Inlägg från: Anonym (jaha) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jaha)

Sluta dömma

Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-04-04 20:32:54 följande:
    Var skulle jag ha påstått att någon är svartsjuk?

Ditt eget ordval, ditt sätt att uttrycka dig så nedlåtande om andra människor och om andra medlemmar här på FL, det för stå för dig och jag tror det finns fler än jag som tycker att det visar ganska mycket om dig som person.

Om du bemötte din partner på detta sätt, med liknande förklenande omdömen, med lika vårdslöst ordval, med svartsjuka, så måste jag säga att jag har stor förståelse för om din partner valde att vara otrogen mot dig,
    om inte annat så sannolikt för att få slut på den toxiska relationen med dig.

Tycker du att medlemmar som innehar flera nick och bekräftar sina egna inlägg i tråden under sina olika nick, ger en ökad trovärdighet?
    Jag tror att de flesta medlemmar här på FL:s forum genomskådar den medlemmen, som ger intryck av att vara uppenbart obegåvad, som uppträder under flera nick och som ivrigt hejar på sina låtsasvänner i en och samma tråd. Vad tror du?
    Jadu, det här är ju varför diskussionerna med dig alltid blir bisarra för du kläcker ur dig saker inlindat i ett tjockt lager BS men alla fattar ju vad du menar, och när det ifrågasätts så slår du genast i backen och hävdar att du minsann inte sagts nåt sånt... och så går det runt runt och runt...

Ditt sätta att argumentera är lika falsk som dina argument. Men å andra sidan så är det kanske inte så förvånande att en person som propagerar för falskhet kommer argumentera på ett lika falskt sätt.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-04-05 12:02:43 följande:

Nu kanske vi alla kan hjälpas åt att hålla oss någorlunda till ämnet och hjälpas åt så att bemöta varandra på ett sådant sätt att fler kan komma till tals i den här tråden, gällande TS ämne, som ju uppenbarligen har ett intresse bland medlemmar här på FL. Jag noterar att det där värsta exemplet på hur vi inte ska bemöta varandra i denna och i andra trådar har tagits bort vilket är för den här tråden och för trådens ämne. Tack till den som ordnade detta.
    Gällande det här ämnet, att döma andra gällande otrohet, så är det helt ok och står alla givetvis fritt, att läsa eller inte läsa mina och alla inlägg.
    Om någon i tråden försöker försvara sin egen svartsjuka så må det väl vara fritt, sett ur min synvinkel. Jag tolkar det rent allmänt i så fall som att någon mest försöker finna eget försvar inför sig själv. Om det är någons åsikt att svartsjuka och avundsjuka är bra så har den självfallet rätt till din åsikt.
    Jag kommer i alla lägen försvara allas rätt att uttrycka din åsikt, även när jag inte delar den åsikten.
    Hoppas att jag också har rätt till min åsikt och att jag har rätt att uttrycka den.
    Jag tycker att svartsjuka alltid är mycket mera negativt än positivt.
    Kanske kan jag och andra också hoppas på stöd från andra när det gäller allas rätt att uttrycka sin åsikt, även i de fall de inte stämmer med den egna åsikten?
    Gällande trådens ämne, alltså att döma andra, så tycker jag att vissa inlägg i tråden ger intryck av att stämma väl överens med min signatur.

Och här har vi då ett lysande exempel på ditt sliskiga sätt att argumentera...

Du skriver: "Om någon i tråden försöker försvara sin egen svartsjuka...." och när såna insinuationer besvaras så slänger du genast på dig offerkoftan och hävdar att du inte aaaaaalls sagt att någon är svartsjukDrömmer

Ja du har all rätt till din åsikt, men det betyder inte att alla andra måste svälja ditt BS i tysthet.
  • Anonym (jaha)
    Aviga skrev 2023-04-05 12:21:30 följande:
    Tror du behöver prata med någon i verkliga livet
    Och att tycka det är ok att svika och manipulera andra menar du då är "det verkliga livet"?

