ju att det är fritt fram att fira! Men det är ju ett faktum att TS inte har tagit en gymnasieexamen. Är det att trycka till någon att säga att den inte är läkare när den inte har en färdig examen? Nej. Det är bara så det är. Inget konstigt med det. 

Fira får man göra när man vill, men det kanske inte är att "ta studenten" utan mer att fira att man har gått tre år i skolan då. 

Jag kan förstå TS kille, fast han uttrycker sig klumpigt. Vad han ville säga var: varför har du inte kunnat ta de där 150 poängen som saknas! Varför har du inte ansträngt dig mer? Jag önskar att jag hade en flickvän som jobbade hårdare i skolan! Jag vill vara stolt över dig!

Istället pikar han henne. Det kommer inte nödvändigtvis ge honom det resultat han vill ha. 

Jo, det handlar om att trycka till och även skamma i varierande grad. Det vet ni också, även om ni försöker slingra er.
    Irrelevanta och fjantiga paralleller ändrar inte detta.
    Ni trycker till. Punkt.
    Vi reder ut begreppen, för ni/du verkar inte fattat dem. Blir speciellt klart när du uttrycker våra jämförelser som "irrelevanta och fjantiga paralleller". Och det är inte att "försöka slingra sig" att konstatera att TS inte kommer att ta sin studentexamen samtidigt som alla andra om det fattas poäng. 
    Anonym (Jaha) skrev 2023-03-29 16:08:40 följande:
    Min kommentar handlar det inte om några missuppfattade begrepp utan om dina/ era vilda önskemål om att trycka till.
    Säkert förstår du det egentligen. Det ändrar sig liksom inte för att du försöker få det till att det handlar om begreppsförvirring. 
    Så vi ska låtsats att TS tar sin studentexamen för inte "trycka till" henne?
    Anonym (Bra kämpat!) skrev 2023-03-29 18:28:54 följande:

Den här tråden måste väl ändå ta priset i elakhet! Gymnasiet är tufft på många sätt. Att man tagit sig igenom tre år och nu går vidare i livet bör väl firas på alla sätt man kan! Ts, lyssna inte på de aroganta trollen i denna tråden. Kan ta mig själv som exempel. Kämpade mig igenom gymnasiet. Dagen jag tog studenten var min gladaste dag! Jag klarade det!! Att jag behövde plugga upp ett par kurser på komvux var en parentes i sammanhanget. Idag är jag framgångsrik tandläkare med två egna kliniker. Och ts - dunpa killen. Han är missunsam och vill inte ditt bästa! Du är värd bättre!! 

Vad var det du "klarade"...? Att gå till skolan i tre år utan att göra det du skulle? Duktigt av dig, verkligen! 
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-03-29 22:00:57 följande:

Till alla er som tyckte att det var löjligt att fira studentdagen: Jag vill förklara att om jag hade vetat att några skulle missförstå mitt inlägg, så hade jag gett mer detaljer. För fyra år sedan flyttade jag till Sverige från ett annat land med annat språk och kultur. Jag gick i nian och sedan började jag studera naturvetenskap på gymnasiet. Under tiden har jag lärt mig språket, anpassat mig till ett helt annat utbildningssystem och integrerats väl i samhället. Ni bör inte döma mig utan att förstå vad jag har gått igenom. Men som sagt, mitt inlägg handlade mer om ett relationsproblem än om att höra era åsikter om jag förtjänar att fira eller inte. Det är SJÄLVKLART att jag ska fira. Tack. 

Och ett stort tack till er som peppade! 

Efterhandskonstruktion för att du inte fick 100% medhåll? 
Svar på tråden Min kille tycker inte att jag ska fira min student för att jag inte ska ta gymnasiet examen