Anonym (Gråzoner) skrev 2023-04-14 11:13:29 följande:
1) Om du hade läst innantill så hade du sett att det ingenstans står att jag har dåligt samvete. Det sista var en retorisk fråga.
2) Vad som är omoraliskt eller ej är förhoppningsvis en subjektiv bedömning. Om alla hade varit överens om vad som är moraliskt eller omoraliskt hade världen sett annorlunda ut. Nu finns det nyanser i den bedömningen utifrån exempelvis religion, biologiskt arv, personlighet, lagstiftning etc. Vad som anses vara moraliskt eller ej beror på kontext och varierar över tid.
3) Anledningar till otrohet varierar. Därför behövs nyanser, gråzoner samt förmåga att resonera och se olika sidor av ett mynt. Att döma, fördöma och hävda att den moralen just du anser är den enda rätta vägen påminner mer om en fundamentalistisk världssyn.
4) Återigen, anledningar till otrohet eller andra saker som av någon känner att de måste döma ut som moraliskt tvivelaktiga behöver kanske nyanseras och diskuteras utifrån kontext?
5) Jag tror absolut inte att alla som är otrogna eller begår handlingar som de själva eller andra dömer ut som moraliskt tvivelaktiga tycker att just deras anledningar är acceptabla. Exempelvis gissar jag att många som är otrogna genom att berusade ha tillfälligt sex just i stunden tycker att de har anledning till att ha sex just där och då. Kvinna som man. I eftertankens kranka blekhet är det säkert många som ångrar sig och tycker att de har begått ett misstag. Således tror jag inte att alla tycker att deras anledning är berättigad.
6) Var har jag skrivit att all kritik mot otrohet är onyanserad? Och var har jag tagit all otrohet i försvar? Det finns absolut befogad mot otrohet och det finns absolut många ögonblick/former av otrohet som jag personligen tycker illa om och säkert skulle fördöma. Men återigen. Det finns nyanser.
Varför så arg och aggressiv i tonen? Om du drog slutsatsen att jag är "Snubben som knullar andra för att frun har alzheimers" så är jag nyfiken på hur du gjorde det? Står det någonstans att jag är man eller kvinna?
1) Om du saknar samvete så är ju det ganska tragiskt i sig men förklarar ditt agerande och inställning
2) Nej, vad som är moraliskt är inte subjektivt, bara det faktum att folk smyger med sin otrohet visar ju tydligt att de vet mycket väl att de gör fel, hade de på allvar trott att det var rätt så hade de ju varit öppna med det. Att vissa människor sen fått för sig att de kan göra saker de själva vet är omoraliskt och hoppas på att ingen får reda på det betyder ju inte att handlingen i sig helt plötsligt blir moraliskt.
3) Anledningen till varför folk beter sig som svin varierar, men inget av dem är en giltig ursäkt för att bete sig som svin mot andra och kommer fördömas oavsett med all rätt. Precis som det inte är ok att spöa upp sin partner för att man anser sig behöva det så är det inte ok att bedra sin partner för att man anser sig behöva det. Det finns bättre sätt att lösa saker på.
4) Eller så behöver folk som beter sig omoraliskt växa upp och förstå att beter man sig illa så kommer man bli dömd vare sig man vill det eller ej.
5) Om man själv inte tycker sina handlingar är acceptabla varför sitter man då här och gnäller över att andra fördömer dem? Om det är oacceptabelt så är det väl rätt att fördöma det eller?
6) Ja alla som är otrogna snackar alltid om nyanser och tycker att just deras otrohet är berättigad, och du verkar inte vara något undantag.
Intressant att du tycker att ifrågasättande och kritik kring otrohet är "aggressivt" men att bedra sin partner är tydligen helt ok. Hur var det där med "nyanser" nu igen?
Spelar det någon roll om du är man eller kvinna? Att bedra sin partner är väl inte ok oavsett vad man har mellan benen eller?