Jag tror att du blandar ihop ditt liv med andras, du må vara ok med det, men jag tror faktiskt inte att majoriteten är det.
  • Anonym (jaha)
    Aviga skrev 2023-04-05 14:10:23 följande:
    Nu är du ute och cyklar. Ta dig ut i verkligheten. Prata med verkliga människor av kött och blod, Så skulle du må bra mycket bättre.

Nu har jag pratat färdigt med dig

Önskar dig lycka till i livet
    Så det är bara människor som sviker och ljuger som är gjorda av kött och blod menar du? Vad är övriga gjorda av då, plast?

Ja det är nog bästa att lägga ner nu för dina argument blir bara tunnare och tunnare.
  • Anonym (jaha)
    Aviga skrev 2023-04-05 23:33:11 följande:

Tror att vi kommit en bra bit från TRÅDEN  där TS bad att vi skulle behandla de som skriver om otrohet på ett värdigt sätt utan personliga påhopp.

Frågan borde nu vara varför kan inte dessa få skriva om sina erfarenheter likaväl som de som drabbats av en otrogen partner. Den otrogna partnern verkar få säga sitt men den som någons partner varit otrogen med får inte höras. Varför är det så?
    Kan det vara så att det är lättare att gå på den svagaste?

Ja, frågan infinner sig, åtminstone hos mig

Vadå inte får höras?

Det står väl både dig och andra fritt att skriva vad du vill och du har ju inte direkt varit sparsam med det. Man kan absolut skriva, men eftersom det är en ÖPPEN tråd så kan man inte förvänta sig att alla kommer hålla med en.

Jag tror att du blandar ihop "alla håller inte med mig" och "jag får inte höras"
  • Anonym (jaha)
    Aviga skrev 2023-04-11 23:05:11 följande:
    Du menar alltså att om man inte fördömer så håller man med i allt?  Om man inte håller med så räcker det väl med att säga det, man behöver inte döma människan.

Det finns väldigt mycket som jag inte håller med om, för den skull fördömer jag inte människan eftersom jag inte är i dennes situation.

Vad jag läser i tråden är hur förhållanden med gifta män resulterat i att den andra kvinnan fastnat i ett liv som inte är "på riktigt". De kan ha ödslat bort en massa år på en relation som aldrig blir en riktig familj. Jag läser också hur de ångrar att de inte brutit förbindelsen för länge sedan.  Jag läser inte att det på något sätt skulle propagera för otrohet utan tvärtom.

De hållermed om att det är en väldigt negativ spiral de har hamnat i. 
    Ingen skriver att det finns något positivt i förhållandet. Så varför får de inte höras?

Man kan utrycka sin åsikt utan att döma människan.
    Och vad får dig att tro att man inte får fördöma andras handlingar och moral?

Du verkar ha väldigt svårt att förstå att kritik inte är fel eller förbjudet och något man helt enkelt får acceptera i en demokrati.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Gråzoner) skrev 2023-04-13 16:46:24 följande:

Människor som saknar förmågan att se nyanser gör det ofta alltför enkelt för sig genom att dömma. Och jag kan bara hålla med TS. Vad någon kallar otrohet kan vara något annat för mig. Eller för dig. Våra behov och förutsättningar att leva i ett förhållande ändras över tid, genom livets olika faser. Jag använder gärna mig själv som ett exempel. Jag är inte så långt ifrån 60. Gift sedan drygt 30 år. Jag älskar min partner. Vi bor fortfarande tillsammans och har tre utflyttade vuxna barn. Vi har tidigare haft ett väldigt bra sexliv. Det har dock förändrats genom att min partner diagnosticerades med Alzheimers. Sjukdomen har fortfarande inte gjort hen oförmögen att ha fysiskt ha sex, men det är heller inget hen någonsin tar initiativ till. Efter att ensam ha försökt hålla sexlivet vid liv känns det numer svårt och ofta direkt avtändade, då min partner tappar fokus och exempelvis mitt under pågående samlag glömmer av att vi har sex. Jag känner fortfarande lust, och skulle må bättre av att emellanåt få ligga med någon som är mentalt närvarande under pågående sex. Jag älskar inte min partner mindre för det, även om jag stundtals kan sakna hens intellekt. Jag är också övertygad om att min partner skulle få svårt (läs omöjligt) att klara sig själv eller hitta en ny partner. Jag kommer med andra ord att förbli gift med hen och ta hand om hen så gott jag kan. För att orka det behöver jag någon gång träffa någon för samtal och sex. Det är inget jag skyltar med, inget vare sig min partner, mina barn, eller mina vänner känner till. Men jag behöver det och unnar mig det för att orka med det liv jag numer lever. Jag är enligt många otrogen. Skall jag gå omkring och konstant känna dåligt samvete för det liv jag lever?

