Inlägg från: glassgumman78 |Visa alla inlägg
  • glassgumman78

Orosanmälan

Hej
    Jag förstår att det känns tufft.
    Men en orosanmälan innebär enbart att  förskolan flaggar till socialtjänsten att det kan finnas behov av stöd. Inte att de ska ta ert barn ifrån er.
    Och känner de oro inför något så är de ju skyldiga att anmäla.

Kan det vara så att förskolan tycker ni låter barnet få bestämma lite för mycket och att det saknas vuxenstyrning?
    Han bör väl börja skolan inom bara något år och då gäller ju skolplikt. Då kan han ju inte bara gå när han har lust.

Jag hoppas att det blir bra för er alla

Styrkekramar

• glassgumman78
    vissli skrev 2023-03-27 00:42:05 följande:
    Fast om förskolan är med på SÅ många möten borde de ju veta om läget mer. Det här låter ju som ett fall där det kanske behövs särskilda insatser i skolan sen.
    Fast förskolan kan ju känna oro ändå.

Sen tycker jag ju att de kan kommunicera det bättre vad de ser och varför de mer specifikt känner oro. 
    Eftersom det inte gäller våld så är det ju inga problem för dem att flagga och till och med på förhand ge förslag om att föräldrarna själva kan söka stöd innan de gör orosanmälan.
    Det kan ju även vara så att de ser oro för hur det blir för det andra barnet. (Vad jag förstår finns det åtminstone ett syskon)

Socialtjänsten kan ju erbjuda stöd som inte handlar om placeringar etc. Avlastningsfamilj, familjebehandling etc
    Att ha barn med särskilda behov är ju tufft för hela familjen.

Om det blir en utredning så kanske det är bra att förskolan är med på mötet hos socialtjänsten.
    Kanske även bjuda med socialtjänsten på ett SIP-möte.
    Det är ju därför SIP finns, en möjlighet att samordna alla insatser som ett kan behövas runt en individ.
  • glassgumman78
    vissli skrev 2023-03-27 07:12:40 följande:
    Håller med om att kommunikationen brister från fsk här. Här verkar ju föräldrarna varit helt transparenta med dem, om fsk har en oro att de själva inte kan ge barnet tillräckligt borde de ju kunna lyfta det med familjen tex. 
    Håller helt med.
    Viktigt för relationen och förtroendet.
Svar på tråden Orosanmälan