Sluta dömma
Nu måste jag lägga mig i !
Vill påminna om att råden handlar om fördömande av dem som skriver om sin otrohet. Den handlar inte om otroheten i sig.
Det förs diskussioner om huruvida moral är subjektivt eller inte.
Naturligtvis är den subjektivt.
Det finns ingen objektiv moral eftersom moralen påverkas av situationen man befinner sig i, religionen man tillhör mm.
Kan man säga att det finns en generell moral? Knappast. Vår moral säger vi ska inte döda, ändå används dödsstraff i många länder. dock inte i Sverige. Det krigas förfullt i Ukraina, soldater dödar varandra och civila.
Att jämställa otrohet med misshandel är inte acceptabelt. Misshandel är en brottslig handling. Det är inte brottsligt att vara otrogen, i alla fall inte i Sverige
När man inte får de svar man gillar så ska man istället begränsa diskussionerna så man får de svar man gillar. Jag menar, trådens ämne har ju tydligen inte stoppat dig från att sväva ut på sidospår, men nu vart det jätteviktigt helt plötsligt.
Nope moral är INTE subjektivt, moral kommer från latinets moralis som betyder det som rör SEDERNA, och seder sätts ju inte av individen utan av samhället. Däremot vill omoraliska individer gärna hävda att moral är något var och en kan hitta på lite som det passar dem för stunden... men det är inte moral utan en avart som kallas för nyttomoral, dvs när man anpassar sina moraliska värderingar efter det som passar en bäst för stunden. Och det är ju lätt att förstå passar egoistiska människor som handen i handsken för då kan man ju göra lite som man vill och ändå hävda att det är moraliskt för det stämmer minsann med ens alldeles egna moraliska principer som gäller för stunden.
Att lika svek och lögner med vilken annan handling som helst som anses vara omoraliskt ÄR absolut relevant för samtliga är ju omoraliska. Men det kan ju såklart vara svårt att förstå om man lider av nyttomoral och har moraliska värderingar som skiftar efter vad som passar en bäst för stunden.