Och människor med dåligt samvete saknar oxå nyanser och avskyr allt som påminner dem om varför de har ett dåligt samvete men hävdar att gärna att andra saknar nyanser som inte tycker att just deras anledning är en giltig anledning för att bete sig omoraliskt.

Snubben som knullar runt för han helt enkelt kan och känner för det tycker just hans anledning är en giltig anledning och tycker att alla som inte håller med om det saknar nyanser.

Snubben som knullar andra för att frun har alzheimers tycker just hans anledning är berättigad och alla som inte håller med om det saknar nyanser och kommer ta den andra snubben som knullar runt för nöjes skull i försvar utan att fatta hur onyanserad han själv är.

Så om du vill prata nyanser... fråga dig själva följande frågor.

1) Om du har dåligt samvete, vad tror du det beror på? Kan det bero på att du gör något du själv vet är omoraliskt?

2) Om du själv vet att det du gör är omoraliskt, varför har du svårt att acceptera att även andra kan tycka det är omoraliskt?

3) Innebär din egen anledning till din otrohet att all otrohet är ok? 

4) Vad är det som säger att just din anledning är mer berättigad än andras?

5) Tror du inte att ALLA oavsett anledning oxå tycker att just deras anledning är berättigad?

6) Om du tycker att all slags kritik mot otrohet är onyanserad och tar all slags otrohet i försvar är det inte du själv som då saknar nyanser?
  • Anonym (jaha)
    Aviga skrev 2023-04-13 18:50:23 följande:

ibland blir man bara lessen när man läser dömande inlägg från, vad jag antar vara människor utan empati och inlevelseförmåga. 

Att otrohet är ett så känsligt ämne kanske beror på att det är så väldigt vanligt och så skambelagt. 

Och jag blir inte alls förvånad över att människor med tvivelaktig moral inte gillar dömande. Det säger väl sig själv att alla som gör omoraliska saker gärna vill slippa kritik.

Att otrohet är ett känsligt ämne och skamlegat beror på att det är ett svek och att springa runt och svika människor som litar på en är någon man SKA skämmas över. 
  • Anonym (jaha)
    Aviga skrev 2023-04-13 19:20:21 följande:
    Tror att det är väldigt svårt att avgöra vilken sorts moral jag och andra här på tråden har. 

Jag har ingen aning om hurdan din moral står sig i förhållande till min och andras. 

Men vad jag kan gissa mig till är att det finns de här på tråden som verkligen snöat in på otrohet. 

Om ni blir saliga på er tro så är det väl bra för er. Men ni måste acceptera att det finns andra ståndpunkter i frågan. 

Ni har inte rätten att fördöma andras åsikter
    Japp den här tråden handlar ju om otrohet och då är det givetvis moral kring trohet som diskuteras.

Och om du tror att folk kommer sluta döma omoraliskt beteende för att de som  beter sig omoraliskt inte gillar det så tror du nog fel.

