Anonym (Hur?) skrev 2023-03-25 08:52:36 följande:
Separation
Vad gör man om man vet att man vill separera men inte kan förmå sig? känner så säkert att det är det jag vill men samtidigt är jag inte beredd att offra allt vi har tillsammans. Hem, familj, gemensamma vänner. Allt det skulle gå förlorat. Barnen skulle bli förkrossade.
Hur överlever man?
Fast vill man separera tillräckligt mycket så är det värt att offra allt man har. Vill man verkligen separera så spelar det ingen roll att man inte får bo kvar i huset, sämre ekonomi, bo mindre, förlora underbara svärföräldrar, billigare semester osv.
Jag menar inte att det är superenkelt. Men rent krasst så är det ju ett val vad man tycker är viktigast. Vill du hellre ha kvar hus, bättre ekonomi osv än att separera. Ja då väljer man att stanna. Är det viktigare att separera och kunna bli lycklig på egen hand eller annat håll. Ja då väljer man bort hus och landställe.
Barn tycker säkert oftast inte att det är superroligt när föräldrar skiljer sig men de går inte under. Är ju ändå hyfsat vanligt med skiljmässobarn och tror de flesta klarar sig lika bra i livet som de andra. De kommer vara ledsna först men de vänjer sig. Sen så kommer det nya livet bli "som vanligt" för dem.