Inlägg från: Anonym (7) |Visa alla inlägg
  • Anonym (7)

Min lillasyster har dött, hur lång ledighet?

Anonym skrev 2023-03-25 20:36:40 följande:

Kontakta en läkare som kan sjukskriva dig. Jag tror man kan vara hemma typ fem dagar utan sjukskrivning
    Kram , ta hand om dig

Från dag 8 behövs läkarintyg.
  • Anonym (7)
    Asdfganonym skrev 2023-03-25 21:16:20 följande:
    Vill du länka till din källa? tack. 
    Det är allmän kännedom att man kan  sjukskriva sig själv i 7 dagar men från dag 8 behövs läkarintyg. Driver du med mig? 
  • Anonym (7)
    Asdfganonym skrev 2023-03-25 21:15:21 följande:
    Jag menade inte per dödsfall, jag menar ju med allt annat också, begravning etc. Tycker inte det är många dagar under sådana omständigheter, man har ju ex 1 dags permission vid både sin 50års dag och vid dödsfall. Hur dessa två kan hamna under samma kategori förstår jag ej. Du får gärna länka den infon du anger om du har möjlighet, tack 
    En dags permission när man fyller 50? Nä du...
    Varför skriver du permission, det har interner. 
  • Anonym (7)
    Anonym (Vinnie) skrev 2023-03-25 21:05:26 följande:

8 dagar kan du sjukanmäla dig utan läkarintyg.

Du ska inte ta ledigt från arbetet, du ska såklart vara sjukskriven. Kontakta din vc på måndag och träffa en läkare för sjukintyg. Arbetsgivaren betalar sjukpenning de första 8 dagarna (minus en karensdag) och därefter får du från försäkringskassan. Jag skulle tro att du kan få en månad i alla fall. 

Beklagar förlusten av din syster. Ta hand om dig! 

Arbetsgivaren betalar de 14 första dagarna och det krävs läkarintyg från dag 8. 
    Hur kan man vara vuxen och inte veta det? 
  • Anonym (7)
    Anonym (7) skrev 2023-03-25 21:31:18 följande:
    Arbetsgivaren betalar de 14 första dagarna och det krävs läkarintyg från dag 8. 
    Hur kan man vara vuxen och inte veta det? 

• Anonym (7)
    Asdfganonym skrev 2023-03-25 21:40:17 följande:
    Jag har aldrig frågat när jag kan sjukskriva mig. Min fråga har varit hur länge jag kan vara ledig, innan jag behöver sjukskriva mig. Men jag släpper denna tråden nu för det blev fel ändå så behöver ni inte undra mer 
    Ledig kan du vara hur länge som helst, eller så länge ag klarar sig utan dig/godkänner men du får ju inte lön under tiden. 3 dagar är vanligt vid dödsfall som redan nämnts. 
    Att sorg inte är en sjukdom har du helt rätt i men det är sjukskrivning som används. 
  • Anonym (7)
    Aiphos1972 skrev 2023-03-25 21:38:53 följande:
    Det stämmer inte. Tror inte det regleras i lag, snarare kollektiv avtal eller lokalt avtal. På mitt jobb får vi två dagars ledighet med lön vid anhörigs dödsfall. vi får även en ledig dag med lön på 50-årsdagen 
    Det var en bra ag! Det skulle min ag kommunen aldrig införa. 
Svar på tråden Min lillasyster har dött, hur lång ledighet?