ALLA har alltid rätt att fördöma precis vad det vill, det kallas för yttrandefrihet, och det är precis vad du själv gör just nu när du fördömer andras fördömande. Märkligt att du själv inte inser det.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Gråzoner) skrev 2023-04-14 11:13:29 följande:
    1) Om du hade läst innantill så hade du sett att det ingenstans står att jag har dåligt samvete. Det sista var en retorisk fråga.

2) Vad som är omoraliskt eller ej är förhoppningsvis en subjektiv bedömning. Om alla hade varit överens om vad som är moraliskt eller omoraliskt hade världen sett annorlunda ut. Nu finns det nyanser i den bedömningen utifrån exempelvis religion, biologiskt arv, personlighet, lagstiftning etc. Vad som anses vara moraliskt eller ej beror på kontext och varierar över tid.

3) Anledningar till otrohet varierar. Därför behövs nyanser, gråzoner samt förmåga att resonera och se olika sidor av ett mynt. Att döma, fördöma och hävda att den moralen just du anser är den enda rätta vägen påminner mer om en fundamentalistisk världssyn.

4) Återigen, anledningar till otrohet eller andra saker som av någon känner att de måste döma ut som moraliskt tvivelaktiga behöver kanske nyanseras och diskuteras utifrån kontext?

5) Jag tror absolut inte att alla som är otrogna eller begår handlingar som de själva eller andra dömer ut som moraliskt tvivelaktiga tycker att just deras anledningar är acceptabla. Exempelvis gissar jag att många som är otrogna genom att berusade ha tillfälligt sex just i stunden tycker att de har anledning till att ha sex just där och då. Kvinna som man. I eftertankens kranka blekhet är det säkert många som ångrar sig och tycker att de har begått ett misstag. Således tror jag inte att alla tycker att deras anledning är berättigad.

6) Var har jag skrivit att all kritik mot otrohet är onyanserad? Och var har jag tagit all otrohet i försvar? Det finns absolut befogad mot otrohet och det finns absolut många ögonblick/former av otrohet som jag personligen tycker illa om och säkert skulle fördöma. Men återigen. Det finns nyanser.

Varför så arg och aggressiv i tonen? Om du drog slutsatsen att jag är "Snubben som knullar andra för att frun har alzheimers" så är jag nyfiken på hur du gjorde det? Står det någonstans att jag är man eller kvinna?
    1) Om du saknar samvete så är ju det ganska tragiskt i sig men förklarar ditt agerande och inställning

2) Nej, vad som är moraliskt är inte subjektivt, bara det faktum att folk smyger med sin otrohet visar ju tydligt att de vet mycket väl att de gör fel, hade de på allvar trott att det var rätt så hade de ju varit öppna med det. Att vissa människor sen fått för sig att de kan göra saker de själva vet är omoraliskt och hoppas på att ingen får reda på det betyder ju inte att handlingen i sig helt plötsligt blir moraliskt. 

3) Anledningen till varför folk beter sig som svin varierar, men inget av dem är en giltig ursäkt för att bete sig som svin mot andra och kommer fördömas oavsett med all rätt. Precis som det inte är ok att spöa upp sin partner för att man anser sig behöva det så är det inte ok att bedra sin partner för att man anser sig behöva det. Det finns bättre sätt att lösa saker på.

4) Eller så behöver folk som beter sig omoraliskt växa upp och förstå att beter man sig illa så kommer man bli dömd vare sig man vill det eller ej.

5) Om man själv inte tycker sina handlingar är acceptabla varför sitter man då här och gnäller över att andra fördömer dem? Om det är oacceptabelt så är det väl rätt att fördöma det eller?

6) Ja alla som är otrogna snackar alltid om nyanser och tycker att just deras otrohet är berättigad, och du verkar inte vara något undantag.

Intressant att du tycker att ifrågasättande och kritik kring otrohet är "aggressivt" men att bedra sin partner är tydligen helt ok. Hur var det där med "nyanser" nu igen?

Spelar det någon roll om du är man eller kvinna? Att bedra sin partner är väl inte ok oavsett vad man har mellan benen eller?
Svar på tråden Sluta dömma