• Anonym (...)

Hjälp med abort

Bor i Ludvika och vill göra abort.
    Men vart ringer man? Mvc, vc? Finns ingen kvinnoklinik/gyn i närheten.
    Någon som vet?
    Kan man göra abort hemma? Hur går det till?
  • Svar på tråden Hjälp med abort
  • lipa3646

Ring Vc o fråga vart du ska vända dig. man brukar få med sig piller hem o ta. Lycka till 

• Anonym (I)

Mvc som sagt kan du vända dig till.

är du i tidig vecka, typ innan v12, så får du ta en tablett där och sen får du med dig tabletter hem som stoppas in där ner. cytotec heter de. Du får även smärtstillande med dig. Se till att ha nån hos dig när du gör det. Du får även ett telefonnummer du kan ringa om du har några frågor. Du blöder kraftigt ca 1 dygn, framförallt under några timmar, och sen sparsamt ca 2 veckor, kan så klart variera lite. Jag hade ett uppehåll på några dagar då jag inte blödde något och sen drog det igång igen. 

se till att ha största nattbindorna hemma. Kan kännas skönt att ha en handduk under när man sover som skyddar lite. Sitta på toa när det kommer som mest, eller stå i duschen kan vara skönt.
    Min abort gjorde inte så ont, använde inte mycket smärtstillande. Däremot när jag fick missfall och fick ta samma tabletter för att få ut det, då tog jag mycket smärtstillande, fick som värkar innan det började blöda.

Hoppas det gav lite svar. :)

Svar på tråden Hjälp med abort